Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Het mysterie van de grote IMMENSE boom

• Johanan

De bijbel is kompleet,dat is jouw ook bekend,dus geen profetische dromen meer.

Ja,Daniël kon alleen dat vertellen wat hem door God was ingegeven.

Johanan.

• Johanan

Je mag denken wat je wil Frans,mijn bedoeling is te trachten hen die zich christenen noemen

zich te uiten en hun visie te horen.

Of is het zo dat men moeilijkere onderwerpen bij voorhand afwijst.

Het boek Daniël is nu eenmaal niet het makelijkste boek,dus waarom dan niet trachten gedachtens neer te zetten.

Als iedereen,zonder vooroordeel zijn of haar gedachten uit….prachtig toch.

Maar dat is hier haast niet mogelijk.

Johanan.

• samuel

Dat wel natuurlijk!

• Frans

Nee, dat is haast niet mogelijk, toch lijkt het me een goede start om niet meteen namen te noemen van mensen waar je weerwerk van verwacht i.p.v. uitleg. Dat houdt diegene die het dan toch eens wil aangaan meteen tegen. Snap je?

• Stefan

.

• theo

Ik heb -International commentaar op de bijbel- er op na geslagen.

Zeer verhelderend maar een ellenlang stuk wat ik niet over ga typen.

• Johanan

De hoofd gedachte dan?

Johanan.

• Johanan

Misschien heb je gelijk.

Johanan.

• theo

Oeps.

Er is een hebr. en een griekse versie.

De laatste is langer. In de Griekse tekst veranddert de afgehakte boom in een dier.

———————-

In beide versies ziet Neb.een kosmische boom die hier en in Ez. de eenheid symboliseert tussen goden en mensen. De boom herinnert aan het standbeeld uit hfdst 3.

In ieder geval is de hoogmoed van de koning evident de oorzaak van zijn waanzin.

De lezer nadien had weinig fantasie nodig om hier degene die werd bespot te identificeren met Antiochus Epophanes, de waanzinnige.

————————-

Niks over eindtijd of verwijzing naar onze tijd maar daar doen dit soort theologen dan ook niet( nooit) aan.

Daar zul jij vast en zeker wel mee komen en anders keessie wel maar die weigert altijd om toelichtingen te geven.

• Frederik D

Dus wie als christen vandaag de dag zegt dat hij profetische gaves heeft, kletst?