Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Waarom heeft JC de messiaanse profetieen niet vervuld?

  • Eliyahu

    Bs'd

    Wie en wat is de messias? Laten we eens kijken wat de messias zou moeten doen volgens de heilige hebreeuwse teksten:

    Micha 5:1-8; “En gij, O Bethlehem Ephrata, al zijt gij klein onder de geslachten van Juda, uit u zal Mij voortkomen die een heerser zal zijn over Israel, en wiens oorsprong is van ouds, van de dagen der eeuwigheid. Daarom zal hij hen prijsgeven tot de tijd dat zij die baren zal gebaard heeft. Dan zal het overblijfsel zijner broederen terugkeren met de Israelieten. Dan zal hij staan en hen weiden in de kracht des HERE, in de majesteit van de naam des HERE, zijns Gods; en zij zullen rustig wonen, want NU zal hij groot zijn tot aan de einden der aarde, en hij zal vrede zijn. Wanneer Assur in ons land komt en wanneer hij onze paleizen betreedt, dan zullen wij tegen hem zeven herders stellen en acht vorsten uit de mensen, die het land van Assur zullen weiden met het zwaard, en het land van Nimrod in zijn poorten. En Hij zal bevrijden van Assur, wanner die in ons land komt en wanneer hij ons gebied betreedt. En het overblijfsel van Jacob zal temidden van vele volkeren zijn als de dauw van de HERE, als regenstromen op het groene kruid, dat niet wacht op de mens, noch mensenkinderen verbeidt. En het overblijfsel van Jakob zal zijn onder de natien, te midden van vele volkeren, als een leeuw onder de dieren des wouds, als een jonge leeuw onder de schaapskudden, die, wanneer hij binnendringt neerslaat, en verscheurt, zonder dat iemand redt. Uw hand zal verheven zijn boven uw tegenstanders en al uw vijanden zullen worden uitgeroeid.”

    We zien hier, in het eerste vers van deze messiaanse profetie, dat wanneer de messias komt vanuit Bethlehem, dan zal hij een heerser zijn over Israel. Dat betekent dat hij een koning, of misschien een president, zal zijn, maar in elk geval een gewichtig persoon die heel wat in de melk te brokkelen heeft, en geen rondtrekkende prediker en wonderdokter. We zien ook dat na de komst van de messias de joodse oorlogen uitgevochten gaan worden en gewonnen gaan worden door de joden. We zien hier een messias die ons fysieke verlossing gaat brengen van aardse vijanden: En Hij zal bevrijden van Assur, wanneer die in ons land komt en wanneer hij ons gebied betreedt.“ ”Uw hand zal verheven zijn boven uw tegenstanders en al uw vijanden zullen worden uitgeroeid." Dat is duidelijke taal, niet voor meerdere uitleggingen vatbaar.

    Zacheria 9:9-10; “Jubel luide gij dochter van Sion; juich gij dochter van Jeruzalem! Zie uw koning komt tot u, hij is rechtvaardig en zegevierend, nederig, en rijdend op een ezel, op een ezelshengst, een ezelinnejong. Dan zal ik de wagens uit Efraim en de paarden uit Jeruzalem te niet doen, ook de strijdboog wordt teniet gedaan; en hij zal volken vrede verkondigen, en zijn heerschappij zal zich uitstrekken van zee tot zee, en van de rivier tot de einden der aarde.”

    Men zegt dat Jezus op een ezel reed, net zoals het gehele Midden Oosten in die dagen, maar dat is waar de vervulling van deze profetie ophoudt. De messias, wanneer hij komt, zal een zegevierende koning zijn. Gearresteerd en doodgemarteld worden is niet hetzelfde als zegevieren. Na de komst van de messias zullen de paarden, wagens, en de strijdboog worden tenietgedaan vanuit Jeruzalem, dat betekent geen oorlog meer in Jeruzalem. En de messias zal de volken vrede verkondigen, en zijn heerschappij zal zijn van zee tot zee en tot de einden der aarde. Dit was niet bepaald het geval met Jezus; hij is nooit een koning geweest, en hij had helemaal geen heerschappij.

