David Schreef:
——————————————————-
> Ellen-Josee Schreef:
> ————————————————–
> —–
> > Goed item Peri. Ik zou als aanvulling hierop
> nog
> > willen meegeven dat het een samengaan is van de
> > Genade van God die door ons geloof bevestigd
> moet
> > worden.
> > De genade is er al, voor iedereen, het enige
> wat
> > er moet gebeuren om de Genade daadwerkelijk
> vrij
> > te zetten is ons geloof.
>
> Zo is dat. Verzoening wordt je aangeboden.
> Maar verzoening kan niet alleen van één kant
> komen.
> Je zal je zelf dus ook moeten willen verzoenen.
> Alverzoening is onmogelijk als het niet van twee
> kanten komt.
Ik vraag me af of Verzoening hetzelfde is als Genade. Namelijk Verzoening is herstellen en Genade is onvoorwaardelijk aanwezig. Verzoening wordt dan ook niet gebruikt in de bijbelteksten maar het woord Genade. Stel dat je het woord ‘Verzoening’ in die tekst zou invullen i.p.v. van Genade, dan kreeg je iets heel vreemds.
Ik heb dat voor de zekerheid even nagekeken.
Toch even ingaand op wat je schrijft: al in Deut 30 wordt gesteld 19 ‘Ik roep vandaag hemel en aarde als getuigen op: u staat voor de keuze tussen leven en dood, tussen zegen en vloek’. 15 ‘Besef goed, vandaag stel ik u voor de keuze tussen voorspoed en tegenspoed, tussen leven en dood. 16 Wanneer u zich houdt aan de geboden van JHWH, uw God, zoals ik ze u vandaag heb gegeven, door hem lief te hebben’
Er zullen altijd creaturen blijven die zelfs op het scherp van de snede zich tegen God zullen keren en daardoor kiezen voor de dood.
De keuze en het gebod is namelijk om God lief te hebben.
Jezus antwoorde op de vraag wat is het belangrijkste gebod: ‘Het voornaamste is: “Shema Israël, Adonaï Elohenu Adonaï Echad; heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” Marcus 12 vers 19 en 20.