Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jehovah — Wie is hij?

• samuel

Precies JHWH en de JG`s hebben helemaal dus niet de naam Jehovah bekend gemaakt, want deze stond al in de christelijke Bijbels.

• theo

Zie titel.

• samuel

Ikke boos kom je daar nu bij! Nee hoor, over wie heb je het eigenlijk?

• Johanan

Je goed recht,niemand verplicht jouw hem bij zijn naam te noemen.

Of hij dat accepteerd is een ander verhaal.

Johanan.

• Frederik D

Ik geloof niets. Maar ik ben wel geschoold in de filosofie en de filosofische theologie. En zelfs de mystiek is mij bekend.

Jouw tweegodendom is overigens gnostiek en werd later bijvoorbeeld aangehangen door de Katharen.

Maar het orthodoxe christendom is ook tweegodendom: er is een goede God en er is een slechte God, de Duivel.

En hoe zat het met de wereld na de zondeval? Wie maakte van de vredige gras etende leeuwen woeste vlees etende leeuwen? Herschiep God de wereld? Of was die herschepping het werk van Satan?

• samuel

Ik denk het wel, ik weet het wel zeker eigenlijk.

Ken je het gebed wat Jezus ons leert in de Bijbel?

Ik geloof dat het in Matteüs 6 staat

Weet je ook hoe dat gebed begint?

Ja precies.

• Frederik D

Samuel, je was wel boos en je wilde wraak nemen. Voor mij hoef je niet door het stof. Maar je zou wel tegen Boris kunnen zeggen: sorry. Yes, sorry seems to be the hardest word.

• samuel

Nogmaals ik ben niet boos en al helemaal niet wraakzuchtig, en door het stof gaan doe ik elke dag, een beetje droog hier.

Maar tegen wie moet ik sorry zeggen?

• Johanan

Ja dat hebben en doen ze juist wel,en nu zelfs op wereldomvattende schaal.

Daarom ook de naam: Jehovah's Getuigen .

Zefanja onthult hoe dit mogelijk is met de woorden: „Voordat over ulieden de brandende toorn van Jehovah komt, voordat over u de dag van Jehovah’s toorn komt, zoekt Jehovah, al gij zachtmoedigen der aarde . . . Zoekt rechtvaardigheid, zoekt zachtmoedigheid. Wellicht zult gij verborgen worden op de dag van Jehovah’s toorn” (Zefanja 2:2, 3). Wij kunnen ons in veiligheid stellen door ’Jehovah te zoeken, en door rechtvaardigheid en zachtmoedigheid te zoeken’. Wie zoeken in deze tijd Jehovah?

Het antwoord spreekt voor zich.

Johanan.

• Frederik D

Tegen Boris.