Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

wonderen doen en geloof.

  • carl

    Johannes 6

    22 De volgende dag stond de menigte weer aan de oever van het meer. Ze hadden gezien dat er maar één boot was en dat Jezus niet aan boord was gegaan, maar dat zijn leerlingen alleen vertrokken waren. 23 Nu legden er andere boten uit Tiberias aan, dicht bij de plek waar ze het brood gegeten hadden nadat de Heer het dankgebed had uitgesproken. 24 Toen de mensen zagen dat Jezus en zijn leerlingen er niet waren, stapten ze in die boten en voeren ze naar Kafarnaüm om hem te zoeken.

    25 Ze vonden hem aan de overkant van het meer en vroegen: ‘Rabbi, wanneer bent u hier gekomen?’ 26 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: u zoekt me niet omdat u tekenen hebt gezien, maar omdat u brood gegeten hebt en verzadigd bent. 27 U moet geen moeite doen voor voedsel dat vergaat, maar voor voedsel dat niet vergaat en eeuwig leven geeft; de Mensenzoon zal het u geven, want de Vader, God zelf, heeft hem die volmacht gegeven.’ 28 Ze vroegen: ‘Wat moeten we doen? Hoe doen we wat God wil?’ 29 ‘Dit moet u voor God doen: geloven in hem die hij gezonden heeft,’ antwoordde Jezus.

    Johannes 14

    12 Waarachtig, ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat, ik ga immers naar de Vader. 13 En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. 14 Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen.

    Wie van ons heeft wel eens een wonder gedaan? En wat zegt wonderen doen (of natuurlijk: ze niet kúnnen doen) over je geloof?

    jullie broer

    Carl

  • Elia

    Als ik al een wonder had gedaan, zou ik er op dit prikbord niet voor uitkomen.

    Haha!

    Met groet, Ellen :D

  • Steven

    carl schreef:

    >

    > Johannes 6

    > 22 De volgende dag stond de menigte weer aan de oever van het

    > meer. Ze hadden gezien dat er maar één boot was en dat Jezus

    > niet aan boord was gegaan, maar dat zijn leerlingen alleen

    > vertrokken waren. 23 Nu legden er andere boten uit Tiberias

    > aan, dicht bij de plek waar ze het brood gegeten hadden nadat

    > de Heer het dankgebed had uitgesproken. 24 Toen de mensen

    > zagen dat Jezus en zijn leerlingen er niet waren, stapten ze

    > in die boten en voeren ze naar Kafarnaüm om hem te zoeken.

    > 25 Ze vonden hem aan de overkant van het meer en vroegen:

    > ‘Rabbi, wanneer bent u hier gekomen?’ 26 Jezus zei:

    > ‘Waarachtig, ik verzeker u: u zoekt me niet omdat u tekenen

    > hebt gezien, maar omdat u brood gegeten hebt en verzadigd

    > bent. 27 U moet geen moeite doen voor voedsel dat vergaat,

    > maar voor voedsel dat niet vergaat en eeuwig leven geeft; de

    > Mensenzoon zal het u geven, want de Vader, God zelf, heeft

    > hem die volmacht gegeven.’ 28 Ze vroegen: ‘Wat moeten we

    > doen? Hoe doen we wat God wil?’ 29 ‘Dit moet u voor God doen:

    > geloven in hem die hij gezonden heeft,’ antwoordde Jezus.

    >

    > Johannes 14

    > 12 Waarachtig, ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt

    > zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat, ik ga

    > immers naar de Vader. 13 En wat jullie dan in mijn naam

    > vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van

    > de Vader zichtbaar wordt. 14 Wanneer je iets in mijn naam

    > vraagt, zal ik het doen.

    >

    > Wie van ons heeft wel eens een wonder gedaan? En wat zegt

    > wonderen doen (of natuurlijk: ze niet kúnnen doen) over je

    > geloof?

    >

    > jullie broer

    > Carl

    Dat ‘of natuurlijk niet’ maakt er weer een slangenverhaal van. Wat ik net als nu dan ook regelmatig doe is het oppakken van giftige slangen. In de naam van de Heer doet me dat helemaal niks.

    <><

  • carl

    Waarom niet? Jesus kwam er ook voor uit.

    je broer

    carl

  • LM

    Ik denk dat je dan eerst moet uitleggen wat je precies onder een wonder verstaat, daar zijn de meningen over verdeeld. Dit is nog wel een lastig punt omdat er iets subjectiefs in zit. Een christen zal mogelijk bij een genezing die niet verklaard kan worden zeggen dat er sprake is van een wonder, terwijl de atheist van mening is dat de verklaring nog wel een keer gevonden wordt.

