Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

kinderdoop

  • erik7

    Hij beschrijft Zichzelf met menselijke trekken, waarschijnlijk om ons beter begrip te geven.

    Aangezien wij naar Zijn beeld zijn geschapen, zouden onze trekken ook (deels) in God te vinden kunnen zijn . . .

    Wat is liefde?

    Als je je kinderen liefhebt, dan corrigeer je ze niet?

    Dan vraag je ze 100 keer vriendelijk of ze alsjeblieft willen doen wat je vraagt? Fijne kinderen zullen dat worden.

    Zo corrigeert God ook de mens, in het OT het volk Israël, dat Zijn priestervolk als voorbeeld voor de wereld moest zijn.

    Als dan een profeet Elisa, een heilig man Gods, door kinderen wordt uitgescholden, dan spelen er een paar zaken.

    Deze kinderen hebben van hun ouders geen respect meegekregen voor ouderen.

    Door de profeet werd in feite God beschimpt.

    Door dit zo te bestraffen, werd er in heel Israël over gesproken (en wij nu nog steeds).

    Dit leert ons diep ontzag te hebben voor die God, die zal oordelen over onze levenswandel.

    Als er liefde is, is er dan ook niet automatisch haat?

    Er is geen licht zonder duisternis, geen goed zonder kwaad.

    Als de liefde zich verheugt in de waarheid (1 Kor. 13:6), zal zij dan de leugen niet verfoeien/haten?

    De liefde verdraagt alle dingen; om het goede te willen voor iedereen.

    Dat allen zich mochten bekeren om aan de goede kant terecht te komen.

  • erik7

    Eens, maar uitzonderingen bevestigen de regel :)

    De doop hoort bij geloof. Het geloof zonder werken is dood.

    Dan is dus de doop in dat geval zinloos (geworden).

  • Anna Lieze

    erik7 Schreef:

    ——————————————————-

    >

    > De doop hoort bij geloof. Het geloof zonder werken

    > is dood.

    > Dan is dus de doop in dat geval zinloos

    > (geworden).

    Heel logisch :D

    Regeneratie door de doop is geen Bijbels idee. De doop redt ons niet van de zonde, maar van een slecht geweten. Petrus leert ons duidelijk dat de doop geen ceremoniële handeling is waarmee lichamelijke reinheid wordt verkregen, maar de gelofte van een goed geweten ten opzichte van God. De doop is een symbool van wat er reeds heeft plaatsgevonden in het hart en in het leven van iemand die op Christus vertrouwt als zijn of haar Redder (zie Romeinen 6:3-5; Galaten 3:27; Kolossenzen 2:12). Om de bron van onze redding perfect duidelijk te maken, voegt Petrus hieraan toe: “door de opstanding van Jezus Christus uit de dood” (zie 1 Petrus 1:3). De doop is een belangrijke stap die elke Christen in gehoorzaamheid zou moeten zetten. De doop kan geen vereiste voor de redding zijn. Als de doop tot een dergelijke vereiste verheven wordt, dan is dat een aanval op de toereikendheid van de dood en de wederopstanding van Jezus Christus.

  • ¥ Lotje ­­¥

    :)

  • erik7

    Waarom liet Jezus zich dopen?

  • Johanan

    Kinderdoop is onschriftuurlijk,dus wil je later God dienen moet je overgedoopt worden.

    Geen kinderdoop.

    Met het oog op het feit dat het horen van het woord,het van harte aanvaarden van het woord en het tonen van berouwaan de waterdoop voorafgaan Han 2:14, 22, 38, 41, en dat de doop een ernstige beslissing van de zijde van de betrokken persoon vereist, is het duidelijk dat men op zijn minst de leeftijd moet bezitten dat men kan horen, kan geloven en deze beslissing kan nemen.

    Voorstanders van de kinderdoop betogen dat in verscheidene gevallen huisgezinnen werden gedoopt, zoals het huisgezin van Cornelius, Lydia, de gevangenbewaarder in Filippi, Crispus en Stefanas Han 10:48; 11:14; 16:15, 32-34; 18:8; 1Kor 1:16.

    Ja dat is waar,maar dat impliceert niet dat er baby's bij waran.

    Zij zien daarin een aanwijzing dat ook de baby’s in deze gezinnen werden gedoopt.

    Maar in het geval van Cornelius waren de gedoopten degenen die het woord hadden gehoord en de heilige geest hadden ontvangen, en zij spraken in talen en verheerlijkten God; dit alles kan niet van toepassing zijn op baby’s Han 10:44-46.

    Lydia was een aanbidster van God, . . . en Jehovah opende haar hart wijd, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gesproken werd Han 16:14.

