Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

31 oktober

• LeSage

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> http://www.refo500.nl/content/pages/53/95-stelling

> en.jpg

>

> Maarten Luthers 95 stellingen

>

> Lees hier de 95 stellingen die Maarten Luther in

> 1517 op de deur van de slotkapel te Wittenberg

> spijkerde, wat doorgaans als het startschot van de

> reformatie wordt beschouwd.

>

> 1. Toen onze Heer en Meester Jezus Christus zei:

> ‘Doet boete’ enz. (Matth. 4: 17), wilde Hij dat

> het hele leven van zijn gelovigen een voortdurende

> boete zou zijn.

>

wat een afschuwelijke interpretatie

• Frederik D

Maar wel een strikte interpretatie van de Bijbel, dunkt me.

Maar wie leest nu nog die 95 stellingen? Ze zouden niet misstaan op dit prikbord. En wie hier heeft de capaciteit om een soortgelijk lijstje van stellingen met onderlinge verbanden op te stellen?

Overigens heb ik maar weinig reacties gekregen.

• samuel

Ik niet, ik lees mijn Bijbel, die dank zij Luther in mijn eigen taal is gedrukt!

• LeSage

Dankzij Luther is de bijbel in het duits vertaald, niet in het nederlands. Daar gaf de Staten-Generaal (onze toenmalige regering) opdracht toe.

Zie http://www.literatuurgeschiedenis.nl/lg/goudeneeuw/thema/lgge024.html

In bijna elke geloofsdiscussie – en die waren er veel in de zeventiende-eeuw – speelde de Bijbel een belangrijke rol. Er waren veel verschillende Nederlandse vertalingen van de Bijbel in omloop. Daar zaten behoorlijk wat fouten in, zodat allerlei passages verschillend werden uitgelegd. Maar zelfs over dezelfde vertaling werd men het vaak niet eens. Toen in 1618-1619 op de synode van Dordrecht de leer van het gereformeerde geloof vastgesteld werd, besloot men dat er ook een correcte bijbelvertaling moest komen. Er werd acht dagen over dit plan vergaderd en vervolgens werd er intensief voor gelobbyd bij bijvoorbeeld theologen, uitgevers en de regering. De Staten-Generaal beloofden de kosten te dragen en gaven uiteindelijk in 1625 officieel opdracht voor het project, vandaar de naam Statenvertaling. De overheid gaf met de opdracht ook aan dat zij een hoger gezag had dan de kerk.

De vertalers kregen een zware taak. Zij moesten in correct Nederlands een nauwkeurige vertaling verzorgen uit de oorspronkelijke bijbeltalen, onder andere het Hebreeuws van het Oude Testament en het Grieks van het Nieuwe Testament. Bovendien moest de vertaling in lijn zijn met de gereformeerde leer die vastgesteld was op de Dordtse synode. De tekst mocht verder absoluut geen verwarring zaaien. Met de reformatie was persoonlijke geloofsbeleving belangrijk geworden. Daarom moest elke gelovige op eigen kracht de tekst kunnen begrijpen, zonder dat er aanleiding was voor twijfel.

Om aan al deze eisen te voldoen werden de zes vertalers en vijftien ‘overzieners’ (controleurs, ook ‘revisoren’ genoemd) geselecteerd uit de beste theologen en taaldeskundigen van het land. Het werk gebeurde in ploegen in Leiden, waar boeken uit de universiteitsbibliotheek gebruikt werden en wetenschappers van de universiteit zo nodig adviezen gaven. De eerste vertalers begonnen in 1626, de eerste revisoren in juli 1633. Een van deze revisoren was de dichter-predikant Jacob Revius uit Deventer. De Deventer kerkenraad wilde dat hij vóór de winter terug was, maar dat weigerde Revius. Dit project gaat boven mijn plicht als predikant, zei hij, ik werk nu onder het gezag van de Staten-Generaal. In september 1634 was Revius klaar. De Statenbijbel verscheen in 1637. De eerste druk was een luxe uitgevoerd, groot en duur boek; later kwamen er ook bekorte edities, die kleiner en goedkoper waren.

• samuel

Wat jij wil!

• LeSage

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Maar wel een strikte interpretatie van de Bijbel,

> dunkt me.

>

Even de kontekst van Mth 4:17 erbij gepakt:

12 Toen Jezus hoorde dat Johannes gevangengenomen was, week hij uit naar Galilea. 13 Hij liet Nazaret achter zich en ging wonen in Kafarnaüm, aan het Meer van Galilea, in het gebied van Zebulon en Naftali. 14 Zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeet Jesaja: 15 ‘Land van Zebulon en Naftali, gebied aan de weg naar zee en aan de overkant van de Jordaan, Galilea van de heidenen, luister: 16 Het volk dat in duisternis leefde, zag een schitterend licht, en zij die woonden in de schaduw van de dood werden door het licht beschenen.’ 17 Vanaf dat moment begon Jezus zijn verkondiging. ‘Kom tot inkeer,’ zei hij, ‘want het koninkrijk van de hemel is nabij!’

Hier kun je toch noeilijk uit halen dat je je hele leven een soort van boete moet doen.

• CU

Gezien de invloed van Luther is het vieren van Lutherdag maar niet zo uitbundig. Op Urk wel dmv speciale diensten.

Zo lezende zijn geschiedenis was ie niet vies van het verbranden van een rooms katholiekje of een jodenknuffelaar. Wat betreft de Jodenhaat was Luther het voorbeeld voor Hitler.

• theo

CU Schreef:

——————————————————-

> Gezien de invloed van Luther is het vieren van

> Lutherdag maar niet zo uitbundig. Op Urk wel dmv

> speciale diensten.

In de meeste reformatische kerken de zondag na 31 oktober ook hoor.

>

> Zo lezende zijn geschiedenis was ie niet vies van

> het verbranden van een rooms katholiekje of een

> jodenknuffelaar. Wat betreft de Jodenhaat was

> Luther het voorbeeld voor Hitler.

De jodenhaat van Luther kwam “pas later ”" … nadat hij de teleurstelling (niet) had verwerkt dat de joden niks van zijn visie moesten hebben.

Overigens terzijde; hisorische betwijfelen zeer of Luther daadwerkelijk zijn stellingen op de kerkdeur heeft gespijkerd.

• Frederik D

Ik ken die twijfel. Hoe is de legende van dat spijkeren ontstaan?

• theo

Je zult toch wel weten hoe legendes doorgaans ontstaan?

Als even selectief terugdenk aan dit prikbord: Frederik zal altijd alleen Destiny dwars en verder reageerde hij op niemand, weet je nog?

Over 3 jaar: Daan had het op het prikbord alleen maar over theo met zijn poet verdienen, verder zag je haar nergens.