Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Het geloof van de centurio

  • LiaDonkers

    Op een dag kwam een centurio naar Jezus toe. Zijn slaaf lag verlamd op bed met pijn. De centurio zei: ‘Heer, ik ben het niet waard dat u onder mijn dak komt, u hoeft alleen maar te spreken en mijn slaaf geneest.’ Jezus zeii: bij niemand in Israël heb ik zo’n groot geloof gevonden.

    Wat geloofde die centurion dan zoal?

  • theo

    Het gaat hie zo ontzettend vaak over het juiste geloof want anders zwaait er wat..

    De centurion geloofde/vertrouwde volkomen zo staat er tussen de regels door .

    U hoeft maar te spreken en mijn slaaf geneest.

  • Frederik D

    En zo zie je maar, slavernij was nog niet zo gek. Meesters zorgden voor hun slaven, voor hun bezit. Een dode slaaf moest vervangen worden en dat kostte dus geld. En Uncle Tom had het ook nog niet zo slecht.

  • LiaDonkers

    Je bedoelt dat die centurio geloofde dat niet Mithras, maar Jahweh de enige ware god was en schepper van hemel en aarde, verlosser van zijn uitverkoren volk uit Egypte en brenger van de wet op de Sinaï?

    En dat Jezus de zoon was van die god en ook nog eens de messias die de Romeinen het beloofde land uit zou gaan gooien?

    O nee, hij geloofde al helemaal dat Jezus voor zijn zonden zou gaan sterven en uit de dood zou opstaan om hem eeuwig leven te bezorgen?.

    En wat geloofde die slaaf eigenlijk?

  • LiaDonkers

    Hij geloofde dus dat Jezus zijn bezit wel zou beschermen.

    Jezus had ook kunnen zeggen: verkoop alles wat je bezit, dus ook die slaaf, en geef de hele opbrengst aan de armen.

    Dat deed Jezus bij andere gelegenheden ook wel eens, maar hier niet.

    De grote vraag is natuurlijk: waarom niet?

  • Anna Lieze

    Als je het hele vers plaatst valt er nog meer op :

    10Toen Jezus dit hoorde, verbaasde hij zich en hij zei tegen degenen die hem volgden: ‘Ik verzeker jullie: bij niemand in Israël heb ik zo’n groot geloof gevonden.

    Een verbaasde Jezus ? :S Een goddelijk persoon die alles weet verbaast zich nergens over , toch ?

  • LiaDonkers

    Dat Jezus zich verbaasde, ja daar kun je je inderdaad ook over verbazen.

    De andere uitspraak in jouw citaat was mij ontgaan, maar die vond ik nog verbazingwekkender:

    ‘Ik verzeker jullie: bij niemand in Israël heb ik zo’n groot geloof gevonden."

    Al meer dan tweeduizend jaar is de Here bij de Hebreeërs, joden en Israëlieten, er staat een gigantische tempel in Jeruzalem waar jaarlijks honderdduizenden, misschien wel miljoenen joodse gelovigen Pascha komen vieren. Er zijn in het Palestina van Jezus' tijd sadduceeën, farizeeën, schriftgeleerden, Essenen en heel veel gewoon volk.

    En het is een Romeinse centurio die een groter geloof heeft dan Jezus ooit bij iemand in Israël is tegengekomen…… Jaja.

  • Anna Lieze

    Zo kunnen we nog wel uren doorgaan

    In matteus wandelde de centurio op zijn gemak naar Jezus toe maar in Lucas had hij er geen zin en stuurde een paar joden op Jezus af om hulp te vragen

    Lekker betrouwbaar die bijbelschrijvers.

    mat 8

    5 Toen hij Kafarnaüm binnenging, kwam er een centurio naar hem toe die hem om hulp smeekte.

    Lucas 7

    3 Toen hij over Jezus hoorde, zond hij enkele Joodse leiders naar hem toe om hem te vragen bij hem te komen en zijn slaaf van de dood te redden

  • CU

    LiaDonkers Schreef:

    ——————————————————-

    >

    > En wat geloofde die slaaf eigenlijk?

    Maakt dat wat uit dan? Volgens de bijbel genas Jezus uitsluitend ongelovigen. Denk maar aan de varkensman.

  • perihelium

    Chris Schreef:

    ——————————————————-

    > Als je het hele vers plaatst valt er nog meer op

    > :

    >

    >

    > 10Toen Jezus dit hoorde, verbaasde hij zich en hij

    > zei tegen degenen die hem volgden: ‘Ik verzeker

    > jullie: bij niemand in Israël heb ik zo’n groot

    > geloof gevonden.

    >

    > Een verbaasde Jezus ? :S Een goddelijk persoon

    > die alles weet verbaast zich nergens over , toch ?

    Niets menselijk was Hem vreemd.