Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Kan de wet nageleefd worden?

  • Eliyahu

    Bs'd

    Het christendom, in hun onuitputtelijke ijver om de wet van God overboord te gooien, claimt dat de wet van God onmogelijk nageleefd kan worden.

    Hier is een recent voorbeeld:

    http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/16284775/16285565/re-oud-en-nieuw-verbond#msg-16285565

    David Schreef:

    ——————————————————-

    > Het leven naar de letter van de Wet is onmogelijk.

    > Niemand kan de Wet naar de letter naleven en je op

    > je daden beroepen is dus zinloos.

    Dus, als een algemene regel, kunnen we zonder meer stellen dat het christendom de wet van God overboord gegooid heeft.

    MAAR; God heeft een zegen en een vloek verbonden aan de wet. Als de wet nageleefd zou worden, dan zou Israel rijkelijk gezegend worden door God, en als ze de wet niet zouden naleven, dan zouden ze gruwelijk vervloekt worden door God.

    Hier de vervloekingen indien de wet niet nageleefd zou worden:

    Leviticus 26:14-39: “Maar indien gij naar Mij niet luistert en al deze geboden niet doet, indien gij mijn inzettingen versmaadt en van mijn verordeningen een afkeer hebt, zodat gij geen van mijn geboden doet en mijn verbond verbreekt, dan zal Ik ook aldus met u doen en met verschrikking u bezoeken: tering en koorts, die de ogen verteren en het leven doen verkwijnen; dan zult gij tevergeefs uw zaad zaaien, want uw vijanden zullen het eten. Ik zal mijn aangezicht tegen u keren, zodat gij voor uw vijanden geslagen zult worden, en die u haten, zullen over u heersen, en gij zult vluchten, zonder dat iemand u vervolgt. En indien gij desniettegenstaande niet naar Mij luistert, dan zal Ik u blijven tuchtigen wegens uw zonden, tot zevenmaal toe, en uw trotse macht zal Ik breken en uw hemel maken als ijzer en uw land als koper. Dan zal uw kracht tevergeefs verbruikt worden; uw land zal zijn opbrengst niet geven en het geboomte des lands zal zijn vrucht niet dragen. Indien gij u tegen Mij verzet en naar Mij niet wilt luisteren, dan zal Ik u nog zevenmaal harder slaan, naar uw zonden; Ik zal het wild gedierte op u loslaten, dat u van kinderen beroven en uw vee uitroeien zal en uw aantal zo zal verminderen, dat uw wegen verlaten zullen zijn. Indien gij u door deze tuchtiging nog niet tot Mij keert en u tegen Mij blijft verzetten, dan zal ook Ik Mij tegen u verzetten en dan zal Ik u ook zevenmaal slaan wegens uw zonden, en over u een zwaard brengen, dat wraak neemt over het verbond; wanneer gij dan in uw steden bijeenkomt, dan zal Ik de pest onder u zenden en gij zult aan de vijand overgeleverd worden. Als Ik u de staf des broods verbreek, dan zullen tien vrouwen uw brood in 1 oven bakken en zij zullen uw brood afgewogen teruggeven, en gij zult eten, maar niet verzadigd worden. En indien gij desondanks niet naar Mij luistert en u tegen Mij blijft verzetten, dan zal Ik Mij met grimmigheid tegen u verzetten en Ik, ja Ik, zal u zevenmaal tuchtigen over uw zonden, en gij zult het vlees uwer zonen eten en het vlees uwer dochters zult gij eten. En uw hoogten zal Ik verwoesten en uw wierookaltaren uitroeien; Ik zal uw lijken werpen op de lijken uwer afgoden en Ik zal een afkeer van u hebben. Uw steden zal Ik tot een puinhoop maken en uw heiligdommen verwoesten en Ik wil niet meer uw liefelijke reuk ruiken. Ik zelf zal het land verwoesten, zodat uw vijanden, die daarin wonen, zich daarover zullen ontzetten. Maar u zal Ik onder de volken verstrooien en Ik zal achter u het zwaard trekken, en uw land zal een woestenij zijn en uw steden een puinhoop. Dan zal het land zijn sabbatsjaren vergoed krijgen, al de dagen dat het woest ligt en gij in het land uwer vijanden zijt; dan zal het land rusten en zijn sabbatsjaren vergoeden. Al de tijd der verwoesting zal het rusten, de rust die het niet gehad heeft gedurende uw sabbatsjaren, toen gij daarin woondet. En Ik zal vrees brengen in de harten van hen die van u zijn overgebleven, in de landen hunner vijanden, zodat het geluid van een opgewaaid blad hen opjaagt, en zij zullen vluchten, zoals men vlucht voor het zwaard, en vallen, zonder dat er een vervolger is. En de een zal over de ander struikelen als voor het zwaard, zonder dat er een vervolger is, en gij zult voor uw vijanden geen stand kunnen houden. En gij zult onder de volken te gronde gaan, en het land uwer vijanden zal u verteren. En wie van u overgebleven zijn, zullen in de landen hunner vijanden wegkwijnen vanwege hun ongerechtigheid en ook vanwege de ongerechtigheden hunner vaderen zullen zij, evenals dezen, wegkwijnen.”

