Volstrekt oneens en je voorbeeld met alcohol is een flutvoorbeeld.
We worden het hierover ook niet eens en ik blijf het een vreselijke bijbeluitleg vinden.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlEzechiël 39:18 en 19
Het vlees der helden zult gij eten, en het bloed van de vorsten der aarde drinken; der rammen, der lammeren, en bokken, en varren, die altemaal gemesten van Basan zijn.
En gij zult het vette eten tot verzadiging toe, en bloed drinken tot dronkenschap toe; van Mijn slachtoffer, dat Ik voor u geslacht heb.
LiaDonkers Schreef:
——————————————————-
> > Het gaat om dopen en symboliek en ik gaf
> slechts
> > andere voorbeelden van symboliek ter illustratie
> ,
> > misschien/wellicht verkeerde voorbeelden,
> sorry,
> > en daar wil ik het graag bij laten voor we
> > verzanden in HEMA en nike en krokodillen.
>
> Nu dopen dus concreet niets oplevert, rest ons nog
> de vraag waar het dopen symbool voor staat.
Dat heb je goed gezien. De (onderdompeling) waterdoop levert ook niet veel concreets op.
De waterdoop is “gewoon” een Joods reiningingsritueel van zonden. Precies zoals in diezelfde bijbel staat en wat Johannes de Doper deed.
6 en zij lieten zich in de rivier, de Jordaan, door hem dopen, onder belijdenis van hun zonden.(Mat.3)
25 En zij vroegen hem en zeiden tot hem: Waarom doopt gij dan, indien gij de Christus niet zijt, noch Elia, noch de profeet? 26 Johannes antwoordde hun en zeide: Ik doop met water; midden onder u staat Hij, van wie gij niet weet, 27 Hij, die na mij komt, wiens schoenriem ik niet waardig ben los te maken (Joh.1)
In de eerste eeuwen van onze jaartelling liet men zich onderdompelen (de waterdoop) gewoon voor toetreding tot het christendom.
Helaas heeft men er nu veel meer van gemaakt. Nu zegt men, voornamelijk in de evangelische gemeenten die zo gegroeid zijn, dat je er ook nog de Heilige Geest bij krijgt. En dat is natuurlijk de grootste misleiding in het christendom (om nog maar even naar de topic “misleiding” te verwijzen). Bij de waterdoop -> geen automatische ontvangst van de Heilige Geest.
Want dat is een heel andere doop volgens de bijbel. Want wat staat er in Matteus 3:
11 Ik doop u met water tot bekering, maar Hij, die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben niet waardig Hem zijn schoenen na te dragen; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur.
Er is er dus maar 1 die met de Heillige Geest doopt en dat is Christus en niet Jan Zijlstra of welke voorganger dan ook.
32 En Johannes getuigde en zeide: Ik heb aanschouwd, dat de Geest nederdaalde als een duif uit de hemel, en Hij bleef op Hem. 33 En ik kende Hem niet, maar Hij, die mij gezonden had om te dopen met water, die had tot mij gezegd: Op wie gij de Geest ziet nederdalen en op Hem blijven, deze is het, die met de heilige Geest doopt.
En dan komt Samuel met teksten uit Handelingen 2 en 19.
Dat gaat helemaal niet over de waterdoop. Daar wordt gedoopt in Christus (Here Jezus staat er)
Paulus (Hand. 19) kon blijkbaar wel in Christus dopen door de handen op te leggen. En Petrus (Hand. 2) gaf alleen advies wat te doen.
Kortom, de gave van de Heilige Geest kan je alleen ontvangen bij de doop in Christus zoals in de bijbel staat en niet bij onderdompeling of besprenkeling.
Jezus was een Jood en liet zich door die Joodse rituelen door Johannes de Doper dopen. (Zie vers 15) En alléén Jezus ontving bij de waterdoop, omdat hij toen zonder zonde was , de Heilge Geest.
15 Jezus echter antwoordde en zeide tot hem: Laat Mij thans geworden, want aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij Hem geworden. 16 Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water. En zie, de hemelen openden zich, en hij zag de Geest Gods nederdalen als een duif en op Hem komen. 17 En zie, een stem uit de hemelen zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.
Als alle christenen na hun onderdompeling de Heilige Geest hadden ontvangen, hadden we nu een aarde vol Jezussen lopen. En een ieder ziet dat dat dus zo niet is.
Dus het klopt wel wat Theo zegt. De waterdoop is symbolisch c.q. ritueel.
Johanan Schreef:
——————————————————-
> Ach theo,jij gaat al de zelfde kant op als die
> Farizeeér die ik vergeleek met hen die in Matth
> 23:15 staan.
> Als ik een boekje open zou willen doe over de
> rottigheid van alle grote religieuse
> organisatie's,ben ik nog wel
> een paar weken bezeg.
> Je minzame aanhaling bewijst alleen maar hoe
> verrot wijnig je van de bijbel afweet.
