Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Zijn er gelovigen die bidden

• Ellen-Josee

Nou ik dacht niet dat het daar alleen om gaat, het gaat er ook om (b.v. je verdriet of zorg) te delen met een hogere macht - God dus.

• Ellen-Josee

Vreemde reactie!

Waar maak je uit op dat ik over allerlei futiliteitjes zou bidden, Sietse?

• Ellen-Josee

In de natuur, ook bij jou en mij, worden vanzelf verdovende stoffen aangemaakt bij verwonding of uitputting.

Blijkbaar heeft die vis het zelf nog niet opgegeven.

• Gonnie

Maak ik hier op uit dat jij alleen bidt als jij in zorg en verdriet zit.?

Nee toch, jij bent toch een meelevend mens.

• Douce.

Sterk karakter….gelukkig:)

Maar ook bij mensen lukt dat niet bij iedereen om de nodige stoffen aan te maken.

Douce

• LeSage

Maar -verondersteld dat er zo'n Superpersoon bestaat- dat doe je toch automatisch? ALS God bestaat dan is dat Wezen overal aanwezig en maak je om die reden dus ook steeds ‘contact’. Het is dan niet de vraag OF je kontakt maakt, maar HOE en of dat zinvol is.

Een van de grote vergissingen van veel christenen is dat zij menen dat er een God bestaat waar je alleen kontakt mee kan maken door de geest van een overleden rabbi van 2000 jaar geleden.

Jeremia zegt er dit over:

Jeremia 23:23

23 Ben ik alleen een God van dichtbij,

ben ik niet ook een God van ver? – spreekt de HEER.

24 Als iemand zich verbergt,

zou ik hem dan niet zien? – spreekt de HEER.

Ben ik niet overal,

in de hemel en op aarde? – spreekt de HEER.

Dit houdt in dat zodra iemand zich vertoont, hij of zij automatisch zichtbaar wordt voor wie of wat God is.

En dat er dus ook automatisch sprake is van een gebed; immers gebed is datgene wat wij definieren als het zoeken van contact.

Daarom zei ik ook: niet rituele formuleringen zijn belangrijk, maar de intensiteit.

• Douce.

Hierbij sluit ik me aan.

Ieder is anders, dat geldt ook voor de manier van bidden (meestal dank ik, maar dat heb ik hier al vaker gemeld).

Soms vraag ik om kracht om onvermijdelijke dingen te kunnen doorstaan (dat doe ik soms ook voor anderen) en weer op te kunnen veren.

Douce

• LeSage

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> LeSage Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Echt gebed ontstaat in allerlei omstandigheden

> en

> > om allerlei redenen.

>

> Je verteld me niet iets nieuws.

>

> >

> > Ik heb zelf een poes waar ik bijzonder aan

> gehecht

> > ben. Als haar iets overkomt, weet ik dat direkt

> en

> > echt gebed een automatische reaktie van mij zou

> > zijn. Ik ga dan niet bewust bidden, maar iets

> in

> > mijn innerlijk zoekt dan kontakt met iets

> buiten

> > mij om mijn onrust te laten zien. En dat gaat

> > bijna altijd zonder woorden.

> > Gebruikl je woorden, dan zet je het filter van

> de

> > taal ertussen en dat bemoeilijkt alleen maar

> wat

> > je wilt laten zien.

> > Alsof het anders niet goed zou zijn.

>

> Ik denk dat een ieder bidt zoals het hem of haar

> het beste lijkt LeSage…

Dat is een antwoord op een opmerking die ik niet maakte, Ellen-Josee

>

> >

> > Formules, zoals ‘Vader in de hemel’, en 'in

> jezus'

> > naam' etc. zijn eerder een blokkade voor echt

> > gebed dan een stimulans.

>

> Nou dat ben ik niet met je eens.

> Maar ik ben dan ook niet iemand om een ander voor

> te schrijven hoe die zou moeten bidden LeSage.

Eigenlijk doe je dat nu juist wel door dit antwoord. Door dit antwoord lijkt het erop alsof een woord als ‘Inshallah’ voor iemand minder krachtig zou zijn.

Uiteindelijk is het gebruik van een zinsnede als ‘In Jezus Naam’ of ‘Inshallah’ niets anders dan een poging tot tovenarij. Immers door het gebruik van een bepaald ritueel probeer je iets te verwezenlijken.

Mijn mening is dat de intensiteit doorslaggevend is. ofschoon ook dat dus maar al te vaak niet op blijkt te gaan. maar helaas - ook ik begrijp en weet niet alles.

>

>

> Ellen

• LeSage

het gaat erom of een hebed baat heeft bij het gebruik van een formulering, of dat het baat heeft bij intensiteit. daarmee beweer ik niet dat ieder niet anders zou zijn, ik zeg alleen iets van hoe een gebed het krachtigst wordt.

• Gonnie

Dan moet het wel een bizar slecht mens zijn, oh wacht er is hier een figuur die mij wel doet twijfelen of ik werkelijk zo medelevend zou zijn.IK zal zijn naam niet noemen want hij gebruikt vele namen.

Foei ik ontdek dat ik slecht ben in wezen.:S