    Deuteronomium 28:15-65: "Maar indien gij niet luistert naar de stem van J-H-W-H, uw G.d, en niet al zijn geboden en inzettingen, die ik u heden opleg, naarstig onderhoudt, dan zullen de volgende vervloekingen alle over u komen en u treffen: Vervloekt zult gij zijn in de stad en vervloekt op het veld. Vervloekt zullen zijn uw mand en uw baktrog. Vervloekt zal zijn de vrucht van uw schoot, de vrucht van uw bodem, de worp van uw runderen en de dracht van uw kleinvee. Vervloekt zult gij zijn bij uw ingang en vervloekt bij uw uitgang. J-H-W-H zal over u de vloek, de verwarring en de bedreiging doen komen in alles wat gij onderneemt en wat gij doet, totdat gij verdelgd wordt en snel te gronde gaat vanwege de slechtheid uwer daden, omdat gij Mij verlaten hebt. J-H-W-H zal de pest aan u doen kleven, totdat zij u heeft weggevaagd uit het land, dat gij in bezit gaat nemen. J-H-W-H zal u slaan met tering, koorts, brand, ontstekingen, droogte, brandkoren en honigdauw: zij zullen u vervolgen, totdat gij te gronde gaat. Ook zal de hemel boven uw hoofd van koper zijn en de aarde onder u van ijzer. J-H-W-H zal poeder en stof over uw land laten regenen; van de hemel zullen die op u neerdalen, totdat gij verdelgd zijt. J-H-W-H zal u verslagen aan uw vijanden overleveren. Langs 1 enkele weg zult gij tegen hen optrekken, maar langs zeven wegen voor hen vluchten, zodat gij tot een schrikbeeld zult wezen voor alle koninkrijken der aarde. Uw lijken zullen tot voedsel dienen voor al het gevogelte des hemels en het gedierte der aarde, zonder dat iemand die opschrikt. J-H-W-H zal u slaan met Egyptische zweren, met builen, uitslag en schurft, waarvan gij niet kunt genezen. J-H-W-H zal u slaan met waanzin, verblinding en verstandsverbijstering, zodat gij op de middag rondtast, als een blinde in de duisternis; gij zult op uw wegen niet voorspoedig zijn, maar bij voortduring slechts verdrukt en beroofd worden, zonder dat iemand u redt. Gij zult een vrouw ondertrouwen, maar een andere man zal haar beslapen. Gij zult een huis bouwen, maar het niet bewonen. Gij zult een wijngaard planten, maar de vrucht daarvan niet genieten. Uw rund zal voor uw ogen geslacht worden, maar gij zult daarvan niet eten. Uw ezel zal in uw bijzijn geroofd worden, en niet tot u terugkeren. Uw kleinvee zal aan uw vijanden worden gegeven, zonder dat iemand u te hulp komt. Uw zonen en dochters zullen aan een ander volk worden overgeleverd, terwijl gij het met eigen ogen ziet, en de gehele dag naar hen smacht, zonder iets te kunnen doen. Een volk, dat gij niet kent, zal de vrucht van uw bodem eten en alles waarvoor gij gezwoegd hebt; bij voortduring zult gij slechts verdrukt en vertrapt worden. Gij zult waanzinnig worden vanwege het schouwspel, dat uw ogen zullen zien. J-H-W-H zal u slaan met boze zweren aan de knieen en aan de dijen, waarvan gij niet kunt genezen – van uw voetzool af tot uw schedel toe. J-H-W-H zal u en de koning, die gij over u hebt aangesteld, naar een volk voeren dat gij niet kendet, gij noch uw vaderen; aldaar zult gij andere goden dienen, hout en steen. Gij zult een voorwerp van ontzetting worden, een spreekwoord en een spotrede onder alle volken, naar wier land J-H-W-H u wegvoert. Veel zaad zult gij naar de akker brengen, maar weinig inzamelen, want de sprinkhaan zal het afvreten. Wijngaarden zult gij planten en bewerken, maar geen wijn drinken of opleggen; want de worm zal eraan knagen. Olijfbomen zult gij hebben in uw gehele gebied, maar u niet met olie zalven; want uw olijven zullen afvallen. Gij zult zonen en dochters verwekken, maar zij zullen u niet toebehoren, want zij zullen in gevangenschap gaan. Van al uw geboomte en veldvruchten zullen de sprinkhanen zich meester maken. Steeds meer zal de vreemdeling in uw midden u te boven gaan, terwijl gij al dieper zinkt. Hij zal u te leen geven, maar gij niet aan hem; hij zal hoofd zijn, en gij staart. Al deze vervloekingen zullen over u komen, u achtervolgen en u treffen, totdat gij verdelgd zijt, omdat gij niet geluisterd hebt naar de