Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Opvatting!

  • samuel

    Naar de opvatting van de Jehovah`s Getuigen (JG`s) was Jezus Christus het eerste schepsel, dat God geschapen heeft, in de persoon van de aartsengel Michaël. Zij menen dat Hij “een begin had en “ in feite een schepsel van God was”.

    Door deze opvatting verwerpen de JG`s de Bijbelse leer over Jezus.

    De Bijbel daarentegen leert dat, hoewel Jezus Christus volledig mens is, Hij ook volledig God is; 1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen. Joh. 1

    18 Hierom dan trachtten de Joden des te meer Hem te doden, omdat Hij niet alleen de sabbat schond, maar ook God zijn eigen Vader noemde en Zich dus met God gelijkstelde. Joh.5

    30 Ik en de Vader zijn één. Joh.10

    28 Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God! Joh.2

    5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises. Fil.2

    9 want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk; Kol.2

    13 verwachtende de zalige hoop en de verschijning der heerlijkheid van onze grote God en Heiland, Christus Jezus, Titus 2

    (NBG 51)

    De Bijbel leert dat Jezus Christus, evenals God, eeuwig is, niet geschapen. Al deze verzen worden in de NWV-Online ik heb de NWV gelijk als link laten fungeren naar de online NVW, zodat je dat zelf kan onderzoeken. Deze teksten bewust verkeerd vertaald zijn.

    De JG`s leren abusievelijk dat “Jezus Christus de onsterfelijkheid verdiende door Zijn trouwe levenswandel (op aarde) …” Dit vanwege het feit dat “elk falen van Zijn kant voor Hem de eeuwige dood (vernietiging) betekend zou hebben”.

    De leer van de Bijbel luidt geheel anders. Deze leert dat Jezus, even als God, al onsterfelijk was en nooit zou kunnen ophouden te bestaan. Hij is dezelfde, gisteren, heden, en voor eeuwig; 8 Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid. Heb.13

    Evenmin hoefde Hij Zijn eigen redding te verdienen, omdat Hij altijd zonder zonde was; 5 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze als wij is verzocht geweest, doch zonder te zondigen. Heb.4, en onsterfelijk; 6 Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David en over zijn koninkrijk, doordat hij het sticht en grondvest met recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid. De ijver van de HERE der heerscharen zal dit doen. Jesaja 9, en geen redding nodig had.

    Naar de opvatting van de JG`s is de identiteit van Jezus Christus grondig veranderd. Zij geloven dat de engel Michaël werd veranderd in een sterfelijk mens Jezus, die daarmee ophield een engel te zijn.

    Later werd de mens Jezus veranderd in een verbeterde en onsterfelijke versie van de engel Michaël.

    Dit gebeurde nadat God de mens Jezus herschiep na Zijn dood. De JG`s ontkennen de lichamelijke opstanding van Jezus Christus; 19 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Breekt deze tempel af en binnen drie dagen zal Ik hem doen herrijzen. 20 De Joden dan zeiden: Zesenveertig jaren is over deze tempel gebouwd en Gij zult hem binnen drie dagen doen herrijzen? 21 Maar Hij sprak van de tempel zijns lichaams. Joh.2, 3 Want vóór alle dingen heb ik u overgegeven, hetgeen ik zelf ontvangen heb: Christus is gestorven voor onze zonden, naar de Schriften, 4 en Hij is begraven en ten derden dage opgewekt, naar de Schriften. 17 en indien Christus niet is opgewekt, dan is uw geloof zonder vrucht, dan zijt gij nog in uw zonden. 1 Kor.15, en leren inplaats daarvan dat toen God Jezus “herschiep” Hij hem de onsterfelijke engel maakte. Jezus Christus bestond niet meer en Michaël had geen toegang meer tot Jezus` aardse lichaam.

    Zoals Russell schreef: “De mens Jezus is dood, voor eeuwig dood”.

    Maar de apostel Paulus is het daarmee oneens. Lang na de dood en opstanding van Jezus Christus schreef hij; “5 Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus” 1 Tim.2.

    De JG`s ontkennen dus de Bijbelse leer dat; 8 Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid. Heb.13.

    Ten slotte omdat de JG`s leren dat Jezus na Zijn dood werd herschapen in een geestelijk wezen (een engel), is het onmogelijk dat Hij ooit zichtbaar en lichamelijk kan terugkeren naar de aarde. Daarom leren zij dat Michaël in 1914 onzichtbaar terugkeerde. Russell en Rutherford en de zoon van Rutherford waren in 1914 in Israël bij Mount Sion om de wederkomst van Micaël (Jezus Christus) te aanschouwen, en toen Deze niet kwam op de door hun voorspelde dag en het jaar, werd er een ander verhaal gefabriceerd en werd er gezegd dat Hij wel is gekomen maar onzichtbaar.

    Maar de Bijbel leert niet dat Michaël naar de aarde is terug gekeerd of zal terug keren. In plaats daarvan openbaart de Bijbel dat Jezus Christus op een dag zal wederkomen tijdens een grote catastrofe en de hele wereld zal Hem herkennen; “29 Terstond na de verdrukking dier dagen zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven en de sterren zullen van de hemel vallen en de machten der hemelen zullen wankelen.30 En dan zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen aan de hemel en dan zullen alle stammen der aarde zich op de borst slaan en zij zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemels, met grote macht en heerlijkheid. Matt.24.