    Ten einde dit probleem te omzeilen bedacht het christendom de ‘tweede komst’. Maar nergens in de Hebreeuwse bijbel staat het geschreven dat de messias komt, en dan gedood wordt, en dan duizenden jaren later weer komt in een tweede komst. Al de messiaanse profetieen zeggen heel duidelijk dat als de messias komt hij zijn taak gelijk vervult, en niet duizenden jaren later. Ziet u in de bovenstaande profetieen dat er een hiaat van 2000 jaar of meer is tussen de komst van de messias en de verlossing van de vijanden? In de volgende messiaanse profetie van Jeremia kan u zien dat het onmogelijk is om 2000 of meer jaar te plaatsen tussen de komst van de messias en de verlossing:

    Jeremia 33:14-16; “Zie, de dagen komen, luidt het woord des HERE, dat ik het goede woord in vervulling zal doen gaan, dat ik over het huis van Juda en het huis van Israel gesproken heb. IN DIE DAGEN EN TE DIEN TIJDE zal ik aan David een spruit der gerechtigheid doen ontspruiten, die naar recht en gerechtigheid in het land zal handelen. IN DIE DAGEN zal Juda verlost worden en Jeruzalem veilig wonen.”

    Volgens het christendom is de spruit der gerechtigheid al 2000 jaar geleden ontsproten aan David. Maar helaas; er was geen verlossing voor Judah en Jeruzalem woonde niet veilig: 40 jaar na de dood van Jezus, in het jaar 70, werd Jeruzalem totaal verwoest door de romeinen, de tweede tempel werd platgebrand, en het joodse volk verstrooid over de aardbodem. En Jeremia zegt toch heel duidelijk dat ten tijde dat de messias komt, IN DIE DAGEN, dan zal Jeruzalem veilig wonen en zal Juda verlost worden.

    Jesaja 11; “En er zal een rijsje voortkomen uit de tronk van Isai, (de vader van koning David) en een scheut uit zijn wortelen zal vrucht dragen. En op hem zal de geest des HERE rusten, de geest van wijsheid en verstand, de geest van raad en sterkte, de geest van kennis en vreze des HERE; ja, zijn lust zal zijn in de vreze des HERE. Hij zal niet richten naar hetgeen zijn ogen zien, noch rechtspreken naar hetgeen zijn oren horen; want hij zal de geringen in gerechtigheid richten, en over de ootmoedigen des lands in billijkheid rechtspreken, maar hij zal de aarde slaan met de roede zijns monds en met de adem zijner lippen de goddeloze doden. Gerechtigheid zal de gordel zijner lenden zijn en trouw de gordel zijner heupen. Dan zal de wolf bij het schaap verkeren en de panter zich nederleggen bij het bokje; het kalf, de jonge leeuw en het mestvee zullen tezamen zijn, en een kleine jongen zal ze hoeden; de koe en de berin zullen samen weiden, haar jongen zullen zich tezamen nederleggen, en de leeuw zal stro eten als het rund; dan zal een zuigeling bij het hol van de adder spelen en naar het nest van een giftige slang zal een gespeend kind zijn hand uitsrekken. Men zal geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg.”

    Hier hebben we meer van hetzelfde; een messias die de goddelozen zal doden: “hij zal de aarde slaan met de roede zijns monds en met de adem zijner lippen de goddeloze doden”, waarna we de betere wereld krijgen; de wolf die bij het schaap verkeert, en de panter die zich neerlegt bij het bokje. Ook voor deze profetie hoef je waarachtig geen atoomgeleerde te zijn om te zien dat hij niet vervuld is door Jezus. Conclusie: Hij was niet de messias.

    Zelfs in zijn eigen dagen waren mensen er niet zeker van of hij nu wel of niet de messias was, maar, hij zei dat hij een teken zou geven. Slechts één.