stem van J-H-W-H, uw G.d, en de geboden en inzettingen die Hij u opgelegd heeft, niet onderhouden hebt; zij zullen onder u tot een teken en wonder zijn, en onder uw nageslacht, voor altoos. Omdat gij J-H-W-H, uw G.d, niet met vreugde en blijdschap gediend hebt vanwege al uw overvloed, zult gij de vijanden, die J-H-W-H tegen u zal doen optrekken, dienen, onder honger en dorst, in naaktheid en met gebrek aan alles; Hij zal een ijzeren juk op uw hals leggen, totdat Hij u verdelgd heeft. J-H-W-H zal tegen u doen aanrukken een volk, dat van verre komt, van het einde der aarde, zoals een arend aanzweeft: een volk, waarvan gij de taal niet verstaat, een hardvochtig volk, dat geen grijsaard ontziet en geen knaap genade bewijst; dat de vrucht van uw vee en van uw bodem zal opeten, totdat gij verdelgd zijt; dat u geen koren, most of olie zal overlaten, noch de worp van uw runderen of de dracht van uw kleinvee, totdat het u te gronde gericht heeft. Het zal u in het nauw brengen in al uw steden, totdat de hoge, versterkte muren vallen, waarop gij in uw gehele land vertrouwdet; ja, het zal u in het nauw brengen in al uw steden, in geheel het land dat J-H-W-H, uw G.d, u geven zal. In de benardheid en benauwdheid, waarmede uw vijand u kwellen zal, zult gij de vrucht van uw eigen schoot eten, het vlees van de zonen en dochters, die J-H-W-H, uw G.d, u geven zal. De meest verwekelijkte en verwende man onder u zal zijn broeder noch zijn eigen vrouw noch de kinderen, die hem nog resten, iets gunnen, zodat hij geen van hen iets zal willen geven van het vlees zijner kinderen, die hij eet, omdat uw vijand hem niets anders overgelaten heeft, in de benardheid en benauwdheid, waarmede deze u in al uw steden kwellen zal. De verwekelijkte en verwende vrouw onder u, die van verwendheid en wekelijkheid het nooit gewaagd heeft haar voetzool op de grond te zetten, zal haar eigen man noch haar zoon en dochter iets gunnen, zelfs niet de nageboorte uit haar schoot noch de kinderen, die zij baart, want bij gebrek aan alles zal zij die in het geheim eten, in de benardheid en benauwdheid, waarmede uw vijand u in uw steden kwellen zal. Indien gij niet naarstig onderhoudt al de woorden der wet, die in dit boek geschreven zijn, en gij niet deze heerlijke, geduchte Naam, J-H-W-H, uw G.d, vreest, dan zal J-H-W-H u en uw nageslacht ongemeen zwaar tuchtigen met felle, aanhoudende slagen en boze, aanhoudende ziekten. Hij zal alle kwalen van Egypte, waarvoor gij bevreesd zijt, weer over u brengen, zodat zij aan u kleven. Ook allerlei ziekten en slagen, die in het boek van deze wet niet beschreven zijn, zal J-H-W-H over u doen komen, totdat gij verdelgd zijt. Met weinigen zult gij overblijven, terwijl gij talrijk geweest zijt als de sterren des hemels – omdat gij niet geluisterd hebt naar de stem van J-H-W-H, uw G.d. Zoals J-H-W-H er behagen in had om u wil te doen en u talrijk te maken, zo zal J-H-W-H er behagen in hebben om u te gronde te richten en te verdelgen; en gij zult weggerukt worden uit het land, dat gij in bezit gaat nemen. J-H-W-H zal u verstrooien onder alle natien van het ene einde der aarde tot het andere; aldaar zult gij andere goden dienen, die noch gij noch uw vaderen gekend hebben: hout en steen. Gij zult onder die volken geen rust vinden noch een rustplaats voor uw voetzool; J-H-W-H zal u daar een bevend hart geven, ogen vol heimwee en een kwijnende ziel. Zonder ophouden zal uw leven in gevaar verkeren; des nachts en des daags zult gij opschrikken en van uw leven niet zeker zijn. Des morgens zult gij zeggen: Was het maar avond; en des avonds: Was het maar morgen - vanwege de vrees die uw hart vervult, en vanwege het schouwspel dat uw ogen zien. J-H-W-H zal u op schepen naar Egypte terugbrenen langs de weg waarvan Ik u gezegd had: Gij zult die nooit weerzien; gij zult daar aan uw vijanden als slaven en slavinnen te koop aangeboden worden, maar er zal geen koper zijn. Dit zijn de woorden van het verbond dat J-H-W-H Mozes geboden heeft met de Israeliten te sluiten in het land Moab"

