Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Besprenkeling bij doop

• Johanan

Kinderdoop is niet bijbels.

De kerkhistoricus August Neander schreef over de eerste-eeuwse christenen dat de kinderdoop in die tijd onbekend was.

Dat pas in de tijd van Irenaeus ,in ieder geval niet vroeger (ca. 140–203 G.T.) een spoor van de kinderdoop te bekennen is, en dat het feit dat deze doop pas in de loop van de derde eeuw als een apostolische overlevering werd erkend, eerder een bewijs tegen dan voor de apostolische oorsprong ervan is.

History of the Planting and Training of the Christian Church by the Apostles, 1864, blz. 162.

Johanan.

• theo

Dopen is per definitie symbolisch.

Bij volwassen doop worden je zonden echt niet letterlijk afgewassen.

Het zijn “”gewoon“” twee verschillende invalshoeken.

Overigens zijn er talloze tradities wel of niet bijbels.

Sommige geloofsovertuigingen/visies zijn ook niet bijbels ..nooit volgens de persoon in kwestie maar volgens anderen/andersdenkenden.

• Johanan

Leeftijd,en de verhouding tot Jehovah God.

De doop is een verzoek aan God om een goed geweten.

En om vergeving van zonde te ontvangen.

Minderjarige kinderen die te jong zijn om zo’n beslissing te kunnen nemen, komen tot op zekere hoogte onder de verdienste van de gelovige ouder; zij kunnen niet door het zogenoemde sacrament van de doop een of andere speciale verdienste overgedragen krijgen. Indien het juist zou zijn dat baby’s werden gedoopt, dan zouden zij niet op de verdienste van een van de gelovige ouders aangewezen zijn. 1Kor 7:14.

Johanan.

• Johanan

Dopen is per definitie symbolisch.

Dat is waar,maar voor je wordt gedoopt, heb je jezelf aan God op gedragen om zijn wil te doen.

Johanan.

• theo

Duidelijk.

• theo

Ook duidelijk.

• M*j*r**

theo Schreef:

——————————————————-

> Dopen is per definitie symbolisch.

> Bij volwassen doop worden je zonden echt niet

> letterlijk afgewassen.

En je bent ook niet gelijk wedergeboren.

De doop (onderdompeling) was dan ook een reinigingsritueel.

Oorsprong

Het woord is afgeleid van het Griekse woord voor onderdompelen of baden. De oorsprong van de christelijke doop moet gezocht worden in het joodse rituele bad Mikvah, dat gebruikt werd om gereinigd te worden. Het ritueel was bijvoorbeeld een vereiste voor het betreden van de Heilige Tempel.

http://www.vecip.com/default.asp?onderwerp=1075

De doop is een van origine Joods ritueel, mikwah in het Hebreeuws geheten. Volgens Hebreeën 6:2 behoort een “leer van dopen” tot het fundament van het Joodse geloof. Joden werden geacht zich bij diverse gelegenheden ritueel te reinigen en de oproep zich te laten dopen, zoals dat in het Nieuwe Testament diverse keren klinkt, was voor hen in dat opzicht dan ook totaal niet vreemd. Tot op de dag van vandaag heeft een synagoge een doopbad. Of zo u wilt: een ritueel reinigingsbad. Dit is ook de reden dat van oudsher synagogen werden gebouwd bij stromend water (vergl. Nehemia 8:1; Handelingen 16:13). Wanneer een niet-Jood opgenomen wilde worden in het volk moest hij het doopritueel ondergaan - de zogenaamde proselietendoop. Nergens lezen we in de Bijbel van een niet-Jood die doopt.

http://www.goedbericht.nl/doop.htm

De Waterdoop

Oorspronkelijk is de doop een Joods ritueel. De Leer van dopen behoort tot het fundament van het Joodse geloof. Hebr. 6:1-2. Er waren diverse rituele ‘doop’ baden. In de Bijbel komt het niet voor dat een niet-Jood doopt! Markus 1: 8. Het Evangelie van de besnijdenis zoals Petrus dat verkondigde speelt de waterdoop ook een belangrijke rol. Hand. 2:38, Gal.2:7 >>Petrus hoorde bij de 12 >> allen Israël vertegenwoordigende. In Handelingen staan verschillende dopen, lees o.a. Hand. 1:5. Na de handelingen tijd werd een nieuwe bedeling-huishouding van kracht. Israël en haar inzettingen golden niet meer > Efeze 2:15. In deze huishouding telt slechts een doop > Efeze 4:5 een doop in één Geest.

De apostelen hebben nooit gedoopt volgens Matt.28:19, in oorspronkelijk oudere teksten waarin Matt.28:19 wordt aangehaald (o.a. van Eusebius van Caesarea (260-339) van wie bekent is dat hem één van de oudste handschriften van het Mattheus-evangelie ter beschikking stond) stond de volgende tekst: “Gaat dan henen, dicipelt alle volken in mijn naam en leert hen onderhouden al wat ik u bevolen heb”. Hier is dus geen sprake van doop , noch van drie-eenheid. De woorden “en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de H Geest” zijn een latere kerkelijke toevoeging. In het evangelie dat Paulus verkondigde heeft de waterdoop een ondergeschikte rol. Paulus zelf verklaarde in 1 Korinthe 1:17 dat hij niet gezonden was om te dopen. 1 Korinthe 1:14 benoemd hier een uitzonderlijke situatie hij doopte hier Joden!

http://christenkringweert.nl/watgelovenwij

>

> Het zijn “”gewoon“” twee verschillende

> invalshoeken.

>

> Overigens zijn er talloze tradities wel of niet

> bijbels.

>

> Sommige geloofsovertuigingen/visies zijn ook niet

> bijbels ..nooit volgens de persoon in kwestie maar

> volgens anderen/andersdenkenden.

• theo

Dankjewel.

Maaruh…

EN ?

• M*j*r**

theo Schreef:

——————————————————-

> Dankjewel.

>

> Maaruh…

>

> EN ?

O, ik dacht dat je het wel begreep.

Jij had het over symbolisch en ik gaf aan dat het vroeger een ritueel was.

Ik lees hier vaak op het bord dat je geen wedergeboren christen bent als je geen volwassendoop hebt ondergaan. Wel, die doop was er dus niet om wedergeboren te worden. (Zoals christenen “wedergeboren” opvatten)

Ik ben als kind (NH nu PKN) ook besprenkeld (had van mij niet gehoeven) en ik peins er niet over om me te laten onderdompelen.

• theo

Aha, op die manier.

Overdopen is theologisch bekeken ook geen optie.

Maar ja, geloof ( of het aanpraten van..) doet mensen vaak beslissingen nemen die misschien haaks staan op theologie maar een geweldig emotioneel welbevinden geeft.

En wie ben ik/wie zijn wij om hartsaangelegenheden te veroordelen.