    Matteus 12:38-40; “…, maar het zal geen teken ontvangen dan het teken van Jona, de profeet. Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten.”

    Hier zegt hij duidelijk dat het enige teken dat hij zal geven is dat hij drie dagen en drie nachten in het graf zal zijn.

    Hij werd gekruisigd op vrijdagmiddag, de dag voor de Sabbat. Marcus 15:42. Hij was volgens het N.T. wederopgestaan op zondagochtend. Marcus 16:9. Kunt u drie dagen en drie nachten plaatsen tussen vrijdagmiddag en zondagochtend?

    Hieruit moeten we concluderen dat hij het teken niet volbracht heeft dat hij beloofd had.

    Als onze verlosser in deze wereld deed hij zijn taak niet al te best.

    En wat betreft onze verlossing voor de komende wereld? Volgens het Nieuwe Testament is Jezus de redder van de mensheid, zonder hem is er geen redding mogelijk voor wat betreft de toekomende wereld. Wat zegt God hierover in de Hebreeuwse bijbel? Jesaja 43:3: “Want Ik, de HERE (J-H-W-H), ben uw God, de heilige Israels, uw verlosser.” Hier zegt het duidelijk dat de enige ware God onze verlosser is.

    Heeft God een andere verlosser nodig? Is er een andere verlosser?

    Jesaja 43:10-11: “Voor Mij is er geen god geformeerd en na Mij zal er geen zijn. Ik, Ik ben de HERE en buiten Mij is er geen verlosser.”

    Jesaja 45:21-22: “En er is geen god behalve Ik, een rechtvaardige, verlossende god is er buiten Mij niet. Wendt u tot Mij en laat u verlossen, alle einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer.”

    Hosea 13:4: “Maar Ik ben de HERE uw God van het land Egypte af; een god nevens Mij kent gij niet en een verlosser nevens Mij is er niet.”

    Jeremiah 33:34; “Kent de HERE: want zij allen zullen Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen, luidt het woord des HERE, want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonden niet meer gedenken.”

    Hier zien we dat de HERE (J-H-W-H) onze verlosser is die ons redt van onze zonden, en dat er niemand is behalve hem.

    God is geen man, dat Hij liegen zou (Numeri 23:19); dus we moeten ons vertrouwen stellen op God en niet op een man: “Zo zegt de HERE: Vervloekt is de man die op een mens vertrouwt … Gezegend is de man die op de HERE vertrouwt, wiens betrouwen de HERE is.” Jeremia 17:5+7.

  • theo

    Om jou de kans te geven om constant/doorlopend/voortdurend/steedsweer je visie te kunnen ventileren??

    theo

  • perihelium

    De wijzen kwamen dan ook uit het Oosten..

    O Bethlehem Ephrata, al zijt gij klein onder de geslachten van Juda, uit u zal Mij voortkomen die een heerser zal zijn over Israel, en wiens oorsprong is van ouds, van de dagen der eeuwigheid.

    Gij zijt wel klein naar het uiterlijk aanzien, maar gij zult tot zeer grote waardigheid verheven worden door de geboorte van de Messias en Zaligmaker Jezus Christus. (Matteüs 2)

  • Esther

    :X

  • Eliyahu

    theo Schreef:

    ——————————————————-

    > Om jou de kans te geven om

    > constant/doorlopend/voortdurend/steedsweer je

    > visie te kunnen ventileren??

    Bs'd

    Ik vind dat geen goed excuus voor afgodendienst.

  • Eliyahu

    Steven Schreef:

    ——————————————————-

    > De wijzen kwamen dan ook uit het Oosten..

    >

    > O Bethlehem Ephrata, al zijt gij klein onder de

    > geslachten van Juda, uit u zal Mij voortkomen die

    > een heerser zal zijn over Israel, en wiens

    > oorsprong is van ouds, van de dagen der

    > eeuwigheid.

