Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Heidense feestdagen of Gods heilige dagen?

• Eliyahu

samuel Schreef:

——————————————————-

> God is heilig zo Zijn al Zijn dagen ook heilig!

Bs'd

God heeft niet alle dagen geheiligd. Zo heeft hij bijvoorbeeld wel de sabbath geheiligd en gezegend: "Want in zes dagen heeft J-H-W-H de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende J-H-W-H de sabbatdag en heiligde die." Ex 20:11

Zoiets staat nergens geschreven over de zondag, kerstfeest, of andere heidense instellingen.

Het woord “heilig” wordt wel weer gebruikt in verband met Gods heilige feesten:1 J-H-W-H sprak tot Mozes: 2 Spreek tot de Israëlieten en zeg tot hen: De feesttijden van J-H-W-H, die gij zult uitroepen als heilige samenkomsten, zijn mijn feesttijden. 3 Zes dagen mag arbeid verricht worden, maar op de zevende dag zal er een volkomen sabbat zijn: een heilige samenkomst; generlei arbeid zult gij verrichten, het is een sabbat voor J-H-W-H in al uw woonplaatsen.

4 Dit zijn de feesttijden van J-H-W-H, heilige samenkomsten, die gij uitroepen zult op de daarvoor bepaalde tijd. 5 In de eerste maand, op de veertiende der maand, in de avondschemering, is het pascha voor J-H-W-H.

6 En op de vijftiende dag van deze maand is het feest der ongezuurde broden voor J-H-W-H, zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten. 7 Op de eerste dag zult gij een heilige samenkomst hebben; dan zult gij generlei slaafse arbeid verrichten. 8 Gij zult J-H-W-H een vuuroffer brengen gedurende zeven dagen; op de zevende dag zal er een heilige samenkomst zijn; generlei slaafse arbeid zult gij verrichten.

9 En J-H-W-H sprak tot Mozes: 10 Spreek tot de Israëlieten en zeg tot hen: Wanneer gij komt in het land dat Ik u geef, en de oogst daarvan binnenhaalt, dan zult gij de eerstelingsgarve van uw oogst naar de priester brengen, 11 en hij zal de garve voor het aangezicht van J-H-W-H bewegen, opdat gij welgevallig zijt; daags na de sabbat zal de priester die bewegen. 12 Gij zult op de dag waarop gij de garve beweegt, een gaaf eenjarig schaap J-H-W-H ten brandoffer bereiden, 13 met als bijbehorend spijsoffer twee tienden fijn meel, met olie aangemaakt, ten vuuroffer tot een liefelijke reuk voor J-H-W-H, en als bijbehorend plengoffer een vierde hin wijn. 14 Tot op die dag zult gij geen brood, geen geroosterd of vers koren eten, totdat gij de offergave van uw God gebracht hebt: het is een altoosdurende inzetting voor uw geslachten, in al uw woonplaatsen. 15 Dan zult gij tellen van de dag na de sabbat, van de dag waarop gij de garve van het beweegoffer gebracht hebt: zeven volle weken zullen het zijn; 16 tot de dag na de zevende sabbat zult gij tellen, vijftig dagen; dan zult gij een nieuw spijsoffer J-H-W-H brengen. 17 Uit uw woonplaatsen zult gij twee beweegbroden meebrengen; uit twee tienden efa fijn meel zullen zij bereid worden, gezuurd zullen zij gebakken worden, eerstelingen voor J-H-W-H. 18 Bij het brood zult gij zeven gave eenjarige schapen offeren en een jonge stier en twee rammen; zij zullen een brandoffer voor J-H-W-H zijn, met de bijbehorende spijsoffers en plengoffers, een vuuroffer tot een liefelijke reuk voor J-H-W-H. 19 Dan zult gij een geitebok ten zondoffer, en twee eenjarige schapen ten vredeoffer bereiden. 20 En de priester zal ze bewegen, bij het brood der eerstelingen, als beweegoffer voor het aangezicht van J-H-W-H bij de twee schapen: zij zullen J-H-W-H heilig zijn, zij zijn voor de priester. 21 Op deze zelfde dag zult gij een oproep doen uitgaan, gij zult een heilige samenkomst hebben, generlei slaafse arbeid zult gij verrichten; het is een altoosdurende inzetting, in al uw woonplaatsen, voor uw geslachten. 22 Wanneer gij de oogst van uw land binnenhaalt, dan zult gij de rand van uw veld bij uw oogst niet geheel afmaaien, en wat van uw oogst is blijven liggen, zult gij niet oplezen; dat zult gij voor de arme en de vreemdeling laten liggen: Ik ben J-H-W-H, uw God.