    En die liegen er waarachtig niet om.

    MAAR; volgens de christenen is het onmogelijk voor een mens om de wet na te leven.

    Waarmee God de Israelieten dus gruwelijk vervloekt had door ze een wet te geven die ze niet konden naleven, en waarvan het niet naleven bovenstaande vervloekingen zou brengen.

    Verrijst de vraag: Waarom zou God Israel willen vervloeken?

    En het antwoord is natuurlijk: God wilde Israel niet vervloeken, Hij gaf Israel een keus; om de wet wel of niet na te leven.

    God zegt: “Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; KIES DAN HET LEVEN, opdat gij leeft, gij en uw nageslacht, door J-H-W-H uw G.d, lief te hebben, naar zijn stem te luisteren en Hem aan te hangen, want dat is uw leven en waarborg voor een langdurig wonen in het land waarvan J-H-W-H uw vaderen, Abraham, Isaak en Jakob, gezworen heeft, dat Hij het hun geven zou.” Deut. 30:19-20

    Dus God gaf Israel een keus, om de wet wel of niet na te leven.

    Maar volgens de christenen gaf God de Israelieten helemaal geen keus, want ze konden de wet onmogelijk na leven, en zo maken ze van God een leugenaar.

    Dus de christenen zeggen dat de wet niet nageleefd kan worden.

    Dit is wat God er van zegt:

    "11 Want dit gebod, dat ik u heden opleg, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. 12 Het is niet in de hemel, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal opstijgen ten hemel, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 13 En het is niet aan de overkant der zee, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal oversteken naar de overkant der zee, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 14 Maar dit woord is zeer dicht bij u, in uw mond en in uw hart om het te volbrengen. 15 Zie, ik houd u heden het leven en het goede voor, maar ook de dood en het kwade: 16 doordat ik u heden gebiedJ-H-W-H uw God, lief te hebben door in zijn wegen te wandelen en zijn geboden, inzettingen en verordeningen te onderhouden, opdat gij leeft en talrijk wordt en J-H-W-H uw God, u zegene in het land, dat gij in bezit gaat nemen. 17 Maar indien uw hart zich afwendt en gij niet luistert doch u laat verleiden en u voor andere goden nederbuigt en hen dient, 18 dan verkondig ik u heden, dat gij zeker te gronde zult gaan; niet lang zult gij leven in het land, dat gij na het overtrekken van de Jordaan in bezit gaat nemen. 19 Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het leven, opdat gij leeft, gij en uw nageslacht, 20 door J-H-W-H uw God, lief te hebben, naar zijn stem te luisteren en Hem aan te hangen, want dat is uw leven en waarborg voor een langdurig wonen in het land, waarvan J-H-W-H uw vaderen, Abraham, Isaak en Jakob, gezworen heeft, dat Hij het hun geven zou."

    Deut 30

    Dus God zegt dat het naleven van de wet geen enkel probleem is.

    De christenen beweren echter dat het onmogelijk is om de wet na te leven.

    Wie moeten we geloven?

  • CU

    Nog maar een keer. Het is beter je bij de heidenen aan te sluiten zodat God je helpt zijn volk te overwinnen

    Ik zal mijn aangezicht tegen u keren, zodat gij voor uw vijanden geslagen zult worden, en die u haten, zullen over u heersen,

    >:D<

  • LeSage2

    Ondnks de massaliteit van de woorden ben ik het in grote lijn met Eliyahu eens. Natuurlijk kan de wet worden nageleefd.

    Aan de andere kant: ga er maar aan staan. En ik hoef niet zo nodig.

  • samuel

    De wet baat de Joden niet

    12 Want allen, die zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan; en allen, die onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden; 13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden. 14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, 16 ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.