    Bs'd

    Er zijn geen “dagen der eeuwigheid” in Micha 5.

    Die zie je alleen in corrupte christelijke bijbelvertalingen.

    Micha 5:1;

    Staten Vertaling: “Uit u zal Mij voortkomen, Die een Heerser zal zijn in Israel, en Wiens uitgangen zijn van ouds, van de dagen der eeuwigheid.”

    Lutherse vertaling: “uit u zal Mij voortkomen die in Israel Heer zal zijn, wiens uitgang van het begin en van eeuwigheid af geweest is.”

    Leidse vertaling: “uit u zal mij voortkomen een die bestemd is ten heerscher in Israel, en wiens herkomst is van den voortijd, van overoude dagen.”

    NBG '51 “En wiens oorsprong is van ouds, van de dagen der eeuwigheid.”

    Zijn oorsprong is van de eeuwigheid. Moet wel God zijn, toch?

    De Nieuwe Wereld Vertaling zegt: “wiens oorsprong is van oude tijden, uit onbepaalde tijd.” Dit hoeft dus niet God te zijn. Wie heeft er gelijk?

    Dezelfde hebreeuwse uitdrukking, “jamee olaam”, is gebruikt in Micha 7:14. Zie hier ons quartet:

    SV: “laat ze weiden in Basan en Gilead, als in de dagen van ouds.”

    Leidse: “laat hen in Basan en Gilead weiden als van ouds af.”

    Lutherse: “laat hen in Bazan en Gilead grazen, gelijk van ouds.”

    NBG: “Laat hen weiden in Basan en Gilead, als in de dagen van ouds.”

    Weg zijn de “dagen der eeuwigheid”, vervangen door “dagen van ouds”. Dat moet ook wel, want iederen snapt dat in de “dagen der eeuwigheid” niets geweid werd in Gilead en Basan. En zo wordt het volk bedonderd.

    Dezelfde uitdrukking “jamee olaam” wordt ook gebruikt in Jesaja 63:11, zie hier:

    NBG '51 “Hij zelf streed tegen hen. Maar Hij dacht aan de dagen van ouds, aan Mozes, aan zijn volk.”

    SV: "Nochtans dacht Hij aan de dagen van ouds, aan Mozes Zijn volk;

    Lutherse: “Maar zijn volk gedacht dan weder aan den verleden tijd, aan Mozes:”

    Leidse: “Toen herdacht zijn volk den voortijd:”

    En WEG zijn de “dagen der eeuwigheid”!

    Ook hier wordt de uitdrukking: “jamee olaam” gebruikt. Maar hier geen “dagen der eeuwigheid” te vinden. Dat kan ook niet, want Mozes leefde niet in de “dagen der eeuwigheid”.

    Amos 9:11, ook hier wordt de uitdrukking “jamee olaam” gebruikt:

    NBG '51 “Te dien dage zal Ik de vervallen hut van David weder oprichten, Ik zal haar scheuren dichten en wat daarvan is ingestort, overeind zetten; Ik zal haar herbouwen als in de dagen van ouds,”

    SV: “Te dien dage zal Ik de vervallen hut van David weder oprichten, en Ik zal haar reten vertuinen, en wat aan haar is afgebroken, weder oprichten, en zal ze bouwen, als de dagen van ouds;”

    Lutherse: “en zal haar bouwen zoals zij eertijds geweest is.”

    Leidse: “haar opbouwen, als in den ouden tijd;”

    Ook hier wordt de uitdrukking: “jamee olaam” gebruikt. Maar hier geen “dagen der eeuwigheid” te vinden. Dat kan ook niet, want de “hut van David” was niet in de “dagen der eeuwigheid”.

    Maleachi 3:4;

    NBG '51: “Dan zal het offer van Juda en van Jeruzalem de HERE aangenaam zijn als in de dagen van ouds en als in vroegere jaren”

    SV: “Dan zal het spijsoffer van Juda en Jeruzalem den HEERE zoet wezen, als in de oude dagen, en als in de vorige jaren.”

