Neem de tijd Johanan, laat je niet ophitsen door de ongeduldige hier.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlDe naam en titel van de Zoon van God vanaf het tijdstip dat hij tijdens zijn verblijf op aarde gezalfd werd.
De naam Jezus Gr.: I·e′sous komt overeen met de Hebreeuwse naam Jesua of Jehosua,de meesten onder ons weten dat, de onverkorte vorm, die Jehovah is redding betekent.
Ongewoon was de naam niet, want veel mannen in die tijd heetten zo.
Daarom werd er vaak een nadere aanduiding aan toegevoegd en zei men: Jezus de Nazarener;…Mr 10:47; Han 2:22.
Christus komt van het Griekse Chri′stos, het equivalent van het Hebreeuwse Ma·sji′ach Messias, en betekent Gezalfde.
Hoewel de uitdrukking gezalfde vóór Jezus’ tijd terecht op anderen werd toegepast, bijvoorbeeld op Mozes, Aäron en David Heb 11:24-26; Le 4:3; 8:12; 2Sa 22:51, vormden de positie, het ambt of de dienst waarvoor deze personen gezalfd werden, slechts een voorafbeelding van de uitnemender positie, het hogere ambt en de verhevener dienst van Jezus Christus.
Jezus is dus bij uitstek en als enige de Christus, de Zoon van de levende God;…Mt 16:16.
Het leven van de persoon die als Jezus Christus bekend kwam te staan, begon niet hier op aarde.
Jezus zelf sprak over zijn voormenselijk bestaan in de hemel Jo 3:13; 6:38, 62; 8:23, 42, 58.
Uit Johannes 1:1, 2 blijkt welke naam degene die Jezus werd, in de hemel droeg,een geliefde tekst voor sommige prikkers hier.
Daar staat: In het begin was het Woord Gr.: Lo′gos, en het Woord was bij God, en het Woord was een god was goddelijk,
of: van goddelijke natuur, Böhmer; Stage.
Deze was in het begin bij God;Allereerst moet worden opgemerkt dat de tekst zelf zegt dat het Woord bij God was; het kon dus niet God, dat wil zeggen de Almachtige God, zijn. Merk ook vs. 2 op; dit vers zou onnodig zijn als uit vers 1 werkelijk zou blijken dat het Woord God was.
Aangezien Jehovah eeuwig is en geen begin heeft gehad Ps 90:2; Opb 15:3, moet de mededeling dat het Woord vanaf het begin bij God was, hier betrekking hebben op het begin van Jehovah’s scheppingswerken.
Dit wordt bevestigd door andere teksten die Jezus identificeren als de eerstgeborene van heel de schepping,het begin van de schepping door God;…Kol 1:15; Opb 1:1; 3:14. Aldus identificeert de Schrift het Woord Jezus in zijn voormenselijk bestaan als Gods eerste schepping, zijn eerstgeboren Zoon.
De Hebreeuwse Geschriften geven zonder uitzondering duidelijk te kennen dat er slechts één Almachtige God is, de Schepper van alle dingen en de Allerhoogste, wiens naam Jehovah is Ge 17:1; Jes 45:18; Ps 83:18.
Om die reden kon Mozes tot de natie Israël zeggen: Jehovah, onze God, is één Jehovah. En gij moet Jehovah, uw God, liefhebben met geheel uw hart en geheel uw ziel en geheel uw levenskracht;…De 6:4, 5.
In de christelijke Griekse Geschriften wordt deze leer, die al duizenden jaren door Gods dienstknechten was aanvaard en geloofd, niet tegengesproken, maar juist bevestigd Mr 12:29; Ro 3:29, 30; 1Kor 8:6; Ef 4:4-6; 1Ti 2:5.
Jezus Christus zelf zei: De Vader is groter dan ik en noemde de Vader zijn God, de enige ware God;…Jo 14:28; 17:3; 20:17; Mr 15:34; Opb 1:1; 3:12.
Bij tal van gelegenheden gaf Jezus te kennen de mindere te zijn van zijn Vader en aan hem ondergeschikt te zijn (Mt 4:9, 10; 20:23; Lu 22:41, 42; Jo 5:19; 8:42; 13:16. Zelfs na Jezus’ hemelvaart bleven zijn apostelen hetzelfde beeld presenteren. 1Kor 11:3; 15:20, 24-28; 1Pe 1:3; 1Jo 2:1; 4:9, 10.
Deze feiten verschaffen een deugdelijke ondersteuning voor de vertaling het Woord waseen god in Johannes 1:1.
Het Woord wordt met goede reden een god een machtige genoemd, want als de Eerstgeborene, degene door wiens tussenkomst God alles heeft geschapen, en ook als Gods Woordvoerder, neemt hij een uitzonderlijke positie onder Gods schepselen in.
De Messiaanse profetie in Jesaja 9:6 voorzei dat hij Sterke God genoemd zou worden (maar niet Almachtige God) en dat hij de „Eeuwige Vade zou zijn van allen die als zijn onderdanen zouden mogen leven.
De ijver van zijn Vader, Jehovah der legerscharen, zou dit tot stand brengen Jes 9:7.
Als Gods Tegenstander, Satan de Duivel, al een god,of elders vader, wordt genoemd 2 Kor 4:4 omdat hij over mensen en demonen heerst1Jo 5:19; Lu 11:14-18) dan bestaat er toch stellig veel meer reden om Gods eerstgeboren Zoon als een god aan te duiden, de eniggeboren god, zoals hij volgens de betrouwbaarste handschriften in Johannes 1:18 wordt genoemd.