    17 Indien gij u dan Jood laat noemen, steunt op de wet, u beroemt op God, 18 zijn wil kent, weet te onderscheiden waarop het aankomt, daar gij onderricht in de wet geniet, 19 en u overtuigd houdt, dat gij een leidsman van blinden zijt, een licht voor hen, die in duisternis zijn, 20 een opvoeder van onverstandigen en een leermeester van onmondigen, daar gij in de wet de belichaming der kennis en der waarheid bezit, – 21 hoe nu, gij, die een ander onderwijst, onderwijst gij uzelf niet? Gij, die predikt, dat men niet stelen mag, steelt gij? 22 Die overspel verbiedt, doet gij overspel? Die gruwt van de afgoden, pleegt gij tempelroof? 23 Die u op de wet beroemt, onteert gij God door uw overtreden van de wet? 24 Want de naam Gods wordt om u gelasterd onder de heidenen, gelijk geschreven staat.

    De besnijdenis baat de Joden niet

    25 Want besneden te zijn heeft wel betekenis, indien gij de wet volbrengt, maar indien gij een overtreder van de wet zijt, is uw besnijdenis tot onbesnedenheid geworden. 26 Zal dan, indien de onbesnedene de eisen der wet in acht neemt, zijn onbesnedenheid niet voor besnijdenis gelden? 27 Dan zal de van nature onbesnedene, doordat hij de wet volbrengt, u oordelen, die, hoewel in het bezit van letter en besnijdenis, een overtreder van de wet zijt. 28 Want niet híj is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, 29 maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God.

    Romeinen 2

    http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/16284775/oud-en-nieuw-verbond#msg-16284775

  • CU

    Jij blijft maar hangen aan de anarchie met je valse leer;

    Jakobus 4:12 Eén is wetgever en rechter, Hij, die de macht heeft om te behouden en te verderven.

    Maar inderdaad, het is een kwestie van juist lezen, en dus ook een kwestie van wegstrepen;

    1 Joh. 3:4; Leidse vert.. “De zonde is wetsovertreding” Of wetteloosheid, in de NBG-vert. dus anarchie.

    dat is presies wat jij oproept.

  • CU

    Spreuken 1:7 De vreze des Heren is het begin der kennis; de dwazen verachten wijsheid en tucht.

    En dat zijn er heel wat die de wet van God aan de kant zetten, en zelfs hun gemeenten de meest futuristische antibijbelse naam geven om het meergodendom te kunnen legaliseren.

    Dus spesiaal voor jou dan maar;

    Prediker 12:13 Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen.

  • Johanan

    Geen enkele Israeliet kon de wet naleven,de wet was de leermeester die tot christus leidt.

    Maar het werkelijke doel van de Wet was, zoals de apostel Paulus uiteenzette, overtredingen openbaar te maken, totdat het zaad gekomen zou zijn.

    De Wet was een ….leermeester . . . die tot Christus leidt, ze wees vooruit naar Christus als het werkelijke doel dat men steeds voor ogen moest houden….Christus is het einde van de Wet…. en toonde aan dat alle mensen, met inbegrip van de joden, aan de zonde onderworpen zijn en dat leven niet kan worden verworven door werken der wet;….Ga 3:19-24; Ro 3:20; 10:4.

    Ze was geestelijk, van God afkomstig en heilig;….Ro 7:12, 14.

    Efeziërs 2:15 wordt ze de uit verordeningen bestaande Wet der geboden genoemd.

    Ze was een volmaakte maatstaf en kenmerkte degene die haar kon houden, als volmaakt, als het leven waardig Le 18:5; Ga 3:12.

    Daar onvolmaakte mensen de Wet niet konden houden, toonde ze aan dat ’allen gezondigd hebben en niet de heerlijkheid Gods bereiken;…Ro 3:23.

    Alleen Jezus Christus heeft zich er onberispelijk aan gehouden;….Jo 8:46; Heb 7:26.

    Dus ook in deze tijd lukt het niemand om zich aan de wet:…Gods wet voor Israël ….de wet van Mozes te houden

    Daar bij komt nog om de wet te houden heb je een tempel en dieren offers nodig.

    Die tempel is er niet,die komt er nooit,dus einde wet.

    Johanan.

  • Eliyahu

    Johanan Schreef:

    ——————————————————-

    > Geen enkele Israeliet kon de wet naleven,de wet

    > was de leermeester die tot christus leidt.

    > Maar het werkelijke doel van de Wet was, zoals de

    > apostel Paulus uiteenzette, overtredingen openbaar

    > te maken, totdat het zaad gekomen zou zijn.

    >

    > De Wet was een ….leermeester . . . die tot

    > Christus leidt, ze wees vooruit naar Christus als

    > het werkelijke doel dat men steeds voor ogen moest

    > houden….Christus is het einde van de Wet…. en

    > toonde aan dat alle mensen, met inbegrip van de

    > joden, aan de zonde onderworpen zijn en dat leven

    > niet kan worden verworven door werken der

    > wet;….Ga 3:19-24; Ro 3:20; 10:4.

