Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

3 regels die echt werken, en waarmee je geestelijk vooruit komt

  • carl

    1. Besef dat je NIET slecht bent, en dat je WEL in staat bent om véél goeds te doen.

    2. Besef dat er daarvoor niets anders nodig is dan te handelen vanuit het allermooiste dat je in je hebt. Stel je voor hoe jij bent op je mooist, handelend vanuit het meest verhevene waar je jezelf in voor kunt stellen

    3. Handel daaruit. Train jezelf om je bewust te zijn van je handelingen. Wat doe je? Wat voor gevolgen gaat het hebben voor degene op wie dit handelen betrekking heeft, en wat voor gevolgen heeft het voor jezelf?

    je broer

    Carl

  • ¥ Lotje ­­¥

    Train jezelf om je bewust te zijn van je handelingen

    ******************************************************************

    Zie ik hier een beetje een twijfel in???

  • carl

    Nee zo bedoel ik dat niet, Lotje.

    Eigenlijk zou je de mens innerlijk 2-delig kunnen zien.

    Het ene deel handelt, en het andere deel, iets dat meestal op de achtergrond is, beoordeelt het. ik heb het niet over het geweten - dat ligt veel dieper. Ik bedoel dat deel van je dat vaak 2nd thoughts levert.

    Als je zó habdelt als ik beschreef, dan kijg je niet alleen het effekt dat je hándelt, maar dat je het ook met overtuiging/inzet doet. Je doet het niet maar-zomaar, nee, je zet je ervoor in want je weet ‘het is goed wat ik doe’.

    Een vraag voor jou:

    als je niet zeker van jezelf bent en je twijfelt - hoe zou jij daarmee omgaan?

    je broer

    Carl

  • Steven

    carl schreef:

    >

    > 1. Besef dat je NIET slecht bent, en dat je WEL in staat bent

    > om véél goeds te doen.

    Om zoiets te stellen moet je (of degene die dat wil beseffen) eerst weten wat goed en slecht is. Als je zegt niet slecht te zijn of dat te beseffen (is dat hetzelfde?), waar baseer je dat dan op?

    De Bijbel leert ons dat alleen God goed is en dat wij in Christus goed zijn voor God. Waarom torn je aan die waarheid? Is iemand die op een Bijbelprikbord de Bijbel ontkent goed bezig?

    <><

  • carl

    Steven schreef:

    >

    > carl schreef:

    > >

    > > 1. Besef dat je NIET slecht bent, en dat je WEL in staat bent

    > > om véél goeds te doen.

    >

    >

    > Om zoiets te stellen moet je (of degene die dat wil beseffen)

    > eerst weten wat goed en slecht is. Als je zegt niet slecht te

    > zijn of dat te beseffen (is dat hetzelfde?), waar baseer je

    > dat dan op?

    op het feit dat we door God ‘geschapen’ zijn. En zoals een werkelijk kunstwerk doordrongen is van de artiest, zo zijn wij ook doordrongen van God.

    Een volgende stap in mijn denkwijze is dat God niets creeert dat het slechte in zich draagt. Wie slecht doet, kiest daarvoor.

    Kan je me hierin begrijpen?

    > De Bijbel leert ons dat alleen God goed is en dat wij in

    > Christus goed zijn voor God. Waarom torn je aan die waarheid?

    ik torn daar niet aan, maar je hebt gelijk als je stelt dat ik die begrippen niet noem. ik doe dat bewust niet, omdat ik niet in dogmatische slogans terecht wil komen.

    > Is iemand die op een Bijbelprikbord de Bijbel ontkent goed

    > bezig?

    >

    ja hoor. Als diegene bewust bijbelcitaten aanvalt waarin God als een despotisch monster wordt neergezet, is die persoon goed bezig. Maar beter is het nog als die persoon regels formuleert die uit ervaring blijken waar te zijn. Uiteindelijk pretendeert de bijbel toch óók steeds te zeggen ‘jongens, dit is waar, want het werkt’.

    je broer

    carl

  • Douce

    Dit zijn al jaren mijn uitgangspunten, zij het dat ik niet het gevoel heb dat het uit “verhevenheid” komt! Op een enkele misser na (ik ben nogal impulsief en ad rem) red ik het wel;), omdat het me weinig doet of iemand boos op me is. Dat is n.l niet “mijn” probleem.