>
> Simpele vraag:…Slaat het gebod om zich van bloed
> te onthouden ook op bloedtransfusies? Ja. Ter
> illustratie: Stel dat een arts tegen jouw zou
> zeggen dat jij je van alcohol moet onthouden.
>
> Dan drinkje,als je verstandig bent,nooit meer.Ja
> toch.
> Dat zou betekenen dat het drinken van alcohol
> verkeerd is,maar maat nuchtere theo geeft dan te
> kennen dus alleen het drinken mag niet,nou ja daar
> weet
> ik wel raad mee… dan ga ik het toch lekker
> injecteren,of niet.
>
> Of heb je hier voor een goedkoop excuus? Maar jouw
> kennende zal dat wel.
> Maar de bijbelse wet is duidelijk,een
> christen(echte) zal zich onthouden van bloed: we
> mogen het op geen enkele manier in ons lichaam
> opnemen. Het gebod om zich te onthouden van bloed
> houdt dus in dat we niet zullen toestaan dat
> iemand bloed in onze aderen injecteert.
> Bloed is heilig het gebruik er van betekend de
> dood/eeuwige dood,dus niet de hel maar eeuwige
> vernietiging.
>
>
> Johanan.
Een boekje opendoen over de rottigheid binnen JG kan anders ook wel hoor, dus niet zo heilig doen …
Zo eenduidig is het vers in ieder geval niet, ook niet binnen de contreien van JG, het werd eerst als een “normale” medische handeling gezien, dan weer werd het verboden, dan weer toegelaten… Net zo met orgaantransplantie die ooit als kanibalisme werd gezien.
Nu is er enkel een verbod op de vier bestanddelen witte bloedlichaampjes (die trouwens aan een baby worden doorgegeven via borstvoeding, als ik me goed herinner), rode bloedlichaampjes, ploedplaatjes en plasma…
Ik zal het simpel houden, want dat werkt het beste!
De kamerling uit Morenland
26 En een engel des Heren sprak tot Filippus en zeide: Sta op en ga tegen de middag de weg op, die van Jeruzalem afdaalt naar Gaza. Deze is eenzaam. 27 En hij stond op en ging. En zie, een Ethiopiër, een kamerling, een rijksgrote van Kandake, de koningin der Ethiopiërs, haar opperschatbewaarder, was naar Jeruzalem gegaan om te aanbidden; 28 en hij was op de terugweg en las, in zijn wagen gezeten, de profeet Jesaja. 29 En de Geest zeide tot Filippus: Treed toe en voeg u bij deze wagen. 30 En Filippus liep snel erheen en hoorde hem de profeet Jesaja lezen en zeide: Verstaat gij wat gij leest? 31 En hij zeide: Hoe zou ik dit kunnen, als niet iemand mij de weg wijst? En hij verzocht Filippus in te stappen en naast hem te komen zitten. 32 En het gedeelte van de Schrift, dat hij las, was dit:
Gelijk een schaap werd Hij ter slachting geleid;
en gelijk een lam stemmeloos is tegenover de scheerder,
zo doet Hij zijn mond niet open.
33 In de vernedering werd zijn oordeel weggenomen:
wie zal zijn afkomst verhalen?
Want zijn leven wordt van de aarde weggenomen.
34 En de kamerling antwoordde, en zeide tot Filippus: Ik vraag u, van wie zegt de profeet dit? Van zichzelf of van iemand anders? 35 En Filippus opende zijn mond, en uitgaande van dat schriftwoord, predikte hij hem Jezus. 36 En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water, en de kamerling zeide: Zie, daar is water; wat is ertegen, dat ik gedoopt word? 37 En hij zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is. 38 En hij liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling, en hij doopte hem. 39 En toen zij uit het water gekomen waren, nam de Geest des Heren Filippus weg en de kamerling zag hem niet meer, want hij ging zijn weg met blijdschap. 40 Maar Filippus bleek te Asdod te zijn; en hij trok rond om het evangelie te prediken aan alle steden, totdat hij te Caesarea kwam.
Handelingen 8
En deze natuurlijk:
44 Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de heilige Geest op allen, die het woord hoorden. 45 En al de gelovigen uit de besnijdenis, die met Petrus waren medegekomen, stonden verbaasd, dat de gave van de heilige Geest ook over de heidenen was uitgestort, 46 want zij hoorden hen spreken in tongen en God grootmaken. Toen merkte Petrus op: 47 Zou iemand het water kunnen weren, om dezen te dopen, die evenals wij de heilige Geest hebben ontvangen? 48 En hij beval hen te dopen in de naam van Jezus Christus. Toen verzochten zij hem nog enige dagen te blijven.
Toen nu de Here vernam, dat de Farizeeën gehoord hadden, dat Jezus meer discipelen maakte en doopte dan Johannes, 2 – ofschoon Jezus niet zelf doopte, maar zijn discipelen – 3 verliet Hij Judea en vertrok weder naar Galilea. Joh.4
Goed simpel dus de rest kan je in een ander draaitje lezen.
Veel leesplezier.
erik7 Schreef:
——————————————————-
> Goede uitleg van Samuel hierboven.
