Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

kinderdoop

• samuel

M*j*r** Schreef:

——————————————————-

> Gonnie Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Waarom is überhaupt dopen zo belangrijk, is

> > geloven in God niet goed genoeg, want voor dat

> > Jezus geboren werd,werd er niet gedoopt toch.?

>

> Dopen is op zich niet belangrijk. Ik ben als baby

> ook (protestants) gedoopt. God kent geen aanziens

> des persoons, dus die zal er echt niet over vallen

> als je je niet hebt laten dopen. Hij ziet het hart

> aan en niet al die uiterlijke rituelen om Hem maar

> te behagen.

Weet je wat ik nu zo mooi vind, dat zichzelf willen rechtvaardigen, een babydoop heeft totaal geen betekenis, en met God kent aanziens des persoons, het betekent al ben je koning, keizer, boer, koopman, putjesschepper, voor Hem zijn allen gelijk, je titel of maatschappelijk betrekking zegt helemaal niks.

Het red je ook niet van Zijn oordeel.

Als Jezus opdracht is je te laten dopen, dan zal Hij er zeker over vallen als jij dat niet hebt gedaan terwijl je wel wist dat je dat moest doen!

Weet je je onbegrip in dit soort dingen is zo duidelijk, de Joden die immers besneden waren, waar dan zg de christelijke babydoop voor moet staan, heeft ze niet gerd, maar zij moesten zich daarintegen bekeren en zich laten dopen in de naam van Jezus Christus:

37 Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders? 38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen. 39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal. 40 En met nog meer andere woorden getuigde hij, en hij vermaande hen, zeggende: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht.

Het leven der eerste gemeente

41 Zij dan, die zijn woord aanvaardden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer drieduizend zielen toegevoegd.

Handelingen 2

Dopen dus, en dopen is in water de onderdompeling.

> > En al die zielen voor Jezus geboorte, die zijn

> dan

> > volgens de betekenis van de doop hartstikke

> > dood.

> > Zo ook alle gelovigen die niet uit naam van

> Jezus

> > gedoopt worden.

> > Denk aan Moslims, Joden en Hindoes.

>

> God ziet het hart aan, dat is wat telt. Je kan je

> wel laten dopen maar als je vervolgens niet in de

> Geest wandelt (zie bijbel) dan heeft al dat dopen

> helemaal geen zin.

Eerst laten dopen, anders kan je niet wandelen in de Geest, die heb je immers niet. En dan ziet God je hart aan, en niet eerder.

• Malakh

Johanan Schreef:

——————————————————-

> Een boekje opendoen over de rottigheid binnen JG

> kan anders ook wel hoor, dus niet zo heilig doen

> Dat kun je niet,want,iedereen die rottigheid

> uithaald en niet veranderd wordt er uit gezet.Heel

> simpel!

Misschien moet je eens de Conti-zaak bestuderen waarom die de JG 28 miljoen dollar kost.

> Veranderingen/uitleggingen uitvoeren is iets

> anders dan wat er in de eeuwen in de christenheid

> is gebeurd.

> En gezien mijn leeftijd weet ik waar over ik

> spreek,

> Je bent redelijk op de hoogte,nu nog een beetje

> meer studeren dan kom je erachter

> wat de redenen zijn van wijzigingen/veranderingen

> in het gebruik bloed enz.

>

> Johanan.

Ik vind de term “christenheid” een nogal generaliserende term, er zijn duizenden christelijke stromingen.

Ook b.v. het katholieke geloof kent zijn wijzigingen aan bepaalde uitleggingen omtrent de bijbel.

• theo

Ik zou bijna willen schrijven… doe als mij..reageer eventueel een keertje maar stop er daarna meteen mee.

Doorgaan met Samuel is volstrekt zinloos.

——————————————————————

Nou vooruit, laat ik het schrijven:doe als mij..reageer eventueel een keertje maar stop er daarna meteen mee.

Doorgaan met Samuel is volstrekt zinloos.

• LiaDonkers

Ik denk: helemaal niet.

• LiaDonkers

Ik vind het allemaal maar ingewikkeld.

Dopen met water, met vuur, met heilige geesten.

Onderdompelen of een paar druppels.

Heb je dat met vuur ook: helemaal in de fik of alleen maar een kaarsvlammetje?

Is het niet het beste om maar niet gedoopt te zijn?

Maar ja, dat ben ik al.

• Anna Lieze

Als de doop noodzakelijk zou zijn voor de redding, waarom zou Paulus dan zeggen: “God zij dank dat ik niemand van u gedoopt heb, behalve dan Crispus en Gajus” (1 Korintiërs 1:14)? Waarom zei hij dan: “Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen

http://www.gotquestions.org/Nederlands/doop-redding.html

• Anna Lieze

Als de doop noodzakelijk zou zijn voor de redding, waarom zou Paulus dan zeggen: “God zij dank dat ik niemand van u gedoopt heb, behalve dan Crispus en Gajus” (1 Korintiërs 1:14)? Waarom zei hij dan: “Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen..

• LiaDonkers

> Alle kwaadaardige menselijke trekjes van God in de

> bijbel zijn inleggingen geweest van die bewuste

> bijbelschrijvers. Zo zagen zij God wellicht omdat

> heel veel in die tijd niet te verklaren was.

Alle goede trekjes ook, denk je niet?

• LiaDonkers

Maar toch is het best wel merkwaardig dat mensen met hetzelfde geloof er zo totaal verschillend over kunnen denken.

Dat er op wat details verschillen zijn, oké, maar christenen zijn het zo ongeveer overal over oneens en in hoge mate.

Alsof het allemaal verschillende geloven zijn.

• Anna Lieze

Regeneratie door de doop is geen Bijbels idee. De doop redt ons niet van de zonde, maar van een slecht geweten. Petrus leert ons duidelijk dat de doop geen ceremoniële handeling is waarmee lichamelijke reinheid wordt verkregen, maar de gelofte van een goed geweten ten opzichte van God. De doop is een symbool van wat er reeds heeft plaatsgevonden in het hart en in het leven van iemand die op Christus vertrouwt als zijn of haar Redder (zie Romeinen 6:3-5; Galaten 3:27; Kolossenzen 2:12). Om de bron van onze redding perfect duidelijk te maken, voegt Petrus hieraan toe: “door de opstanding van Jezus Christus uit de dood” (zie 1 Petrus 1:3). De doop is een belangrijke stap die elke Christen in gehoorzaamheid zou moeten zetten. De doop kan geen vereiste voor de redding zijn. Als de doop tot een dergelijke vereiste verheven wordt, dan is dat een aanval op de toereikendheid van de dood en de wederopstanding van Jezus Christus.