    Bs'd

    Het is dus duidelijk Paulus die de wet afschaft, dezelfde wet waarvan JC zegt:

    “Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. 18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.”

    Matt 5

    > Ze was geestelijk, van God afkomstig en

    > heilig;….Ro 7:12, 14.

    > Efeziërs 2:15 wordt ze de uit verordeningen

    > bestaande Wet der geboden genoemd.

    >

    > Ze was een volmaakte maatstaf en kenmerkte degene

    > die haar kon houden, als volmaakt, als het leven

    > waardig Le 18:5; Ga 3:12.

    > Daar onvolmaakte mensen de Wet niet konden houden,

    > toonde ze aan dat ’allen gezondigd hebben en

    > niet de heerlijkheid Gods bereiken;…Ro 3:23.

    Hier is de christelijke claim, alweer afkomstig van Paulus, dat geen mens de wet kan houden.

    En hier is wat God daar van zegt:

    "11 Want dit gebod, dat ik u heden opleg, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. 12 Het is niet in de hemel, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal opstijgen ten hemel, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 13 En het is niet aan de overkant der zee, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal oversteken naar de overkant der zee, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 14 Maar dit woord is zeer dicht bij u, in uw mond en in uw hart om het te volbrengen. 15 Zie, ik houd u heden het leven en het goede voor, maar ook de dood en het kwade: 16 doordat ik u heden gebiedJ-H-W-H uw God, lief te hebben door in zijn wegen te wandelen en zijn geboden, inzettingen en verordeningen te onderhouden, opdat gij leeft en talrijk wordt en J-H-W-H uw God, u zegene in het land, dat gij in bezit gaat nemen. 17 Maar indien uw hart zich afwendt en gij niet luistert doch u laat verleiden en u voor andere goden nederbuigt en hen dient, 18 dan verkondig ik u heden, dat gij zeker te gronde zult gaan; niet lang zult gij leven in het land, dat gij na het overtrekken van de Jordaan in bezit gaat nemen. 19 Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het leven, opdat gij leeft, gij en uw nageslacht, 20 door J-H-W-H uw God, lief te hebben, naar zijn stem te luisteren en Hem aan te hangen, want dat is uw leven en waarborg voor een langdurig wonen in het land, waarvan J-H-W-H uw vaderen, Abraham, Isaak en Jakob, gezworen heeft, dat Hij het hun geven zou." Deut 30

    God zegt dat de wet wel nageleefd kan worden.

    God gaf de joden een keus: “Kies dan het leven”.

    Als iemand zegt dat de wet onmogelijk nageleefd kan worden, dan was er niks te kiezen, want de wet kon niet gehouden worden, en was God een leugenaar om te zeggen dat Hij hun een keus gaf.

    Het moge duidelijk zijn dat de wet onderhouden kan worden.

    En daarom is niet God een leugenaar, maar Paulus.

    > Alleen Jezus Christus heeft zich er onberispelijk

    > aan gehouden;….Jo 8:46; Heb 7:26.

    Grapje neem ik aan?

    Wie was Jezus?

    Een artikel van http://www.noahide.com/yeshu.htm

    De bijbel waarschuwt ons voor een gevaarlijke valse profeet die zal opstaan om ons geloof in God te beproeven. In Deuteronomium 13 beschrijft God deze profeet als een onderdaan van het joodse volk die ware profetieen zou verkondigen en het vermogen zou hebben om wonderen te doen. God zelf geeft die valse profeet de kracht om wonderen te doen en te profeteren, maar de valse profeet zou proberen om het volk af te trekken van Gods wet en af te leiden naar vreemde goden, voorheen onbekend aan het jodendom. Het doel hiervan zou zijn om te testen of we werkelijk bereid zijn om onder de wet te leven, of dat ons al snel een rad voor de ogen gedraaid wordt en we een vals pad naar redding opgaan. (vers 3-6, 7-8, 11)

    In dit bijbelgedeelte gebiedt God herhaaldelijk om de valse profeet terecht te stellen, zodat het kwaad zich niet kan verspreiden en vele zielen verdoemen.

    Om geaccepteerd te worden door het volk, zou de valse profeet zich soms voordoen als een rechtvaardige jood die de wet onderhoudt, maar op cruciale momenten zou hij zich tegen een bepaald gedeelte van de wet keren teneinde de breuk te bewerkstelligen. (vers 6 + 7) Dit is de reden van het gebod om niets toe te voegen aan de wet, en er niets van af te doen, en vers 5 waarschuwt ons om standvastig te blijven in alle tradities van de wet.

