Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

kinderdoop

  • erik7

    Zoals uit een eerder item door Sfred+ laat zien (?) is niet iedereen een christen, die ‘toevallig’ geboren is uit ouders die zo staan ingeschreven.

    Dat pubers zich in christelijke dorpen ook misdragen, is m.i. geen misdraging door christenen.

    Christen worden is een keuze die je bewust moet maken. Dat blijkt ook uit diverse teksten in de Bijbel.

    Daarom is de kinderdoop ook vals, omdat een baby die keus nog niet kan maken.

    Je kunt je dus afvragen of iedereen die tot het zogenaamde christelijke volksdeel behoort ook wel echt christen is.

    Jezus spreekt van een kleine kudde - ook in Israël was ten tijde van Elia een overblijfsel die nog niet aan afgodendienst deed - dus moeten we de waarheid en dus (?) de ware christen (=volger van Christus) niet zoeken in de miljoenen van de grote kerken.

    Of ik zelf een echte Christen ben? Dat is aan Jezus: Hij kent de Zijnen.

    Er valt aan mij nog genoeg te verbeteren, maar daar wil ik wel naar streven.

  • samuel

    Ben je gedoopt dan?

  • Malakh

    Wordt er eigenlijk in het protestantisme aan kinderdoop gedaan? (Dat is een oprechte vraag)

    Ikzelf ben als katholiek gedoopt geweest… Terwijl ik geen bijbelse ondersteuning vind, begrijp ik wel dat het vooral de keus was omdat ongedoopten volgens de religieuze gedoopten naar de hel zouden gaan, en men dus zo snel mogelijk gedoopt moest worden.

    Als twintiger heb ik me opnieuw laten dopen.

    Volgens mij is het geen “maatstaf van redding” ook tegen de persoon aan het kruis zei Jezus dat hij met hem in het paradijs zou zijn, en toch lijkt het mij duidelijk dat hij hier niet tegen één van zijn volgelingen spraak of een volgeling van Johannes, al moet dan weer de vraag gesteld worden wat de geldigheid is van de doop door Johannes.

  • Anna Lieze

    Welke doop heeft jouw voorkeur?, de Matteüs methode of de Handelingen methode ?

    Matteüs 28

    19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest,

    Handelingen 2

    38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden

  • samuel

    Malakh Schreef:

    ——————————————————-

    > Wordt er eigenlijk in het protestantisme aan

    > kinderdoop gedaan? (Dat is een oprechte vraag)

    > Ikzelf ben als katholiek gedoopt geweest…

    > Terwijl ik geen bijbelse ondersteuning vind,

    > begrijp ik wel dat het vooral de keus was omdat

    > ongedoopten volgens de religieuze gedoopten naar

    > de hel zouden gaan, en men dus zo snel mogelijk

    > gedoopt moest worden.

    Is een misleiding!

    > Als twintiger heb ik me opnieuw laten dopen.

    > Volgens mij is het geen “maatstaf van redding” ook

    > tegen de persoon aan het kruis zei Jezus dat hij

    > met hem in het paradijs zou zijn, en toch lijkt

    > het mij duidelijk dat hij hier niet tegen één

    > van zijn volgelingen spraak of een volgeling van

    > Johannes, al moet dan weer de vraag gesteld worden

    > wat de geldigheid is van de doop door Johannes.

    Het is niet de doop van Johannes die het geldige maakt, het is gedoopt worden in de naam van Jezus Christus wat de onderdompelings-doop geldig maakt.

    Zoals Petrus het ook zegt in Handelingen 2: 38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen. 39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal. 40 En met nog meer andere woorden getuigde hij, en hij vermaande hen, zeggende: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht.

    Het leven der eerste gemeente

    41 Zij dan, die zijn woord aanvaardden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer drieduizend zielen toegevoegd.

    In Johannes kan je ook lezen dat Jezus Zijn discipelen ook mensen doopte. en in Handelingen 19

    1 En terwijl Apollos te Korinte was, geschiedde het, dat Paulus, na door de bovenlanden gereisd te zijn, te Efeze kwam, en daar enige discipelen vond. 2 En hij zeide tot hen: Hebt gij de heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt? Doch zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een heilige Geest is. 3 En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In de doop van Johannes. 4 Maar Paulus zeide: Johannes doopte een doop van bekering en zeide tot het volk, dat zij moesten geloven in Hem, die na hem kwam, dat is in Jezus. 5 En toen zij dit hoorden, lieten zij zich dopen in de naam van de Here Jezus. 6 En toen Paulus hun de handen oplegde, kwam de heilige Geest over hen, en zij spraken in tongen en profeteerden.

    Hier lees je wat de doop geldig maakt, de doop in de naam van Jezus Christus en het ontvangen van de heilige Geest als de stempel.

  • theo

    De symboliek van kinderdoop en volwassendoop.

    Kinderdoop is uiteraard foute boel en volwassendoop maakt je per definitie tot goed christen.

    ————————————————————————

    Mag ik daar ook anders over denken of moet ik het daar mee eens zijn?

  • samuel

    theo Schreef:

    ——————————————————-

    > De symboliek van kinderdoop en volwassendoop.

    Leg eens uit=

    >

    > Kinderdoop is uiteraard foute boel en

    > volwassendoop maakt je per definitie tot goed

    > christen.

    Kan je de babydoop want het zijn nog babies Bijbels onderbouwen?

    Kan je de volwassendoop Bijbels onderbouwen en is deze verplicht om christen te worden?

    >

    > ————————————————–

    > ———————-

    >

    > Mag ik daar ook anders over denken of moet ik het

    > daar mee eens zijn?

    Dat mag, maar onderbouw het dan ook!

  • Channah

    Ik ben ook katholiek gedoopt op de dag dat ik geboren ben. Het was in die tijd een gewoonte, ik weet dat mijn ouders niet zo eng dachten dat een ongedoopt kind naar de hel zou gaan.

    Als jij ook uit het Rijke Roomsche Leven stamt dan heb je ook vast de Hernieuwing van de Doopbeloften gedaan. Ik toen ik 12 jaar was. Alsof je dan weet wat je belooft. Maar het hoorde er gewoon bij. Een stukje folklore.

  • LiaDonkers

    Het gaat er natuurlijk om of de doop meer kans geeft om bij de opneming opgenomen te worden.

    De vraag is dus: Helpt het echt?

  • samuel

    Als je denkt dat de doop een vrijkaartje is! Nee dat moet ik je teleurstellen, zonder geloof heeft de doop geen nut!