> De Bijbel is duidelijk genoeg over de doop.
Het is geen goede uitleg.
http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/16246247/16251124/re-wat-wel-belangrijk-is#msg-16251124
> Hand. 8: 12 Maar toen zij Filippus geloofden, die
> het Evangelie van het Koninkrijk Gods, en van den
> Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij
> gedoopt, beiden, mannen en vrouwen.
Toch grappig dat men graag Fillipus aanhaalt, maar als ik iets plaats uit het Evangelie van Fillipus (dat niet in de bijbel is opgenomen), dan wordt dat Evangelie weggewuifd. In de bijbel geloofden ze Pillipus dus blijkbaar wel.
samuel Schreef:
——————————————————-
> Ik zal het simpel houden, want dat werkt het
> beste!
>
> De kamerling uit Morenland
> 26 En een engel des Heren sprak tot Filippus en
> zeide: Sta op en ga tegen de middag de weg op, die
> van Jeruzalem afdaalt naar Gaza. Deze is eenzaam.
> 27 En hij stond op en ging. En zie, een
> Ethiopiër, een kamerling, een rijksgrote van
> Kandake, de koningin der Ethiopiërs, haar
> opperschatbewaarder, was naar Jeruzalem gegaan om
> te aanbidden; 28 en hij was op de terugweg en las,
> in zijn wagen gezeten, de profeet Jesaja. 29 En de
> Geest zeide tot Filippus: Treed toe en voeg u bij
> deze wagen. 30 En Filippus liep snel erheen en
> hoorde hem de profeet Jesaja lezen en zeide:
> Verstaat gij wat gij leest? 31 En hij zeide: Hoe
> zou ik dit kunnen, als niet iemand mij de weg
> wijst? En hij verzocht Filippus in te stappen en
> naast hem te komen zitten. 32 En het gedeelte van
> de Schrift, dat hij las, was dit:
> Gelijk een schaap werd Hij ter slachting geleid;
> en gelijk een lam stemmeloos is tegenover de
> scheerder,
> zo doet Hij zijn mond niet open.
> 33 In de vernedering werd zijn oordeel
> weggenomen:
> wie zal zijn afkomst verhalen?
> Want zijn leven wordt van de aarde weggenomen.
> 34 En de kamerling antwoordde, en zeide tot
> Filippus: Ik vraag u, van wie zegt de profeet dit?
> Van zichzelf of van iemand anders? 35 En Filippus
> opende zijn mond, en uitgaande van dat
> schriftwoord, predikte hij hem Jezus. 36 En
> terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een
> water, en de kamerling zeide: Zie, daar is water;
> wat is ertegen, dat ik gedoopt word? 37 En hij
> zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, is het
> geoorloofd. En hij antwoordde en zeide: Ik geloof,
> dat Jezus Christus de Zoon van God is. 38 En hij
> liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in
> het water, zowel Filippus als de kamerling, en hij
> doopte hem. 39 En toen zij uit het water gekomen
> waren, nam de Geest des Heren Filippus weg en de
> kamerling zag hem niet meer, want hij ging zijn
> weg met blijdschap. 40 Maar Filippus bleek te
> Asdod te zijn; en hij trok rond om het evangelie
> te prediken aan alle steden, totdat hij te
> Caesarea kwam. Handelingen 8
Ja en? De kamerling was blijde. Niet meer dan dat.
> En deze natuurlijk:
>
> 44 Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de
> heilige Geest op allen, die het woord hoorden.
Ja en? Staat hier iets over waterdoop?
> 45
> En al de gelovigen uit de besnijdenis, die met
> Petrus waren medegekomen, stonden verbaasd, dat de
> gave van de heilige Geest ook over de heidenen was
> uitgestort,
Waar staat hier iets over waterdoop? Christus doopt met de Heilige Geest, dus waar kwam die gave van de heilige Geest vandaan?
46 want zij hoorden hen spreken in
> tongen en God grootmaken. Toen merkte Petrus op:
> 47 Zou iemand het water kunnen weren, om dezen te
> dopen, die evenals wij de heilige Geest hebben
> ontvangen? 48 En hij beval hen te dopen in de naam
> van Jezus Christus. Toen verzochten zij hem nog
> enige dagen te blijven.
Ja en? Hier staat dopen “in de naam van Jezus Christus” . Als je mijn bericht goed gelezen hebt, is er een verschil.
>
> Toen nu de Here vernam, dat de Farizeeën gehoord
> hadden, dat Jezus meer discipelen maakte en doopte
> dan Johannes, 2 – ofschoon Jezus niet zelf
> doopte, maar zijn discipelen – 3 verliet Hij
> Judea en vertrok weder naar Galilea. Joh.4
>
> Goed simpel dus de rest kan je in een ander
> draaitje lezen.
Inderdaad heel simpel.
> Veel leesplezier.
Ja, ik heb het met plezier gelezen. Je slaat de plank volledig mis.
Je kan je er niet uitdraaien. De bijbel is hier heel duidelijk over zoals ik al eerder schreef.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?