Florin schreef:
>
> Eliyahu schreef:
>
> >
> > Bs'd
> >
> > De knecht lijdt omdat hij gezondigd heeft.
>
> Mara onder andere staat er zwart op wit in vers 5 dat de
> Lijdende Knecht nooit het volk Israel kan zijn, er staat
> “Maar om onze overtredingen werd HIJ verwond…” , als het
> had geklopt wat jij zegt dat "Israel lijdt voor zijn eigen
> zonden“ hadt er moeten staan ”Maar om onze overtredingen
> werden WIJ verwond…“ of ”Maar om onze overtredingen werd IK
> verwond…" maar nee het is een Ander .
Bs'd
Het is geen ander, omdat Jesaja poetische taal gebruikt, en Israel uitbeeld als een man, geslagen door God, zoals hij dat ook doet in bv hoofdstuk 1.
Het is overduidelijk in de rest van Jesaja dat de “knecht van God” het volk Israel is.
Hier is waarom de knecht niet JC kan zijn:
“Zie, mijn knecht zal voorspoedig zijn;” Het christendom gelooft dat dit JC is. Het christendom gelooft dat JC de ene God is. Dus God is zijn eigen knecht?
“Zoals velen zich over u ontzet hebben – zozeer misvormd, niet meer menselijk was zijn verschijning”
Wanneer was dit ook al weer het geval met JC?
“Hij was veracht en van mensen verlaten, een man van smarten en vertrouwd met ziekte”
Wanneer was JC ziek?
“ja, als iemand, voor wie men het gelaat verbergt; hij was veracht en wij hebben hem niet geacht.”
Was hij volgens het NT niet een zeer geziene prediker die te midden van een grote schare aanhangers zijn intrede in Jeruzalem maakte?
“als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed hij zijn mond niet open.”
Deed zijn mond niet open? “En toen Hij dit zeide, gaf een van de dienaars, die erbij stond, Jezus een slag in het gelaat en zeide: Antwoordt Gij zó de hogepriester? Jezus antwoordde hem: Indien Ik verkeerd gesproken heb, geef aan wat verkeerd was, maar indien het goed was, waarom slaat gij Mij?” Joh 18:22
Toen hij aan het kruis hing klaagde hij God, dat is zichzelf, aan. Hij vroeg: Waarom heb ik mezelf verlaten? “En op het negende uur riep Jezus met luider stem: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?” Markus 15:34
Hoe bedoelt u: “Hij deed zijn mond niet open”?
“Om de overtreding van mijn volk is de plaag op hen geweest.”
Dit is het duidelijkste bewijs dat het niet over de messias kan gaan: Er staat: “Om de overtreding van mijn volk is de plaag op HEN (meervoud) geweest”
Dit is de zoveelste christelijke misvertaling. Het meervoud past hier natuurlijk niet in het cristelijke straatje, en daarom wordt er een enkelvoud van gemaakt. Maar hier is het dus heel duidelijk dat het volk Israel werd gestraft voor de zonden van het volk Israel.
Het hebreeuwse woord wat hier gebruikt is is “lamo”, en het betekent “voor hun”.
Voor de liefhebber; het woord “lamo” is ook te vinden in o.a: Genesis 9:26-27: “Ook sprak hij: Geloofd zij de Heer, de god van Sem, en Kanaan zij HUN tot slaaf! God breide Jafeth uit; hij wone in Sems tenten, en Kanaan zij HUN tot slaaf!”
Deut 32:32 + 35, “hun druiven zijn giftige druiven, bitter zijn HUN trossen.” Letterlijk: “bittere trossen zijn er VOOR HEN”
“snel komt nader wat OVER HEN is beschikt.”
Deut 33:2; “Hij zeide: De HERE is gekomen van Sinai en OVER HEN opgegaan uit Seïr;”
Het woord “lamo”, hetgeen betekent “voor hun” of “op hun” wordt verder nog gebruikt in Jesaja 16:4, 26:14 + 16, 35:8, Psalm 119:165, en andere plaatsen.
“En men stelde zijn graf bij de goddelozen;"
JC zijn graf was niet bij de goddelozen: “57 Toen het nu avond geworden was, kwam een rijk man van Arimatea, genaamd Jozef, die eveneens een discipel van Jezus geworden was. 58 Deze ging naar Pilatus en vroeg hem om het lichaam van Jezus. Toen beval Pilatus het hem te geven. 59 En Jozef nam het lichaam en wikkelde het in zuiver linnen, 60 en hij legde het in zijn nieuw graf, dat hij in de rots had laten uithouwen, en na een grote steen voor de ingang van het graf te hebben gewenteld, ging hij heen.”
Zijn graf was bij een discipel van hem, dus niet bij een goddeloze.
"bij de rijke was hij in zijn stervens”.
In zijn sterven was hij bij misdadigers, en niet bij rijken. Maar wederom een meervoud wat aangeeft dat het niet over 1 persoon kan gaan. De meeste vertalingen geven hier het woord “dood”, enkelvoud. Maar het woord “dood” staat toch echt in het meervoud.
Als je gelooft dat deze tekst gaat over een heel volk dan zijn die meervouden geen probleem, maar als je wil volhouden dat het over de messias gaat, dan zit je dus in de problemen. Tenzij natuurlijk het christendom nu gaat beweren dat God niet 1 keer maar meerdere keren is doodgegaan.
“bij goddelozen werd zijn graf gesteld, bij onderdrukkers zijn grafheuvel, hoewel hij geen geweld had gepleegd”
Geen geweld gepleegd? “En Hij maakte een zweep van touw en dreef allen uit de tempel, de schapen en de runderen; en het geld van de wisselaars wierp Hij op de grond en hun tafels keerde Hij om.” Joh 2:15
“Maar het behaagde J-H-W-H hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek.”
Dus het was de wil van God om zichzelf te verbrijzelen?
“Wanneer hij zichzelf ten schuldoffer gesteld zal hebben, zal hij nakomelingen zien en een lang leven hebben” God maakt zichzelf een schuldoffer om zichzelf te verzoenen?
God is zo boos op zijn zondige schepselen dat hij ze pas kan vergeven als hij zijn schepselen godsmoord heeft laten plegen, als hij zichzelf heeft laten slachten door zijn schepselen, dan is het OK en kan hij ze wel vergeven?
“zal hij nakomelingen zien en een lang leven hebben”
JC ziet zijn nakomelingen? Hij was nooit getrouwd; hoe deed ie dat?
Een lang leven hebben? God had een lang leven? Maar hij werd vermoord toen hij net 30 was???
“Daarom zal Ik hem een deel geven onder velen en met machtigen zal hij de buit verdelen”
God geeft zichzelf buit tezamen met machtigen? Wanneer is dat JC ten deel gevallen?
En dit alles terwijl er TOTAAL GEEN BIJBELS BEWIJS IS dat Jesaja 53 over de messias spreekt???
Terwijl de messias NERGENS in Jesaja, NERGENS in het hele OT aangeduid wordt als “de knecht van God”???
Is het nou echt zo moeilijk om te zien dat dit allemaal gekkigheid is?
Is het nou echt zo moeilijk om te zien dat je 2 goden hebt, de Vader en JC???
En dan toch volhouden dat je maar 1 God aanbid? Hoe gehersenspoeld moet je zijn om daar in te geloven?
Eliyahu = "Mijn God is J-H-W-H
“Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!”
Deut 6:4
“Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!”
Micha 4:5