    In Deuteronomium 17 wordt deze valse profeet beschreven als iemand die zal rebelleren tegen de authoriteit van de rechters van het joodse volk, en die terecht gesteld zal worden vanwege zijn rebelleren. (vers 8-13, vooral vers 12) Wie zijn de rechters? Het hoogste gerechtshof in Israel was het Sanhedrin, dat ingesteld was door Mozes, (Ex 18:13-26; Num 11:16-29) en wat meer dan 15 eeuwen heeft bestaan. De leden van het Sanhedrin waren de rabbijnen bekend als “Farizeeërs”. (van het woord “pirushim”, “zij met een verklaring”. God gaf permanente authoriteit aan deze rechters om de wet van God te interpreteren, en het is een gebod om hun beslissingen na te volgen, zonder daarvan ook maar in het minst naar links of naar rechts af te wijken. (Deut 17:11)

    Maar de valse profeet zou de authoriteit van het Sanhedrin te discussie stellen, en daarmede zichzelf te openbaren als een kwaadaardig persoon.

    In het boek van de profeet Daniel, wordt deze valse profeet beschreven als een koning, (de elfde hoorn op een vreselijk beest) die oorlog zou voeren tegen de joden (“de heiligen”, zie Deut 14:2 waar het joodse volk zo genoemd wordt) en hij zou de wet, inclusief de kalender en de feestdagen, veranderen. (Daniel 7:8, 20-25)

    Op andere plaatsen wordt deze valse profeet beschreven als een koning die de God van zijn vaderen opzij zou schuiven, en zichzelf als een god zou verheffen, en eer zou bewijzen aan zijn eigen godheid. (Daniel 11:36-39)

    De persoon hede ten dage bekend als “Jezus” vervulde al deze profetieën. Hij werd een “koning”, (over de christelijke kerk) die de oorspronkelijke wet veranderde, de joodse kalender afschafte, en de bijbelse feestdagen (joods nieuwjaar, grote verzoendag, loofhuttenfeest, bijbels paasfeest, enz) afschafte.

    Hij schoof de enige oneindige God van de hebreeuwse bijbel opzij en stelde daar een drie-éénheid voor in de plaats waar hij zelf bij inbegrepen was. En hij overtrad regelmatig regelmatig de wet door vreselijk te zondigen, terwijl hij openlijk de door God gegeven authoriteit van de rabbijnen van het Sanhedrin ter discussie stelde.

    Natuurlijk deed JC soms alsof hij de wet respecteerde, maar zo gauw als hij dacht dat hij het ongestraft kon doen, ging hij er dwars tegen in en brak diezelfde wet. In Matt 5:17-19 verklaart hij dat hij gekomen was om de wet te vervullen, en in Matt 23:1-3 verdedigt hij het gezag van de rabbijnen. Maar de rest van de tijd rebelleerde hij tegen de wet, daarmee te kennen gevend dat zijn sporadische vrome woorden alleen bedoeld waren om zijn kwaadaardige bedoelingen te verbergen.

    De volgende zonden van JC zijn vermeld in het “nieuwe testament”:

    1. JC schoof de spijswetten terzijde. (Markus 7:18-19) Vergelijk dit met de strikte navolging van de spijswetten van de profeet Daniel in Daniel 1.

    2. Hij schoof de wetten inzake het eren van de ouders ter zijde, en riep zijn volgelingen op om hun ouders te haten. Hij gaf ook geen respect aan zijn eigen moeder. (Matt 10:34-36, 12:46-50, Lukas 14:26)

    3. Hij schond de sabbath door het plukken van graan, en zette zijn discipelen er toe aan hetzelfde te doen.

    4. Hij schond de sabbath nogmaals door een man zijn arm te genezen, wat geen kwestie was van leven of dood, en hij ging openlijk tegen de rabbijnen in door de sabbaths wetgeving overboord te gooien. (Matt 12:9-13, Markus 3:1-5)

    5. JC verwierp en schond op een brutale manier de authoiteit van de rabbijnen van het Sanhedrin. (dit is beschreven in vele plaatsen in het NT, maar kijk vooral in Matt 23:12-39, en Joh 8:44-45)

    De Babylonische Talmud beschrijft andere zonden van "Jezus de Nazareër:

    1. Hij en zijn discipelen praktizeerden tovenarij, zwarte magie, deden joden afdwalen naar afgodendienst, en werden gefinancieerd door vreemde niet-joodse machten ten einde de joodse aanbidding te onderdrukken. (Sanhedrin 43a)

    2. Hij was seksueel immoreel, aanbad stenen beelden, (een baksteen wordt vermeld) hij was uitgestoten van het joodse volk vanwege zijn slechtheid, en weigerde om zich te bekeren. (Sanhedrin 107b, Sotah 47a)