    Lutherse: “En den Heer zal het spijsoffer van Juda en Jeruzalem behagen, als tevoren en in vroegere jaren,”

    Leidse: “Zo zullen aan den Heer de gaven van Juda en Jeruzalem aangenaam zijn, als in den ouden tijd en in vroeger jaren.”

    Ook hier wordt de uitdrukking: “jamee olaam” gebruikt. Maar ook hier “dagen van ouds” of iets vergelijkbaars, en geen “dagen der eeuwigheid”. Dat kan ook niet, want in de “dagen der eeuwigheid” werden er door Juda en Jeruzalem geen offers gebracht.

    We zien dus dat de uitdrukking “jamee olaam” altijd vertaald wordt als “dagen van ouds” of iets dergelijks.

    Wel, met uitzondering dan van de corruptie in Micha 5:1, waar men graag wil dat de messias van eeuwigheid moet zijn, en men daarom maar zegt “dagen der eeuwigheid”, maar dat staat er dus niet.

    Een ander in de nederlandse vertalingen ingebouwd christelijk smeerlapperijtje is het “Uit u zal MIJ voortkomen”. Waarop de christenen zeggen: “Zie je wel, de messias zal God zelf zijn!”

    Maar ook dat staat er niet. Er staat in het Hebreeuws: “Uit u zal VOOR mij voortkomen…”

    De christelijke vertalers laten het woordje “voor” voor het gemak maar weg, dat past beter in hun leer.

    Pas op voor de christelijke bijbelvertalingen!

  • Sietse 45

    Anti-religie

    door Ted Sluymer

    Spring naar inhoudHomeOver Anti-Religie Tag Archieven: religie

    Eénrichtingsverkeer en nuchter verstand

    Posted on februari 19, 2008 by X| Plaats een reactie

    Christopher Hitchens haalde DE PERS met een amusant interview waarin hij zijn anti-religieuze stokpaardjes berijdt. Hij doet dit met verve en hij weet waar hij het over heeft. Wat hem en mij altijd zo mateloos irriteert, is het éénrichtingsverkeer van mensen die in een god geloven. Altijd beweren dat atheïsten het bij het verkeerde eind hebben, want God dit en God dat, God zus, God zo.

    Op het moment dat jij ze dan een keertje wat wilt vertellen, schudden ze meestal alleen hun hoofd, zeggen ze dat je het niet begrijpt, maar de discussie gaan ze niet aan. Vastgeroest in domme, verouderde en achterhaalde overtuigingen die de wereld alleen maar slechter hebben gemaakt. Ik beperk mij meestal tot het schrijven van mijn overtuiging, want de discussie aangaan met religieuze mensen of – nog erger – mensen zonder mening die religie tolereren, laat ik veelvuldig achterwege om om onvermijdelijke conflicten te voorkomen. Religie en nuchter verstand blijven twee tegenpolen. Gezien de domheid van mensen zie ik dat niet veranderen.

    http://antireligie.wordpress.com/tag/religie/

  • Eliyahu

    Bs'd

    Er is nu hard wetenschappelijk bewijs voor intelligent design.

    Maar die “vrijdenkers” hebben een dusdanig dik bord voor hun kop dat die feiten niet doordringen.

    Er is nu sterk onweerlegbaar wetenschappelijk bewijs dat God bestaat. Het heet “het antropisch principe”.

    De natuurwetten die het heelal besturen, en de opbouw van het heelal, die moeten om leven mogelijk te maken, extreem nauwkeurig afgesteld zijn. Zo vreselijk nauwkeurig dat het onmogelijk is om te zeggen dat het heelal door puur toeval gevormd is, door een ongeleide explosie.

    Wetenschappers ontdekken steeds meer en meer waarden die extreem exact afgesteld moeten zijn om leven in het heelal mogelijk te maken.

