Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

kinderdoop

  • Malakh

    ja inderdaad, heb me wat ongelukkig uitgedrukt, dat is in feite de traditie waarom men aan kinderdoop (baby's) is begonnen, werd mij ooit verteld. Verder ken ik weinig van de katholieke traditie, ik ben dan ook vooral gedoopt om mijn grootvader, een devoot katholiek, gelukkig te stemmen, maar ben verder zonder geloof opgevoed, heb dus ook geen hernieuwing van mijn doopbelofte gedaan.

    En zoals je zegt het is een gewoonte: de doop, eerste en plechtige communie, vormsel… Mensen zijn er vaak niet gelovig(er) door, maar het lijkt erbij velen bij te horen. Spijtig is volgens mij wel dat je door je doop (waar je als baby geen zeggingskracht over hebt) uiteindelijk wel meegeteld wordt in de statistieken.

    Ik zou in ieder geval mijn kind niet laten dopen, dat zou zijn/haar keuze moeten zijn.

  • LiaDonkers

    Wat is het nut van de doop mét geloof?

    Ik hoef geen vrijkaartje, ik ben alleen maar nieuwsgierig.

    Hoeveel procent meer kans heb je als gedoopte op opneming?

    Of op het ongeschonden doorkomen van het laatste oordeel?

  • Anna Lieze

    Even tussendoor :

    Als Jezus zogenaamd zonder zonden zou zijn geweest en de zoon van God waarom werd Hij dan gedoopt door Johannes ?..

    Beetje nutteloos volgens mij, Jezus had beter Johannes kunnen dopen,,,

    mat 3.

    13 Toen kwam Jezus vanuit Galilea naar de Jordaan om door Johannes gedoopt te worden.

  • Frederik D

    Ik ben als boorling in de Vrijg. Geref. kerk gedoopt. Tenminste volgens mijn ouders. En volgens het doopregister.

  • Channah

    Ik ben wel katholiek opgevoed, maar heb er geen trauma's aan overgehouden. Het was wel gezellig allemaal, had het niet graag willen missen. Hoewel de nonnenschool wel af en toe op de hel geleek, maar gelukkig had ik wijze ouders die dingen die de nonnen vertelden konden weerleggen. En ik heb vanuit die katholieke kerk - zeker vanuit de parochie waar wij op gegeven moment onder hoorden - ongelooflijk goede dingen zien gebeuren.

    Toch ben ik uitgestapt. Ik heb mij op ijn 27e uit laten schrijven, wilde er absoluut niet meer bij horen. Grootste reden was natuurlijk dat ik niet meer in de leer en vooral het instituut geloofde, maar even belangrijk was de houding van de kerk ten opzichte van homoseksualiteit en andere seksgerelateerde zaken zoals anticonceptie en abortus.

    Dat uitschrijven heb ik als bevrijdend ervaren, een soort omgekeerde doop Sindsdien ben ik agnost, en dat bevalt uitstekend.

  • Frederik D

    Toch de Drie-Eenheid in de Bijbel?

  • Frederik D

    Maar met geloof heeft het wel nut? Je krijgt een betere plaats in de hemel dan ongedoopte christenen?

  • Anna Lieze

    Wie zal het zeggen. Van Matteüs weten we dat hij goed kon fantaseren

  • CU

    Malakh Schreef:

    ——————————————————-

    > Volgens mij is het geen “maatstaf van redding” ook

    > tegen de persoon aan het kruis zei Jezus dat hij

    > met hem in het paradijs zou zijn, …….

    Net zo goed als redding door de doop is samen met Jezus in het paradijs zijn, naar de moordenaar naast hem, een leugen. Jezus ging immers naar de onderwereld toe.

  • CU

    Doop is geen noodzaak. Denk aan de moordenaar aan het kruis.