23 En J-H-W-H sprak tot Mozes: 24 Spreek tot de Israëlieten: In de zevende maand, op de eerste der maand, zult gij een rustdag hebben, aangekondigd door bazuingeschal, een heilige samenkomst. 25 Generlei slaafse arbeid zult gij verrichten en gij zult J-H-W-H een vuuroffer brengen. 26 En J-H-W-H sprak tot Mozes: 27 Maar op de tiende van die zevende maand is de Verzoendag; een heilige samenkomst zult gij hebben en gij zult u verootmoedigen en J-H-W-H een vuuroffer brengen. 28 Op die dag zult gij generlei arbeid verrichten, want het is de Verzoendag, om over u verzoening te doen voor het aangezicht van J-H-W-H, uw God. 29 Want ieder die zich op die dag niet zal verootmoedigen, zal uitgeroeid worden uit zijn volksgenoten. 30 Ieder die enige arbeid verricht op die dag, zal Ik verdelgen uit het midden van zijn volk. 31 Generlei arbeid zult gij verrichten: het is een altoosdurende inzetting voor uw geslachten, in al uw woonplaatsen. 32 Het zal u een volkomen sabbat zijn en gij zult u verootmoedigen. Op de negende van de maand, des avonds, van avond tot avond, zult gij uw sabbat vieren.

33 En J-H-W-H sprak tot Mozes: 34 Spreek tot de Israëlieten: Op de vijftiende dag van deze zevende maand begint het Loofhuttenfeest voor J-H-W-H, zeven dagen lang. 35 Op de eerste dag zal er een heilige samenkomst zijn; generlei slaafse arbeid zult gij verrichten. 36 Zeven dagen zult gij J-H-W-H een vuuroffer brengen; op de achtste dag zult gij een heilige samenkomst hebben en J-H-W-H een vuuroffer brengen; het is een feest, generlei slaafse arbeid zult gij verrichten.

37 Dit zijn de feesttijden van J-H-W-H, waarop gij heilige samenkomsten zult uitroepen, om J-H-W-H een vuuroffer te brengen: brandoffer en spijsoffer, slachtoffer en plengoffers, naar het voorschrift voor iedere dag, 38 behalve de sabbatten van J-H-W-H en behalve de gaven en al de gelofteoffers en al de vrijwillige offers, die gij J-H-W-H geven wilt.

39 Doch op de vijftiende dag van de zevende maand, wanneer gij de opbrengst van uw land inzamelt, zult gij zeven dagen het feest van J-H-W-H vieren; op de eerste dag zal er rust zijn en op de achtste dag zal er rust zijn. 40 Op de eerste dag zult gij vruchten van sierlijke bomen nemen, takken van palmen en twijgen van loofbomen en van beekwilgen, en gij zult vrolijk zijn voor het aangezicht van J-H-W-H, uw God, zeven dagen lang. 41 Gij zult het als een feest van J-H-W-H vieren zeven dagen in het jaar, een altoosdurende inzetting voor uw geslachten; in de zevende maand zult gij het vieren. 42 In loofhutten zult gij wonen zeven dagen; allen die in Israël geboren zijn, zullen in loofhutten wonen, 43 opdat uw geslachten weten, dat Ik de Israëlieten in hutten heb doen wonen, toen Ik hen uit het land Egypte leidde: Ik ben J-H-W-H, uw God. 44 Zo maakte Mozes de feesttijden van J-H-W-H aan de Israëlieten bekend." Lev 23

Dus Gods zijn feesten zoals Joods pascha, wekenfeest, grote verzoendag, loofhuttenfeest, etc, die zijn heilig.

Heidense afgodische feesten zijn een gruwel voor God.

• samuel

Ik zie Chanoeka het feest van het wonder van het licht in de tempel terwijl er niet genoeg olie was, er niet bijstaan, dat wordt toch gevierd als een heilig feest ongeveer een week voor de kerst?

