Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

god die mens wordt ..... om over na te denken

• samuel

Edoch mijn beste, edoch.

• samuel

Spitsvondig en spotterij, maar ik denk dat een zaadje genoeg was Jezus had geen tweelingbroer, als er überhaupt al zaad was waarmee het eitje was bevrucht.

Zoals ik al zei dat is speculatie en invulling en giswerk!

• theo

Beste Samuel, je gezuig en gesneer raakt me echt niet hoor.

Dat jij geen verschil kunt zien tussen engelse woorden gebruiken omwille populariteit en een verhandeling(etje) in het engels geschreven neemt niemand je kwalijk denk ik. In ieder geval neem ik het je niet kwalijk.

Zullen we het hier dan maar weer bij laten?

Nou js, ik laat het hier tenminste bij.

Dag.

• samuel

Slap excuus!

• Frederik D

Ik vind het bevruchtingsverhaal eerder heidens dan christelijk. Het doet mij eerder aan Zeus of Wodan denken dan aan de god die God heet. Het komt mij over als een folkloristische mythe om simpele zielen tot het christelijk geloof te verleiden dan als degelijke theologie.

Als Jozef gewoon de fysieke vader was van Jezus (en God zijn geestelijke Vader), dan heeft de stamboom van Jozef nog enige zin.

————————

Hij (Rudolf Bultmann) had met zijn werk al een basis gelegd voor de later door hem gepropageerde “de-mythologisering” van de geloofsverkondiging. In zijn in 1941 verschenen boek Neues Testament und Mythologie gaf hij zijn visie op de zijns inziens noodzakelijke ontmythologisering. Enerzijds zegt Bultmann er niet op uit te zijn de verkondiging wetenschappelijke criteria op te dringen, anderzijds wil hij echter af van het volgens hem mythische taalgebruik. Volgens Bultmann wordt in het Nieuwe Testament een mythische taal gebezigd, die door het hedendaagse objectiverende rationele denken niet meer aannemelijk kan worden gecommuniceerd. Hij meende dat het op het Nieuwe Testament gebaseerde taalgebruik van de geloofsverkondiging door de gelovigen niet meer kon worden begrepen en dat het geloof daardoor werd waargenomen als een serie “als waarheid te accepteren miraculeuze gebeurtenissen”.

———————————–

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Bultmann

En zo komen we weer bij het existentialisme (Heidegger, Sartre) uit want Bultmann stond een existentialistische lezing voor van de Bijbel.

• theo

Ieder geboren kind is een door God gewild mens.

Wij mensen maken onderscheid tussen religie, kleur, status, sexuale geaardheid.

Of is dat niks?

• LeSage2

Een door God gewild mens is nog niet hetzelfde als een god die mens wordt.

Of wel?

• theo

Nee natuurlijk niet.

Ik gaf als niet bekende europeaan enkel een wending aan een zinnetje van een bekende europeaan.

• samuel

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Ik vind het bevruchtingsverhaal eerder heidens dan

> christelijk. Het doet mij eerder aan Zeus of Wodan

> denken dan aan de god die God heet. Het komt mij

> over als een folkloristische mythe om simpele

> zielen tot het christelijk geloof te verleiden dan

> als degelijke theologie.

Dan is wat mis met je begrip inzake! Zeus kwam zelf in een gedaante zelfs van een stier om een vrouw te bezwangeren waar hij verliefd op was staat er toch geschreven, zo ook wodan.

Totaal geen overeenkomst met de Bijbel of met God.

>

> Als Jozef gewoon de fysieke vader was van Jezus

> (en God zijn geestelijke Vader), dan heeft de

> stamboom van Jozef nog enige zin.

Maar dat is dus niet zo, en zal je de stamboom toch iets anders moeten gaan bekijken, meer van David was een door God gekozen koning meer in de geest van dit gegeven zal je het moeten zoeken.

>

> ————————

>

> Hij (Rudolf Bultmann) had met zijn werk al een

> basis gelegd voor de later door hem gepropageerde

> “de-mythologisering” van de geloofsverkondiging.

> In zijn in 1941 verschenen boek Neues Testament

> und Mythologie gaf hij zijn visie op de zijns

> inziens noodzakelijke ontmythologisering.

Ja en, zijn visie, niet mijn visie en naar grote waarschijnlijkheid ook niet de jouwe.

> Enerzijds zegt Bultmann er niet op uit te zijn de

> verkondiging wetenschappelijke criteria op te

> dringen, anderzijds wil hij echter af van het

> volgens hem mythische taalgebruik. Volgens

> Bultmann wordt in het Nieuwe Testament een

> mythische taal gebezigd, die door het hedendaagse

> objectiverende rationele denken niet meer

> aannemelijk kan worden gecommuniceerd. Hij meende

> dat het op het Nieuwe Testament gebaseerde

> taalgebruik van de geloofsverkondiging door de

> gelovigen niet meer kon worden begrepen en dat het

> geloof daardoor werd waargenomen als een serie

> "als waarheid te accepteren miraculeuze

> gebeurtenissen".

Geloof heb je of je hebt het niet, het is een gift van God, net zo als de heilige Geest waardoor wij begrijpen.

>

> ———————————–

>

> http://nl.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Bultmann

>

> En zo komen we weer bij het existentialisme

> (Heidegger, Sartre) uit want Bultmann stond een

> existentialistische lezing voor van de Bijbel.

Dat is fijn voor de man, maar ik heb er niks mee.

• Channah

Inderdaad: incarnation. Vleeswording .

Waar haal jij uit eerdere berichten reincarnation - opnieuw vlees worden - vandaan? Heb ik ergens overheen gelezen?