    In 1961 waren er nog maar twee van deze constanten bekend, waarvan de meest kritieke de verhouding was tussen de zwaartekracht en de electromagnetische kracht. Als die varieert voor slechts 1 deel in 10^40 (dat is 10 tot de macht 40, dat is een 1 met 40 nullen, dat is 10.000 triljoen triljoen triljoen) dan is er geen leven mogelijk.

    Vandaag de dag staat het aantal waardes van kosmische constanten die zeer nauwkeurig afgesteld zijn op het mogelijk maken van leven, (elke vorm van leven) op 38.

    Hiervan is de meest kritische de ruimte-energiedichtheid. De waarde daarvan kan niet meer variëren dan 1 deel op 10^120, want dan zijn de planeten en sterren die nodig zijn voor leven niet meer mogelijk.

    Om enig idee te krijgen van de groote van deze getallen, even iets over het universum wat wij kunnen waarnemen. Het heeft een doorsnede van zo'n 156 miljard lichtjaar, dat is ongeveer 1.500.000.000.000.000.000.000.000 km. Het bevat ongeveer 50.000.000.000.000.000.000.000 sterren, verdeeld over zo'n 80 miljard sterrenstelsels. Het totale aantal atomen hierin wordt geschat op 10^80.

    De kans voor ons universum om te worden zoals het geworden is, zodat er leven in mogelijk is, ligt op ongeveer 1 op 10^173.

    Voor meer engelstalige informatie over dat onderwerp kijk hier: http://www.reasons.org/scientists/anthropic-principle-precise-plan-humanity

    Een wiskundige, Borel, heeft berekend dat een gebeurtenis die een kans heeft om te gebeuren van niet meer dan 1 op 10^50, dat dat nooit zal gebeuren.

    Zoals iedereen kan zien, de kansen dat de afstemming van het heelal bij toeval zo is dat leven mogelijk is, is zeer vele malen kleiner dan die ondergrens van 1 op 10^50.

    Betreffende dit antropische principe schreef één van de grootste wetenschappers die nu leven, Stephen Hawking: “De meeste waardes zouden universums veroorzaken die, alhoewel ze zeer mooi zouden zijn, niemand zouden kunnen bevatten om die schoonheid te bewonderen. Men kan dit zien als bewijs voor een goddelijk doel in de schepping van het heelal en de keuze van de natuurwetten, of als ondersteuning voor het sterke antropische principe.”

    “Een korte geschiedenis van de tijd”, door Stephen Hawking, blz 139.

    “Het is zeer moeilijk om te verklaren waarom het universum begonnen is op precies de manier waarop het begonnen is, behalve als de daad van een God die van plan was om wezens zoals ons te scheppen.” Idem blz 140

    Dus daar is het, het wetenschappelijke bewijs dat God bestaat.

  • CU

    God schijnt ook eenhoorns te hebben geschapen, en dan bedoel ik niet de neushoorns.

    Num 23,22

    God heeft hen uit Egypte uitgevoerd; zijn krachten zijn als van een eenhoorn.

    Num 24,8

    God heeft hem uit Egypte uitgevoerd; zijn krachten zijn als van een eenhoorn; hij zal de heidenen, zijn vijanden, verteren, en hun gebeente breken, en met zijn pijlen doorschieten.

    Job 39,12

    Zal de eenhoorn u willen dienen? Zal hij vernachten aan uw kribbe?

    Job 39,13

    Zult gij den eenhoorn met zijn touw aan de voren binden? Zal hij de laagten achter u eggen?

    Ps 29,6

    En Hij doet ze huppelen als een kalf, den Libanon en Sirjon als een jongen eenhoorn.

    Misschien kan je eens onderzoeken of dit dan wel terecht als eenhoorn vertaald is. In ieder geval is er nooit een fossiel van gevonden, net zo min als er ook maar iets is gevonden van 440 jaar Israëlisch verblijf in Egypte.

  • Sietse 45

    http://www.dejaap.nl/2010/10/poor-dog-diary-this-ball/