    De mens doet m.i. het wonder niet, maar God. Persoonlijk geloof ik dat wonderen vooral op kruispunten van de geschiedenis plaatsvinden. Het is geen regel, het is een uitzonderlijke inbreuk op het normale en met een bijzondere reden.

    Om op de vraag in te gaan: ik kan mij niet herinneren dat er ooit via mij een wonder tot stand kwam en ik geloof dat dit voor de meeste mensen geld.

  • carl

    Wat waren dat voor slangen, Steven?

    En als het geen echte slangen waren: wanneer vergeetelijk je bijbelcitaten en wanneer niet?

    je broer

    carl

  • carl

    LM schreef:

    >

    > Ik denk dat je dan eerst moet uitleggen wat je precies onder

    > een wonder verstaat, daar zijn de meningen over verdeeld.

    Bij het eerste stuk tekst kun je lezen dat Jesus veel sneller dan mogelijk was op de plek van bestemming aangekomen was. Dat is een wonder.

    Ook geeft Jesus aan dat zijn disc. iets bijzonders in hem zien vanwege het voedselwonder dat daarvoor was had plaats gevonden.

    > Dit

    > is nog wel een lastig punt omdat er iets subjectiefs in zit.

    > Een christen zal mogelijk bij een genezing die niet verklaard

    > kan worden zeggen dat er sprake is van een wonder, terwijl de

    > atheist van mening is dat de verklaring nog wel een keer

    > gevonden wordt.

    Ik ben geen atheist, maar ik denk dat later zeker een verklaring gevonden zal worden. Wat niets aan het wonder afdoet.

    neem het voorbeeld van een vliegtuig. Iemand uit de tijd van Jesus zal een overvliegend vliegtuig 1000% zeker als een wonder hebben betiteld. Wij weten nu de verklaring en zijn in staat zoiet te doen.

    >

    > De mens doet m.i. het wonder niet, maar God. Persoonlijk

    > geloof ik dat wonderen vooral op kruispunten van de

    > geschiedenis plaatsvinden. Het is geen regel, het is een

    > uitzonderlijke inbreuk op het normale en met een bijzondere

    > reden.

    daarmee doe je m.i. de woorden van Jesus geen recht. Via zijn discipelen spreekt hij toch ook tot ons als hij zegt, dat wij dezelfde wonderen zullen doen, en nog wel grotere?

    >

    > Om op de vraag in te gaan: ik kan mij niet herinneren dat er

    > ooit via mij een wonder tot stand kwam en ik geloof dat dit

    > voor de meeste mensen geld.

    vertel!

    je broer

    Carl

  • thomas

    Gaat het nu om de zogenaamde wonderen doen, of om het brood des Levens, wat door de Zoon zichtbaar wordt?

    Met andere woorden; weer de Geest van God welke (door)gegeven mag worden aan de hongerigen naar het Woord.

    ´´U moet geen moeite doen voor voedsel dat vergaat, maar voor voedsel dat niet vergaat en eeuwig leven geeft; de Mensenzoon zal het u geven, want de Vader, God zelf, heeft hem die volmacht gegeven…..13 En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. 14 Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen.´´

    Mooie teksten carl.

  • carl

    thomas schreef:

    >

    >

    > Gaat het nu om de zogenaamde wonderen doen, of om het brood

    > des Levens, wat door de Zoon zichtbaar wordt?

    In dit topic gaat het om het wonderen doen, en de belofte van Jesus dat wij hetzelfde, en zelfs grotere wonderen zullen doen.

    >

    > Met andere woorden; weer de Geest van God welke (door)gegeven

    > mag worden aan de hongerigen naar het Woord.

    Dat ook, maar dat is in dit verband een ander thema.

    >

    > ´´U moet geen moeite doen voor voedsel dat vergaat, maar voor

    > voedsel dat niet vergaat en eeuwig leven geeft; de Mensenzoon

    > zal het u geven, want de Vader, God zelf, heeft hem die

    > volmacht gegeven…..13 En wat jullie dan in mijn naam

    > vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van

    > de Vader zichtbaar wordt. 14 Wanneer je iets in mijn naam

    > vraagt, zal ik het doen.´´

    >

    > Mooie teksten carl.

    je broer

    carl

  • thomas

    hmm, dat maak ik niet op uit de teksten; wonderen doen.