    De gevangenbewaarder in Filippi moest geloof in de Heer Jezus stellen en dit duidt erop dat ook de anderen in zijn gezin moesten geloven om gedoopt te worden Han 16:31-34;…..Crispus . . ., de presiderende dienaar van de synagoge, werd een gelovige in de Heer, en eveneens zijn gehele huisgezin;…Han 18:8

    Door dit alles wordt te kennen gegeven dat de doop samengaat met het horen, geloven en verheerlijken van God, en dat kunnen baby’s niet. Toen mensen in Samaria het goede nieuws van het koninkrijk Gods en van de naam van Jezus Christus” hoorden en geloofden, werden zij vervolgens gedoopt.

    Hier zegt het bijbelse verslag uitdrukkelijk dat de gedoopten geen baby’s waren, maar zowel mannen als vrouwen;….Han 8:12.

    Johanan.

  • Johanan

    Jezus doop in water.

    De doop van Jezus zelf, zoals deze door Johannes werd verricht, moet noodzakelijkerwijs wat betekenis en doel betreft volkomen verschillen van de doop van Johannes, want Jezus heeft geen zonde begaan, noch werd er bedrog in zijn mond gevonden;…1Pe 2:22.

    Hij kon zich dus niet onderwerpen aan een handeling die berouw symboliseerde.

    Het was ongetwijfeld om deze reden dat Johannes er bezwaar tegen maakte Jezus te dopen. Maar Jezus zei: Laat het deze keer zo zijn, want aldus past het ons alles wat rechtvaardig is te volbrengen;….Mt 3:13-15.

    Lukas zegt dat Jezus bad terwijl hij werd gedoopt Lu 3:21.

    Verder zegt de schrijver van de brief aan de Hebreeën dat toen Jezus Christus in de wereld kwam (d.w.z. niet toen hij werd geboren en deze woorden niet kon lezen en uitspreken, maar toen hij zich voor de doop aanbood en met zijn bediening begon), hij in overeenstemming met Psalm 40:6-8 (LXX) zei:„Slachtoffer en offergave hebt gij niet gewild, maar gij hebt mij een lichaam bereid. . . . Zie! Ik ben gekomen (in de boekrol staat over mij geschreven) om uw wil te doen, o God;….Heb 10:5-9.

    Jezus was krachtens geboorte een lid van de joodse natie, welke natie in een nationaal verbond met God was opgenomen, namelijk het WetsverbondEx 19:5-8; Ga 4:4.

    Op grond hiervan stond Jezus reeds in een verbondsverhouding met Jehovah God toen hij zich aldus aan Johannes aanbood voor de doop.

    Jezus deed daar meer dan wat onder de Wet van hem werd vereist.

    Hij bood zich aan zijn Vader, Jehovah, aan om in een speciaal opzicht de wil van zijn Vader te doen, namelijk om het lichaam dat God hem had bereid, te offeren en een eind te maken aan de dierlijke slachtoffers die in overeenstemming met de Wet werden gebracht.

    De apostel Paulus geeft het volgende commentaar: Krachtens de genoemde wil zijn wij geheiligd door middel van de offergave van het lichaam van Jezus Christus, eens voor altijd;..Heb 10:10.

    De wil van de Vader hield tevens in dat Jezus werk zou verrichten in verband met het Koninkrijk, en ook voor deze dienst bood Jezus zich aan Lu 4:43; 17:20, 21.

    Dat zijn Zoon zich aldus aanbood, werd door Jehovah aanvaard, en als bevestiging hiervan zalfde Jehovah hem met heilige geest en zei: Gij zijt mijn Zoon, ,geen stukje van de Godonterende drieeenheid,de geliefde; ik heb u goedgekeurd;… Mr 1:9-11; Lu 3:21-23; Mt 3:13-17.

    Johanan.

  • Stefan

    Johanan Schreef:

    ——————————————————-

    > Jezus doop in water.

    > De doop van Jezus zelf, zoals deze door Johannes

    > werd verricht, moet noodzakelijkerwijs wat

    > betekenis en doel betreft volkomen verschillen van

    > de doop van Johannes, want Jezus heeft geen zonde

    > begaan, noch werd er bedrog in zijn mond

    > gevonden;…1Pe 2:22.

    > Hij kon zich dus niet onderwerpen aan een

    > handeling die berouw symboliseerde.

    > Het was ongetwijfeld om deze reden dat Johannes er

    > bezwaar tegen maakte Jezus te dopen. Maar Jezus

    > zei: Laat het deze keer zo zijn, want aldus past

    > het ons alles wat rechtvaardig is te

    > volbrengen;….Mt 3:13-15.