    De Bijbel zegt dat Jezus Christus zichtbaar zal verschijnen, niet onzichtbaar, en lichamelijk, niet geestelijk, voor de hele wereld. Hij zal in hetzelfde lichaam verschijnen waarmee Hij op aarde was, hoewel nu in verheerlijkte toestand; 24 En Tomas, een der twaalven, genaamd Didymus, was niet met hen, toen Jezus daar kwam. 25 De andere discipelen dan zeiden tot hem: Wij hebben de Here gezien! Maar hij zeide tot hen: Indien ik in zijn handen niet zie het teken der nagels en mijn vinger niet steek in de plaats der nagels en mijn hand niet steek in zijn zijde, zal ik geenszins geloven.26 En na acht dagen waren zijn discipelen weer in het huis en Tomas met hen. Jezus kwam, terwijl de deuren gesloten waren, en Hij stond in hun midden en zeide: Vrede zij u! 27 Daarna zeide Hij tot Tomas: Breng uw vinger hier en zie mijn handen en breng uw hand en steek die in mijn zijde, en wees niet ongelovig, maar gelovig. 28 Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God! 29 Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven. Joh.20, 9 En nadat Hij dit gesproken had, werd Hij opgenomen, terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen. 10 En toen zij naar de hemel staarden, terwijl Hij henenvoer, zie, twee mannen in witte klederen stonden bij hen, 11 die ook zeiden: Galileese mannen, wat staat gij daar en ziet op naar de hemel? Deze Jezus, die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen. Hand.1, 10 Ik zal over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem uitgieten de Geest der genade en der gebeden; zij zullen hem aanschouwen, die zij doorstoken hebben, en over hem een rouwklacht aanheffen als de rouwklacht over een enig kind, ja, zij zullen over hem bitter leed dragen als het leed om een eerstgeborene. Zach.12.

    De Christus van de Jehovah`s Getuigen is niet de Jezus Christus van de Bijbel.

    4 Want indien de eerste de beste een andere Jezus predikt, die wij niet hebben gepredikt, of gij een andere geest ontvangt, die gij niet hebt ontvangen, of een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, dan verdraagt gij dat zeer wel. 2 Kor.11

  • Frederik D

    Maar het Woord was niet Jezus. Je kunt het Woord en Jezus niet gelijk stellen.

  • samuel

    Het Woord is Jezus, en Jezus is het Woord, het Woord is God, Jezus is God.

    Het vleesgeworden Woord

    Johannes 1

    1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen. 6 Er trad een mens op, van God gezonden, wiens naam was Johannes; 7 deze kwam als getuige om van het licht te getuigen, opdat allen door hem geloven zouden. 8 Hij was het licht niet, maar was om te getuigen van het licht. 9 Het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht, was komende in de wereld. 10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem geworden, en de wereld heeft Hem niet gekend. 11 Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen. 12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.

    14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid. 15 Johannes heeft van Hem getuigd en heeft geroepen, zeggende: Deze was het, van wie ik zeide: Die na mij komt, is vóór mij geweest, want Hij was eer dan ik. 16 Immers uit zijn volheid hebben wij allen ontvangen zelfs genade op genade; 17 want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.

    18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.

  • David

    Frederik D Schreef:

    ——————————————————-

    > Maar het Woord was niet Jezus. Je kunt het Woord

    > en Jezus niet gelijk stellen.

    Klopt. Gods was het Woord en Jezus bracht dat Woord aan de mensen en droeg daarom de naam

    Joh 1:1 en arche hn (eimi) o logos kai o logos hn (eimi) pros ton Theos kai Theos hn (eimi) o logos

    De Naardense vertaling is dogma vrij en daarom een veel betere vertaling

    Joh 1:1 Sinds het begin is er het spreken;

    dat spreken is God nabij,

    ja God zelf is dat spreken

  • Frederik D

    1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.

    —————–

    Het WTG heeft als vertaling: … en het Woord was een god.

    Hiermee erkent het WTG dat ze polytheïstisch is. Maar ondertussen houdt ze bij hoog en bij laag vol dat ze niet polytheïstisch is. Het WTG is paradoxaal.

    Bovendien miskent het WTG met haar vertaling dat die tekst refereert aan Genesis 1, aan het scheppend machtswoord van God.

  • Frederik D

    Nee, je doet nu aan inleg.

  • Frederik D

    Ik weet het niet. Ik proef ook hier een ideologie. Maar dit vermoeden is subjectief.

  • samuel

    Je kan toch lezen neem ik aan? Lees dan gewoon de tekst Van Johannes 1.

  • samuel

    Frederik D Schreef:

    ——————————————————-

    > 1 In den beginne was het Woord en het Woord was

    > bij God en het Woord was God.

    >

    > —————–

    >

    > Het WTG heeft als vertaling: … en het Woord was

    > een god.

    >

    > Hiermee erkent het WTG dat ze polytheïstisch is.

    > Maar ondertussen houdt ze bij hoog en bij laag vol

    > dat ze niet polytheïstisch is. Het WTG is

    > paradoxaal.

    >

    > Bovendien miskent het WTG met haar vertaling dat

    > die tekst refereert aan Genesis 1, aan het

    > scheppend machtswoord van God.

    Dat wisten we al!

  • samuel

    David Schreef:

    ——————————————————-

    > Frederik D Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > Maar het Woord was niet Jezus. Je kunt het

    > Woord

    > > en Jezus niet gelijk stellen.

    >

    > Klopt. Gods was het Woord en Jezus bracht dat

    > Woord aan de mensen en droeg daarom de naam

    >

    >

    > De Naardense vertaling is dogma vrij en daarom een

    > veel betere vertaling

    >

    > Joh 1:1 Sinds het begin is er het spreken;

    > dat spreken is God nabij,

    > ja God zelf is dat spreken

    Zie je dat je zelf naar de Naardense vertaling onderschrijft dat Jezus het Woord Gods is, dus dat Hij het vleesgeworden Woord Gods is, dus God is.