Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Rijk worden in Afrika? Begin een kerk

• Nicole

Daar heb je gelijk in Frans, God waarschuwde ons hiervoor.

Wij hadden wel meteen door dat we daar nooit meer heen moesten gaan

• theo

Met geheel uw hart en met geheel uw……… juist.

We zouden dus kunnen stellen dat verstand NIET gebruiken een zonde is….

• 'en passant'

nihil

• theo

Dan heb je het dus over EEN kerk en niet alle kerken als instituten als ik je goed begrijp.

Kijk, van oorsprong is de RK een piramide van machtsverhoudingen.

Protestante kerken en met name de gereformeerde kerken synodaal hebben die structuur niet en iedere kerk is plaatselijk “”baas“” in eigen buik uh gemeente

• 'en passant'

nihil

• theo

Ook de protestante kerken waren allemaal patriachaal. Inmiddels bij de PKN niet meer maar diverse andere protestante stromingen nog wel.

Het is ook een wonderlijke zaak. Bij gereformeerd synodaal sinds een jaar of vijftig vrouwen in het ambt.

De snelst groeiende kerk in Europa; Bethel in Drachten een evangelische gemeente geen vrouwen in het ambt en ze pruimen het.

Toen ik er een jinge vrouw op aansprak zei ze de legendarische woorden: Maar we mogen best veel hoor….

Kan je bek nog verder open zou Jaap Kooiman wel zeggen.

Ik heb me tijdens mijn studie nogal verdiept in feministische theologie en ook bij de RK zit een vrij actiev stroming darvan.

Ooit kennis meegemaakt of in verdiept?

• 'en passant'

nihil

• theo

Nee dat bedoel ik inderdaad niet.

MOCHT je interesse hebben dan lijkt me google wel een goed plan.

Moment:

Ik googelde : feministische theologie RK en er komen diverse sites bovendrijven.

• Frederik D

Protestante kerken en met name de gereformeerde kerken synodaal hebben die structuur niet

————————-

Waar ging de Vrijmaking onder meer over? Precies, over de piramidestructuur van de Gereformeerde kerk (de synode is een piramide) versus de soevereine locale kerk.

• Frederik D

Maar vrouwen kunnen in preesgemeentes prachtige andere functies vervullen. Tongensprekend (lees: wartaal uitkramend) over de vloer rollebollen. En waarschijnlijk zijn er in zulke gemeentes aparte preeskamertjes.