Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

wonderen doen en geloof.

  • LM

    Een vliegtuig is geen wonder in mijn optiek, de mogelijkheid tot vliegen past binnen de natuurwetten etc. Het feit dat men dat toen nog niet wist maakt het niet tot een wonder. Dit geeft precies mijn punt aan, jij hanteert een subjectieve benadering, als iemand iets als een wonder ervaart is het wonder. Ik zou liever een wat meer objectieve benadering zien, bijv. of een bepaalde gebeurtenis in gaat tegen de natuurwetten. Het lopen op water bijv. is daar een duidelijk voorbeeld van, ik geloof niet dat naarmate onze kennis toeneemt wij plots zullen ontdekken dat lopen op water toch gewoon kan.

    Dit betekent wel dat wij voorzichtig moeten zijn iets als een wonder te zien. Een opmerkelijke gebeurtenis kan een wonder zijn, maar kan ook iets zijn wat gewoon past binnen de natuurlijke gang van zaken alleen zien wij dat (nog) niet.

    Jezus leefde op een kruispunt in de wereldgeschiedenis, dat er toen veel wonderen gebeurde past binnen mijn visie. Dit geldt ook voor zijn discipelen. Of dat in de dezelfde mate ook voor ons geldt, vraag ik mij af. Wonderen zijn m.i. niet een doel opzich, maar zijn een heenwijzing of een middel tot een hoger doel. Het zomaar oppakken van slangen voor de fun (ik weet niet of Steven dat bedoelt) past hier niet binnen, dat is gewoon roekeloos.

  • carl

    Het staat er toch echt hoor.

    je broer

    carl

  • thomas

    27 U moet geen moeite doen voor voedsel dat vergaat, maar voor voedsel dat niet vergaat en eeuwig leven geeft; de Mensenzoon zal het u geven, want de Vader, God zelf, heeft hem die volmacht gegeven.’

    28 Ze vroegen: ‘Wat moeten we doen? Hoe doen we wat God wil?’

    29 ‘Dit moet u voor God doen: geloven in hem die hij gezonden heeft,’ antwoordde Jezus.

    Ik zie het..maar ook weer niet, want wat is nu een wonder dan, als de Zoon (in de mens) doet wat de Vader wil en Zich alleen met de Geest, het eeuwige leven, bezighoudt?

    Is het een wonder dat de Zoon (in de mens) doet wat de Vader wil, en daardoor Zijn Grootheid toont, of is het wonder in de ogen van de mens dát de Zoon de Wil van de Vader doet, en Zijn Grootheid toont?

    Eigenlijk is het verwonderlijk dat we dat ´Doen wat de Vader wil´ een wonder noemen, in die zin, dat ´Dat´ maar weinig getoond wordt..en daarmee is het woord ´tekenen´ in mijn ogen duidelijker..net als proeven/tonen van de Vrucht.

  • carl

    Maar wat bedoelde Jesus dan wél, LM?

    je broer

    Carl

  • LM

    Daar zou ik een studie naar moeten doen. Ik ben niet zo voor hier en daar een tekst eruit plukken. Op zich is dat niet verkeerd, maar ik geloof wel dat wij erg voorzichtig moeten zijn met van die stevige conclusies op basis van een bepaalde tekst. Dat gezegd hebbend:

    1) Ik haal uit het eerste tekstgedeelte niet dat Jezus daar op een bijzondere manier is gekomen. Kun je dit nog toelichten? Wat is het wonderlijke hier?

    2) Hierover zijn wel de nodige commentaren geschreven. Zelf denk ik niet dat hiermee bedoeld wordt dat wij net als Jezus voortdurend wonderen zullen doen. Op andere plaatsen zegt Jezus ook dat hen veel leiden te wachten staat etc. Het geheel genomen, onstaat dit beeld bij mij niet. We voelen denk ik ook wel aan dat Jezus hier niet bedoeld kan hebben dat alles wat wij maar in Zijn naam vragen Hij zal geven (het bekende gebeld om de Mercedes). De waarheid in deze tekst moet ontdekt worden binnen het geheel van Jezus uitspraken.

    Laten we eerlijk zijn, dat is ook niet de praktijk. Het kan zijn dat dit wel bedoeld wordt, maar dat dit met name gold voor de 1e generatie christenen die met veel wondertekenen het evangelie hebben verspreid over de aarde. Nog steeds is de indruk dat in gebieden waar het evangelie nog niet bekend is meer wonderen gebeuren dan bijv. in het westen. Ik geloof sterk dat wonderen een doel hebben, bijv. om het evangelie kracht bij te zetten. Ik wil ook rekening houden met het feit dat wij zo zijn gaan vertrouwen op de wetenschap dat vanwege ons ongeloof wonderen worden belemmerd.

    Je hobbelt nu wat langs de definitie van een wonder heen, maar mijn punt blijft dat dit wel een belangrijk punt is in het praten over wonderen. Jij hebt daar volgens mij niet hetzelfde beeld bij als ik.

  • Elia

    carl schreef:

    >

    > Waarom niet? Jesus kwam er ook voor uit.

    >

    > je broer

    > carl

    Ik heb niet de pretentie's (als) Jezus (willen) te zijn.

    Dat sluit natuurlijk niet uit, dat ik voor zieke of lijdende personen bid.

    De afgelopen tijd was ik zelf ziek, ik bad nog niet eens voor mijn eigen genezing.

    Dus ik bad: God het kan me niet schelen of ik ziek ben en onder de rode vlekken zit, al kreeg ik er ook nog groene vlekken bij, ik houd zo veel van U en mocht mijn lichaam het begeven, dan kom ik naar huis.

    Even wat anders; wonderen doen zich in andere geloven ook voor.

    Ik las ergens (om privicy redenen kopieer ik het maar niet); een vrouw die geen kinderen kon krijgen, was naar een kabbalistische rabbijn gegaan. Deze rabbijn had een ritueel uitgevoerd en zij was zwanger geworden - het kind is nu 3 jaar.

    Die rabbijn was net de joodse Jantje Zijlstra.

    Ja en dan vraag ik me ook af; wat voor geest werd hier op die manier naar de aarde getrokken en belichaamd? En die vrouw was door dat voorval natuurlijk altijd gebonden aan die rabbijn.

    Elders werd een invalide man door een andere kabbalistische rabbijn (op grond van de Tora) als uitschot behandeld.

    Nou ik denk dat bij andere geloven zoals, moslims en boedhisten ook wel zulke ‘wonderen’ voorkomen.

    Groetjes, Ellen

  • Boris

    “Deze rabbijn had een ritueel uitgevoerd en zij was zwanger geworden - het kind is nu 3 jaar.”

    Dat ritueel was vast de oudste beweging ter wereld:D

  • PS

    Ik kan het je nog sterker vertellen. Er was een man die geen kinderen kon krijgen. Hij stuurde zijn fiets naar de rabbi. En ziet, de fiets werd zwanger van een mensenkind die na drie dagen werd gebaard en meteen kon lopen en vliegen zonder vleugels.

    Kijk, dat is pas een wonder.

    Maar zulke wonderen gebeuren nooit. Dus: wonderen gebeuren nooit.

    PS

    :)

  • Elia

    Boris schreef:

    >

    > "Deze rabbijn had een ritueel uitgevoerd en zij was zwanger

    > geworden - het kind is nu 3 jaar."

    >

    > Dat ritueel was vast de oudste beweging ter wereld:D

    Haha!

    Haar man was er geloof ik ook bij geweest, maar hij is leuk Boris - zelfs dan.

    :D

  • PS

    :)

    PS

    :)