Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

vrijspraak niet op grond van de wet maar door geloof

• perihelium

Handelingen 13:27-41

27 De inwoners van Jeruzalem en hun leiders hebben niet alleen Jezus miskend, maar ook de uitspraken van de profeten die elke sabbat worden voorgelezen. Door Jezus te veroordelen hebben ze deze uitspraken in vervulling doen gaan. 28 Ofschoon ze geen enkele grond voor een doodvonnis konden vinden, drongen ze er bij Pilatus op aan hem terecht te stellen. 29 Toen ze alles ten uitvoer hadden gebracht wat er over hem geschreven staat, haalden ze hem van het kruishout en legden hem in een graf. 30 Maar God heeft hem opgewekt uit de dood; 31 gedurende ettelijke dagen is hij verschenen aan degenen die met hem van Galilea naar Jeruzalem waren getrokken en die nu onder het volk van hem getuigen. 32 Wij verkondigen u het goede nieuws dat God zijn belofte aan onze voorouders 33 in vervulling heeft doen gaan ten behoeve van hun kinderen – ten behoeve van ons – doordat hij Jezus tot leven heeft gewekt. Daarover staat in de tweede psalm geschreven: “Jij bent mijn zoon, ik heb je vandaag verwekt.”

34 Dat hij Jezus uit de dood heeft doen opstaan en hem niet weer aan de ontbinding zal prijsgeven, heeft hij aangekondigd met deze woorden: “Ik zal jullie schenken wat ik David plechtig beloofd heb.” 35 In verband hiermee wordt in een andere psalm gezegd: “Het lichaam van uw trouwe dienaar zal niet tot ontbinding overgaan.” 36 Wat David betreft, hij is, nadat hij de mensen uit zijn eigen tijd had gediend, overeenkomstig Gods wil gestorven en met zijn voorouders verenigd; hij is tot ontbinding overgegaan, 37 maar hij die door God tot leven is gewekt, is niet tot ontbinding overgegaan. 38 U moet dus weten, broeders en zusters, dat het dankzij hem is dat aan u de vergeving van de zonden verkondigd wordt; iedereen die op grond van de wet van Mozes geen vrijspraak kon krijgen, 39 wordt door hem geheel vrijgesproken, mits hij gelooft. 40 Zorg daarom dat op u niet van toepassing wordt wat door de profeten is gezegd: 41 “Kijk, spotters, sta verbaasd en ga te gronde, want ik zal in jullie tijd een daad stellen, iets dat je niet zult geloven als het je wordt verteld.”’

• Douce.

Tismewat.

Douce

• LeSage

Een krachtige speech van Petrus. je zou haast zeggen: de lichamelijke opstanding uit de dood van Jezus is een feit.

Ik blijf het toch ongeloofwaardig vinden, omdat er -merkwaardig genoeg- geen enkel buitenbijbelse bron is die die opstanding bevestigt.

Minder krachtig is Petrus op het punt dat het dankzij die opstanding is dat ons vergeving van zonden verkondigd wordt, en al helemáál niet dat het geloof daarbij bepalend is.

• CU

Tismewat.

Het is bijbels gezien onjuist met de Taliban aan tafel te zitten.

1 Kor 10:21

Gij kunt niet de beker des Heren drinken èn de beker der boze geesten, gij kunt niet aan de tafel des Heren deel hebben èn aan de tafel der boze geesten.

• Ellen-Josee

Het was Paulus die samen met Barnabas deze Preek hield, LeSage.

Ellen

• Ellen-Josee

Goed item Peri. Ik zou als aanvulling hierop nog willen meegeven dat het een samengaan is van de Genade van God die door ons geloof bevestigd moet worden.

De genade is er al, voor iedereen, het enige wat er moet gebeuren om de Genade daadwerkelijk vrij te zetten is ons geloof.

Romeinen 5: 1 Wij zijn dus als rechtvaardigen aangenomen op grond van ons geloof en leven in vrede met God, door onze Heer Jezus Christus. 2 Dankzij hem hebben we door het geloof toegang gekregen tot Gods genade, die ons fundament is, en in de hoop te mogen delen in zijn luister prijzen we ons gelukkig.

Efeziërs 2: 8 Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God 9 en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan.

Daarbij wil ik nog getuigen dat ik ontzettend dankbaar ben, dat God mij door de heilige Geest naar een krachtig geloof heeft geleid!

Ellen

• LeSage

ook goed:)

neemt niet weg dat er geen link gelegd wordt.

• David

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> Goed item Peri. Ik zou als aanvulling hierop nog

> willen meegeven dat het een samengaan is van de

> Genade van God die door ons geloof bevestigd moet

> worden.

> De genade is er al, voor iedereen, het enige wat

> er moet gebeuren om de Genade daadwerkelijk vrij

> te zetten is ons geloof.

Zo is dat. Verzoening wordt je aangeboden.

Maar verzoening kan niet alleen van één kant komen.

Je zal je zelf dus ook moeten willen verzoenen.

Alverzoening is onmogelijk als het niet van twee kanten komt.

• LeSage

zou erover te spreken zijn met God?

Of is het ‘slikken of stikken’?

In het bekende verzoeningsmodel is het immers God die gratis genade aanbiedt aan de zondigende mens.

maar konsekwent wordt dan vergeten wat God de mensen allemaal aandoet.

Denk alleen maar eens aan het geboren worden in gruwelijke omstandigheden wat bijna iedereen overkomt die niet in het (tamelijk) rijke westen woont.

Of het gehandicapt geboren worden.

En het sowieso meedragen van de adamitische erfelijke belasting waardoor mensen maar blijven zondigen, zelfs als ze vrijgekocht zijn.

• David

LeSage Schreef:

——————————————————-

> zou erover te spreken zijn met God?

> Of is het ‘slikken of stikken’

hmm onderhandelen dus.

Ik denk dat iedereen die genade wil hebben eerst zich eens goed moet afvragen waar hij om vraagt.

Wil je werkelijk in Gods perfectie leven dan kan God geen concessie doen aan die perfectie

Die kan je alleen maar willen of niet Dus inderdaad slikken of stikken.

>

> In het bekende verzoeningsmodel is het immers God

> die gratis genade aanbiedt aan de zondigende

> mens.

> maar konsekwent wordt dan vergeten wat God de

> mensen allemaal aandoet.

> Denk alleen maar eens aan het geboren worden in

> gruwelijke omstandigheden wat bijna iedereen

> overkomt die niet in het (tamelijk) rijke westen

> woont.

> Of het gehandicapt geboren worden.

> En het sowieso meedragen van de adamitische

> erfelijke belasting

Je bedoelt dat alles wat gebeurt in Gods plan ligt.

God wil de mens leren wat oorzaak en gevolg is.

Uiteindelijk ligt de bron van de oorzaak bij de ongehoorzaamheid van de mens aan God.

En nee dat gehandicapte kind is niet gehandicapt omdat zijn ouders gezondigd hebben maar gewoon een oorzaak is va de zondeval.

waardoor mensen maar blijven

> zondigen, zelfs als ze vrijgekocht zijn.

Kijk en daar is nou precies Gods genade voor.

God vraagt je niet om een zondeloos leven maar wel of je je met Hem wilt verzoenen