    >

    > Lukas zegt dat Jezus bad terwijl hij werd gedoopt

    > Lu 3:21.

    > Verder zegt de schrijver van de brief aan de

    > Hebreeën dat toen Jezus Christus in de wereld

    > kwam (d.w.z. niet toen hij werd geboren en deze

    > woorden niet kon lezen en uitspreken, maar toen

    > hij zich voor de doop aanbood en met zijn

    > bediening begon), hij in overeenstemming met Psalm

    > 40:6-8 (LXX) zei: „Slachtoffer en offergave hebt

    > gij niet gewild, maar gij hebt mij een lichaam

    > bereid. . . . Zie! Ik ben gekomen (in de boekrol

    > staat over mij geschreven) om uw wil te doen, o

    > God;….Heb 10:5-9.

    >

    > Jezus was krachtens geboorte een lid van de joodse

    > natie, welke natie in een nationaal verbond met

    > God was opgenomen, namelijk het WetsverbondEx

    > 19:5-8; Ga 4:4.

    > Op grond hiervan stond Jezus reeds in een

    > verbondsverhouding met Jehovah God toen hij zich

    > aldus aan Johannes aanbood voor de doop.

    > Jezus deed daar meer dan wat onder de Wet van hem

    > werd vereist.

    > Hij bood zich aan zijn Vader, Jehovah, aan om in

    > een speciaal opzicht de wil van zijn Vader te

    > doen, namelijk om het lichaam dat God hem had

    > bereid, te offeren en een eind te maken aan de

    > dierlijke slachtoffers die in overeenstemming met

    > de Wet werden gebracht.

    >

    >

    > De apostel Paulus geeft het volgende commentaar:

    > Krachtens de genoemde wil zijn wij geheiligd door

    > middel van de offergave van het lichaam van Jezus

    > Christus, eens voor altijd;..Heb 10:10.

    > De wil van de Vader hield tevens in dat Jezus werk

    > zou verrichten in verband met het Koninkrijk, en

    > ook voor deze dienst bood Jezus zich aan Lu 4:43;

    > 17:20, 21.

    >

    > Dat zijn Zoon zich aldus aanbood, werd door

    > Jehovah aanvaard, en als bevestiging hiervan

    > zalfde Jehovah hem met heilige geest en zei: Gij

    > zijt mijn Zoon, ,geen stukje van de Godonterende

    > drieeenheid

    ,de geliefde; ik heb u

    > goedgekeurd;… Mr 1:9-11; Lu 3:21-23; Mt

    > 3:13-17.

    >

    > Johanan.

    Hoe lees je de tekst van Joh. 16 dan, als deze verbintenis van Vader-Zoon-Heilige Geest God onterend is.

    13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, zal Hij u in al de waarheid leiden;

    want Hij zal van Zichzelf niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken,

    en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.

    14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.

    15 Al wat de Vader heeft, is Mijne; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.

    23 En in die dag zult gij Mij niets vragen. Voorwaar, voorwaar Ik zeg u:

    Al wat gij de Vader zult bidden in Mijn Naam, dat zal Hij u geven.

    24 Tot nog toe hebt gij niet gebeden in Mijn Naam; bidt, en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij.

    25 Deze dingen heb Ik door gelijkenissen tot u gesproken; maar de ure komt, dat Ik niet meer door gelijkenissen tot u spreken zal, maar u vrijuit van de Vader zal verkondigen.

    26 In die dag zult gij in Mijn Naam bidden; en Ik zeg u niet, dat Ik de Vader voor u bidden zal;

    27 Want de Vader Zelf heeft u lief, omdat gij Mij liefgehad hebt, en hebt geloofd, dat Ik van God ben uitgegaan.

    28 Ik ben van de Vader uitgegaan, en ben in de wereld gekomen; weer verlaat Ik de wereld, en ga heen tot de Vader.

  • Johanan

    Mooi gedeelte ,leg het eens uit Thomas.

    De drieeenheid is Godonterend,dus wat jij schrijft moet iets betekenen.

    Niet zo maar een rits schriftplaatsen neerzetten,verklaar wat je neerzet.

    Johanan.

  • Johanan

    Thomas,zal het nog scherper stellen! Indien iemand vasthoudt aan valse leerstellingen

    zo als de eerst genoemde ,maar ook de onsterfelijkheid van de menselijke ziel,kan hij/zij geen

    voordeel trekken van de door Jezus gebrachte losprijs.

    Zo Godonterend is de drieeenheid,en alle anderen valse leerstellingen.

    Johanan.