Maar dit feest is niet door God ingesteld.

• Eliyahu

samuel Schreef:

——————————————————-

> Ik zie Chanoeka het feest van het wonder van het

> licht in de tempel terwijl er niet genoeg olie

> was, er niet bijstaan, dat wordt toch gevierd als

> een heilig feest ongeveer een week voor de kerst?

>

> Maar dit feest is niet door God ingesteld.

Bs'd

Nee dat is niet door God ingesteld, dat is een door de rabbijnen ingestelde herdenking aan het wonder wat God gedaan heeft voor het joodse volk in de dagen van de tweede tempel.

• samuel

Dus geen heilig feest van God, dus afgoderij!

• Eliyahu

samuel Schreef:

——————————————————-

> Dus geen heilig feest van God, dus afgoderij!

Bs'd

Je logica en/of definities kloppen weer eens niet.

Ik zal dit voor je uitleggen.

Niet alles wat geen heilig feest van God is is afgoderij.

Afgoderij is het aanbidden van iets of iemand anders dan de enig ware God J-H-W-H die één is.

Als je een feest viert wat niet in de bijbel staat, dan ben je niet noodzakelijkerwijs bezig met afgodendienst.

Je verjaardag vieren, alhoewel geen bijbelse instelling, is geen afgoderij.

Maar het kerstfeest, waarbij de christenen om de kerstboom zitten, heeft een heidense afgodische, oorsprong.

De oude germanen aanbaden de kerstboom, omdat hij ook in de winter groen bleef, en daarom een symbool van leven was in een verder dor en kaal jaargetijde. Dus de christenen zitten om een symbool van afgoderij heen als ze het heidense kerstfeest vieren.

• samuel

21 Ik haat, Ik veracht uw feesten, en kan uw samenkomsten niet luchten. Amos 5

Uw feesten, niet Gods feesten!

• Stefan

.

• Eliyahu

samuel Schreef:

——————————————————-

> 21 Ik haat, Ik veracht uw feesten, en kan uw

> samenkomsten niet luchten. Amos 5

>

> Uw feesten, niet Gods feesten!

Bs'd

Als je even heel Amos 5 leest, en niet alleen één uit zijn verband getrokken tekst, dan zie je dat de feesten veracht werden omdat ze gepaard gingen met onrecht en afgodendienst.

• samuel

Wat is het verschil met nu, het is nu niet anders, er is zelfs geen tempel meer.

Nee proseliet, het zijn uw feesten niet die van God.

Maar dat maakt niet uit kabbala wordt onder de Joden ook nog druk beoefend, ik zou maar eens achter mijn oren krabben.

• Eliyahu

samuel Schreef:

——————————————————-

> Wat is het verschil met nu, het is nu niet anders,

> er is zelfs geen tempel meer.

>

> Nee proseliet, het zijn uw feesten niet die van

> God.

Bs'd

Het loofhuttenfeest, grote verzoendag, joods nieuwjaar, wekenfeest, pascha, het zijn allemaal feesten van God.

Die allemaal nog gevierd worden door de joden vandaag de dag.

En die door de christenen allemaal ingeruild zijn voor afgodisch heidendom.

Maar God zal alle volkeren weer dwingen om het loofhuttenfeest te gaan vieren:

"Allen, die zijn overgebleven van al de volken, die tegen Jeruzalem zijn opgerukt, zullen van jaar tot jaar heentrekken om zich neer te buigen voor de Koning, J-H-W-H der heerscharen, en het Loofhuttenfeest te vieren. 17 Maar wie uit de geslachten der aarde niet naar Jeruzalem zal heentrekken om zich voor de Koning, J-H-W-H der heerscharen, neder te buigen, op hem zal geen regen vallen, 18 en indien het geslacht der Egyptenaren niet zal heentrekken en komen, op wie geen (regen) valt, dan zal toch komen de plaag waarmee J-H-W-H de volken zal treffen, die niet heentrekken om het Loofhuttenfeest te vieren. 19 Dit zal de straf zijn van de Egyptenaren en van alle volken die niet heentrekken om het Loofhuttenfeest te vieren." Zach 14

> Maar dat maakt niet uit kabbala wordt onder de

> Joden ook nog druk beoefend, ik zou maar eens

> achter mijn oren krabben.

Wat is je probleem met de kaballah?