    3. Hij leerde tovenarij in Egypte, en, om wonderen te verrichten, gebruikte procedures waarbij hij in zijn eigen vlees moest snijden, iets wat uitdrukkelijk verboden is in de Torah. (Shabbos 104b)

    De valse, opstandig boodschap van JC is totaal afgewezen door de overgrote meerderheid van het joodse volk, zoals God geboden heeft. Maar jammergenoeg heeft deze boodschap een vreselijk duisternis over de wereld gebracht; vandaag de dag geloven 1,5 miljard niet-joden in JC. Deze verloren zielen denken foutief dat zij verlossing gevonden hebben in JC. Tragisch genoeg staat hun een onaangename verassing te wachten. Waarheid en eeuwig leven worden direkt van God verkregen, door het onderhouden van zijn geboden. Elke “tussenpersoon” doet niets anders dan een scheiding aanbrengen tussen de mens en God:

    1. “God is geen man, dat Hij liegen zou; of een mensenkind, dat Hij berouw zou hebben ….. Want er is geen bezwering in Jacob, geen tovenarij in Israel.” Num 23:21+23

    2. Profeterend over de christelijke kerk sprak Mozes: “Want hun rots is niet als onze Rots; ….. Waar zijn hun goden, – de rots, waarbij zij schuilden?” Deut 32:31+37

    3. "Ziet nu, dat Ik, Ik het ben, daar is geen God, behalve Mij. Ik dood en doe herleven, Ik verbrijzel en Ik genees,

    en niemand is er die redt uit mijn macht. …… Jubelt, gij natiën, om zijn volk, want Hij wreekt het bloed van zijn knechten, Hij oefent wraak aan zijn tegenstanders en verzoent zijn land, zijn volk." Deut 32:39+43

    4. “Ik, Ik ben J-H-W-H, en buiten Mij is er geen Verlosser.” Jes 43:11

    5. “Zo zegt J-H-W-H, de Koning en Verlosser van Israël, J-H-W-H der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen God. ….. Is er een God buiten Mij? Er is geen andere Rots, Ik ken er geen.” Jes 44:6+8

    6. "Israël wordt door J-H-W-H verlost met een eeuwige verlossing; …. Vergadert u en komt, nadert tezamen, gij die uit de volken ontkomen zijt. Zij hebben geen begrip, die hun houten beeld dragen en bidden tot een god die niet verlossen kan. Verkondigt en voert gronden aan. Ja, laten zij tezamen beraadslagen. Wie heeft dit vanouds doen horen, het van overlang verkondigd? Ben Ik het niet, de HERE? En er is geen God behalve Ik, een rechtvaardige, verlossende God is er buiten Mij niet. Wendt u tot Mij en laat u verlossen, alle einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer. Want Ik heb gezworen bij Mij zelf, waarheid is uit mijn mond uitgegaan, een woord dat niet zal worden herroepen: dat voor Mij elke knie zich zal buigen, dat bij Mij elke tong zal zweren. Alleen bij J-H-W-H, zal men van Mij zeggen, is gerechtigheid en sterkte, tot Hem zal men komen; maar beschaamd zullen staan allen die tegen Hem in woede ontstoken zijn; in J-H-W-H wordt het gehele nakroost van Israël gerechtvaardigd en zal het zich beroemen.

    Wat is de ware sleutel tot redding? Zij die terugkeren naar de wet, (de zeven Noachidische geboden voor de nakomelingen van Noach, volgens het eeuwige verbond dat God met Noach gemaakt heeft in Genesis 9) en de joden helpen, (Jesaja 60, 61, 66) zullen gered worden en zullen deel hebben aan de wonderen en openbaringen, inclusief Jeremiah 16:19-21 en Zacheriah 8:20-23, al de heidense religies zullen verdwijnen, en hun volgelingen zullen zich keren tot de joden voor geestelijke leiding. Tot die tijd zijn christenen geestelijk blind, en kunnen zij Gods wijsheid in de bijbel niet begrijpen.

  • Johanan

    Beste Eliyahu,al zet je de hele bijbel hier neer christus is het einde van de wet.

    Hij heeft de wet vervuld,we hebben het al eens meer over gehad.

    De tijd zal het leren,jij hebt jouw visie ik de mijne.

    Vergeet een ding niet:…Iemands visie op de toekomst beïnvloedt zijn gedrag in het heden.

    Johanan.

  • Anna Lieze

    Johanan Schreef:

    ——————————————————-

    > Beste Eliyahu,al zet je de hele bijbel hier neer

    > christus is het einde van de wet.

    Klein stukje is genoeg

    Mattheüs 5:17: ‘Meent niet dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen