Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Nu op de EO: Holland Doc: Kamperen met God

• Boris

Jazeker, voorbijganger heeft het mooi verwoord.

• voorbijganger

Tja, jij noemt het negativiteit. Ik noem het gewoon nuchtere realiteitszin. Ik zou zeggen: Open je ogen voor wat daar plaatsvindt.

Vanuit een puur menselijk standpunt bezien, is het brainwashing en cultvorming. Nu gebeurd dat wel vaker en mensen schijnen zich daar prettig bij te voelen, en dus is het altijd weer de vraag in hoeverre dit werkelijk schadelijk zou zijn. Echter, vanuit het geloof bezien, zijn er genoeg redenen om hiertegen te waarschuwen. Hoewel ik dat onderwerp nog maar niet heb aangeroerd, hoor ik door de hele documentaire heen mensen dingen roepen en zeggen die diep, diep on-Bijbels en anti-christelijk zijn. Het is prima dat ze zelf denken dat wat daar wordt verkondigt ‘christelijk’ zou zijn (waarschijnlijk denken ze dat oprecht), maar mij en velen met mij, zullen ze daar nooit mee kunnen overtuigen. Wie claimt in het geloof te staan, spreekt namelijk ook naar dat geloof. Wie niet naar dat geloof spreekt, spreekt naar de mens. En zo herkennen we elkaar.

Ik kijk en zie vooral een groep mensen die onder het mom van ‘christelijk geloof’ gewoon een christelijke vorm van natuurreligie bezigen. Men beziet en behandeld God als een entiteit waarmee het op een akkoordje gegooid moet worden, waar handel mee gedreven kan worden, die ‘tevreden gesteld’ moet worden. Het liefste door veel diensten, ‘aanbidding’ (mag ook financieel uiteraard), zang en dans. Zo maakt men dan ‘God groot’. Ook zo'n term waarvan menige beer zal rillen. Maar goed, men denkt gewoon niet na, en doet maar wat. Zo is het overal op deze planeet en het geloof is daarin geen uitzondering.

Daar komt nog bij dat, afgezien van de verkeerde geloofsopvattingen die daar rond gaan, ook nog gewerkt wordt met ‘de geest’. Ik zie daar weer de bekende ‘handopleggingen’ en andere bekende charismatische uitspattingen die over zijn komen waaien uit het ‘christelijke’ Amerika. Kijk, het is natuurlijk een eindeloos wellus-nietus verhaal. Daarom zeg ik het maar gewoon zoals het is: Dit soort zaken behoren NIET tot de werken van Gods Geest maar zonder enige uitzondering tot het domein van het occultisme! Dit is geen kwestie van geloven maar van onderzoeken en toetsen. Doe onderzoek naar deze dingen en je gaat zien dat dit zo is. Het charismatische christendom met zijn ‘tekenen en wonderen’ is een van de meest misleidende krachten binnen hetgeen wat zich in deze wereld als ‘kerk’ uitgeeft. En wanneer mensen daar eenmaal aan ‘verslingert’ zijn, is het vaak bijna ondoenlijk om ze nog bij zinnen te krijgen en in te laten inzien dat de dingen die ze daar ervaren en voelen NIET UIT GOD ZIJN. Maar ja.. mensen zijn nu eenmaal gevoelsjunkies en op dat vlak worden velen die zich tot het geloof begeven ook ‘gepakt’. Enfin, hetzelfde zien we in deze documentaire ook weer: het bekende “sfeertjes creëren” met licht en geluid, leuk bandje etc. Handjes in de lucht oogjes dicht, heupjes ligt laten wiegen en wegzweven maar. Met andere woorden: Breng ze in een trancetoestand waarin je ze alles kunt doen laten geloven wat je wil. Menige seculiere hypnotiseur zou zo een baantje als ‘voorganger’ of ‘dominee’ binnen dit soort ‘kerken’ kunnen krijgen. Want het is namelijk precies hetzelfde!

Maar goed. Ik weet ook wel dat veel mensen hier mijn berichten tandenknarsend lezen. Toch is mijn boodschap niet veel anders dan wat de Bijbel ons allemaal toeroept. Daar lezen we dat we zouden optrekken UIT Egypte, UIT Babylon, UIT dit soort mensgerichte spiritueel/geestelijke verwarring en misleiding. En tja, daarvan is deze documentaire weer eens een sprekend voorbeeld. Maar veel mensen schijnen dit niet eens meer te kunnen zien.

• samuel

Leuk zo`n eigen mening, die heb ik ook1

Maar even op handenoplegging terug te komen dat is volgens jou niet Bijbels en werd niet gedaan in de Bijbel door christenen? Beweer je dat nu?

• Ellen-Josee

Nou je berichten tandenknarsend lezen is echt teveel eer hoor.

Als ik je berichtje even mag samenvatten dan komt het er op neer dat jij denkt dat God de voorkeur geeft aan een praatjesmaker zoals jij, boven iemand die de moed en het geloof heeft te bidden voor een ‘ongeneeslijke’ zieke?

Ellen

• Boris

Geef hier eerst maar eens antwoord op.

“Genezingen van een gekneusde duim en te korte enkelbanden zijn uiteraard het werk van God, maar een jongen die half verlamt zijn leven moet slijten in een rolstoel is blijkbaar toch net iets te hoog gegrepen voor de Heere? Of had Hij dat zo bedoeld? Of bidden we niet hard genoeg?”

Wat een domme dwazen met hun “ ongelijke benen”.

http://www.youtube.com/watch?v=Ruc-6CSm7jg

• Ellen-Josee

Dat is niets anders dan jouw interpretatie van hoe een christelijke jongere zou moeten zijn.

Terwijl jij zelf niet eens christelijk bent.

Ik lees hier allerlei prachtige analyses van mensen die totaal geen ervaring hebben of weten wat er echt speelt.

• Boris

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/16073280/16075600/re-nu-op-de-eo-holland-doc-kamperen-met-god#msg-16075600

• Ellen-Josee

Ik ken dat filmpje wat je plaatst niet, maar als we uitgaan van de documantaire waar het in deze topic over gaat, dan werd er wel degelijk gebeden voor die spastische jongen. Dat iemand niet meteen geneest kan een oorzaak hebben in allerlei factoren.

Wat jij suggereerd dat er maar niet voor een ernstig zieke wordt gebeden, of dat deze niet kan genezen, is een leugen.

Ellen

• Boris

Is er ooit iemand door gebedsgenezing van het Down syndroom genezen? Of van kanker?

Het zijn misdadige praktijken waar mensen valse hoop wordt gegeven. Het is kwakzalverij van het ergste soort dat aangepakt dient te worden.

• Frederik D

Ik heb vroeger het christendom in diverse varianten aan en lijve ervaren.

Christelijke jongeren, dat zijn vaak jongeren met een pretgeloofje onder een dun christelijk sausje.