    Ik wil er zelfs nog aan toevoegen dat je niemand nodig hebt om te bepalen of je goed of slecht handelt, als je bewust bent dan weet je dat gelukkig zelf.

    Het gaat om de behoefte(n) van jezelf en van de ander.

    De ultieme opgave is dus: luisteren. Luisteren naar de ander en naar jezelf.

    Soms is “niet” handelen, de beste handeling. Ik ben n.l. de mening toegedaan dat iedereen op zijn manier de kans moet krijgen om te leren en dat pamperen niemand geestelijk vooruit helpt.

    Gr. Douce

  • Douce

    De ervaring geeft betekenis aan regels, waarheid zonder ervaringen zijn in wezen weinig waard, want dan ben je niet in staat om te onderscheiden:)

    Regels om de regels heb ik altijd een aanfluiting gevonden voor m'n geestelijk welzijn.

    Douce*D

  • carl

    Nu leg je wel een bom onder iedere vorm vab geinstitutionaliseerde religie, douce:)

    Ik vind wel dat geinstitutionaliseerde religie nodig is. Maar dan om de enkele reden dat het op die manier goed werkt om mensen die zich nu eenmaal niet voor spiritualiteit (kunnen) interessere in ieder geval een basis van waarden en normen aan te bieden.

    je broer

    carl

  • carl

    Douce schreef:

    >

    > Dit zijn al jaren mijn uitgangspunten, zij het dat ik niet

    > het gevoel heb dat het uit “verhevenheid” komt! Op een enkele

    > misser na (ik ben nogal impulsief en ad rem) red ik het

    > wel;), omdat het me weinig doet of iemand boos op me is. Dat

    > is n.l niet “mijn” probleem.

    Dat snap ik. Door het woord ‘verhevenheid’ heb ik een link willen leggen naar het hogere Zelf, zonder dit nadrukkelijk op die manier te benoemen. het is echter een woord wat -vermoed ik- bij iedereen het gewenste beeld oproept. In ieder geval ken ik geen beter woord om mijn doel te kunnen bereiken in de zielswereld van lezers.

    >

    > Ik wil er zelfs nog aan toevoegen dat je niemand nodig hebt

    > om te bepalen of je goed of slecht handelt, als je bewust

    > bent dan weet je dat gelukkig zelf.

    Ben ik niet met je eens. Juist in de moeilijke situaties ‘weten’ we dat vaak niet of onvoldoende.

    Ik wil het zelfs heel scherp stellen: juist door de a(A)nder zijn we in staat te bepalen wie en wat we zelf zijn, en wat goed/niet goed voor onszelf is.

    Wekunnen niet zonder ‘de naaste’,; tevens een reden waarom Jesus nadrukkelijk stelt dat we dit merkwaardig fenomeen (de naaste) lief moeten hebben zoals we ons zelf liefhebben.

    >

    > Het gaat om de behoefte(n) van jezelf en van de ander.

    > De ultieme opgave is dus: luisteren. Luisteren naar de ander

    > en naar jezelf.

    >

    > Soms is “niet” handelen, de beste handeling. Ik ben n.l. de

    > mening toegedaan dat iedereen op zijn manier de kans moet

    > krijgen om te leren en dat pamperen niemand geestelijk

    > vooruit helpt.

    dat heb ik dan ook nooit bedoeld:)

    >

    > Gr. Douce

    je broer

    carl

  • ¥ Lotje ­­¥

    Je doet het niet maar-zomaar, nee, je zet je ervoor in want je weet ‘het is goed wat ik doe’.

    **********************************************************************

    Deze zin vind ik beter Carl . Het zeker weten hoe je doet en handelt daar in

    als je niet zeker van jezelf bent en je twijfelt - hoe zou jij daarmee omgaan

    *******************************************************************************

    Op zoek gaan Carl dan…Vragen aan personen misschien ook nog . kijken wat die dan zeggen . …..