Ik ken mensen die uit wanhoop naar de “”Zijlstra's“” zijn geweest.
Deze centurion was vanzelfsprekend ook wanhopig.
Wat er zich eerder afspeelde weten we niet want er staat niks over ge/beschreven.
In zijn wanhoop gaat hij naar Jezus en hij vertrouwt domweg dat Jezus zal helpen.
————————–
Een bekend spreekwoord: In nood leert men bidden.
Natuurlijk is dat zo.
Ook mensen die niet gelovig zijn spreken in uiterste nood ook wel een gebed uit: “”O God, help me toch“”.
Men weet niet/nauwelijks tot wie het gebed is gericht maar “” opa en oma deden dat vroeger ook en het hielp hun ook nog zo herinner ik mij“”
Is zo'n gebed minder waardevol dan die van de evangelist die met veel omhaal van woorden voor de nood van de wereld bid in de eredienst?
De centurion is niet RK, geen JG , geen lid van de PKN of volgeling van Peri of Samuel, het is geen diepgelovig mens die bepaalde dogma's onderschrijft, niks van dat alles.
De bijbelschrijver laat alleen zien/doorschemeren dat de centurion gelooft dat Jezus kan genezen.
Daar zullem jij en ik en iedereen het mee moeten doen wat dit bijbelgedeelt aangaat.
—————————–
En nu?
Wat voor “”voordeel“” kunnen wij als lezers mee hebben?
- Beste Lia, als jij als nietgelovige zelf ernstig ziek wordt of iemand van de dierbaren om je heen dan moet je maar goed bidden want dan volgt er vanzelf genezing.
Zoiets?
Wel, dan moet je niet bij mij zijn maar bij de Zijlstra's (aanhangers.)
OF…
Beste Lia, geloof nou maar dat je gelovig moet worden en dan komt alles goed met je.Zo niet; dan loopt het slecht met je af !
Ook dan moet je niet bij mij zijn maar bij “”andersoortigemedechristenen" van mij.