Jezus christus is de zoon/eerstgeborene van Jehovah God,of zo als men hem ook wel aanduid Gods zoon.
En zo beschreef zijn vader hem ook,en hij noemde God zijn vader;…Mattheüs 3:17;… Zie! Ook kwam er een stem uit de hemelen, die zei: Dit is mijn Zoon, de geliefde, die ik heb goedgekeurd.
Lukas 9:35;… En er kwam een stem uit de wolk, die zei: [u]Dit is mijn Zoon, degene die is uitverkoren. Luistert naar hem.
Johannes 12:28;… Vader, verheerlijk uw naam. Daarom kwam er een stem uit de hemel: „Ik heb verheerlijkt en zal wederom verheerlijken.
Johanan.
Maar Samuel - je bent toch niet blind?
ALLES wat in die tekst staat was bedoeld opdat alle knie zich zou buigen voor Jezus Christus. Nog steeds, nu ruim 2000 jaar alter is dat niet gebeurd.
Sterker nog: het gáát ook niet gebeuren want volgens o.a. Openbaring gaan al die tegenstribbelaars zonder pardon het eeuwig brandende vuur in dat voor de satan en zijn engelen is bereid.
En dat is niet het eerste plan van God dat mislukt is. Denk eens aan de verdelging van de mensheid door de zondvloed. Ik heb daar al eerder over gepost.
Navrante bijzonderheid bij al dat gestraf is dat het natuurlijk vooral de kinderen, de baby's en de zuigelingen zijn die het slachtoffer zijn.
En dan te bedenken dat het Koninkrijk van God nu juist beodeld is voor spelende kinderen.
Dit wordt bevestigd door andere teksten die Jezus identificeren als de eerstgeborene van heel de schepping, het begin van de schepping door God;…Kol 1:15; Opb 1:1; 3:14. Aldus identificeert de Schrift het Woord Jezus in zijn voormenselijk bestaan als Gods eerste schepping, zijn eerstgeboren Zoon.
Waar staat dat in de Bijbel dat Jezus Christus Gods eerste schepping was/is?
Deze feiten verschaffen een deugdelijke ondersteuning voor de vertaling het Woord was een god in Johannes 1:1.
Het Woord wordt met goede reden een god een machtige genoemd, want als de Eerstgeborene, degene door wiens tussenkomst God alles heeft geschapen, en ook als Gods Woordvoerder, neemt hij een uitzonderlijke positie onder Gods schepselen in.
Dat staat er niet in de Bijbel, er staat: Het Woord was God in Johannes 1, Over welke vertaling spreek je over nu?
Als Gods Tegenstander, Satan de Duivel, al een god,of elders vader, wordt genoemd 2 Kor 4:4 omdat hij over mensen en demonen heerst1Jo 5:19; Lu 11:14-18) dan bestaat er toch stellig veel meer reden om Gods eerstgeboren Zoon als een god aan te duiden, de eniggeboren god, zoals hij volgens de betrouwbaarste handschriften in Johannes 1:18 wordt genoemd.
Enig geboren god? Dus je bedoeld geformeerd in de baarmoeder? Maar hoe leg je dat dan uit aangaande de tekst uit Jesaja 43 vers 10 en 11?
10 Gij zijt, luidt het woord des HEREN, mijn getuigen, en mijn knecht, die Ik verkoren heb, opdat gij het weet en in Mij gelooft en inziet, dat Ik dezelfde ben; vóór Mij is er geen God geformeerd en na Mij zal er geen zijn. 11 Ik, Ik ben de HERE, en buiten Mij is er geen Verlosser. Jesaja 43
Dus God heeft een god geformeerd?
LeSage Schreef:
——————————————————-
> Maar Samuel - je bent toch niet blind?
>
> ALLES wat in die tekst staat was bedoeld opdat
> alle knie zich zou buigen voor Jezus Christus. Nog
> steeds, nu ruim 2000 jaar alter is dat niet
> gebeurd.
> Sterker nog: het gáát ook niet gebeuren want
> volgens o.a. Openbaring gaan al die
> tegenstribbelaars zonder pardon het eeuwig
> brandende vuur in dat voor de satan en zijn
> engelen is bereid.
Na de berechting! Iedere knie zal buigen ook de jouwe, voor de berechting!
>
> En dat is niet het eerste plan van God dat mislukt
> is. Denk eens aan de verdelging van de mensheid
> door de zondvloed. Ik heb daar al eerder over
> gepost.
Niet veel van mee gekregen, ik bedoel jouw opinie is jouw opinie, en dat is het meer niet.
> Navrante bijzonderheid bij al dat gestraf is dat
> het natuurlijk vooral de kinderen, de baby's en de
> zuigelingen zijn die het slachtoffer zijn.
Niet vooral maar inderdaad ook, als hun ouders geen christenen zijn gelovigen dus!
Net als in de zondvloed! Staat ook duidelijk in de Bijbel. Daar kan ik echt niks aan veranderen.
> En dan te bedenken dat het Koninkrijk van God nu
> juist beodeld is voor spelende kinderen.
Ja maar niet zo als jij het invult, maar wel zoals Jezus het invult, kinderen Gods!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?