Na een wat goedkope kopie van een stukje uit het lesboek van de Adventisten ben ik ff zelf op onderzoek gegaan.
Ben Zeen merkte op dat er verschil bestaat in de doodsoorzaak van Judas in
Mattheus 27: 5 “Toen smeet hij de zilverstukken de tempel in, vluchtte weg en verhing zich.”
Hand 1:1 18 “Van de beloning voor zijn schanddaad kocht hij een stuk grond, maar bij een val werd zijn buik opengereten, zodat zijn ingewanden naar buiten kwamen”.
Verhing hij zichzelf of viel hij?
Het Griekse woord “Prenes”is vertaald met “bij een val”
“Prenes” betekent letterlijk “met het hoofd voorover leunen” Dus tegen de borst of zoiets.
Een buik barst niet zomaar vanzelf open. Ook niet als je valt als je niets eerder aan je buik had.
Nu zwelt het lichaam op als iemand langere tijd opgehangen is.
Iemand vertelde me dat ze haar hond een keer dood aangetroffen had, vergiftigd, met een enorm opgezwollen buik.
Toen ze hem wilde optillen klapte zijn buik uit elkaar door de druk die ineens op de buk kwam te staan.
Als Judas dus vanuit een gestrekte positie ineens vooroverklapt er een extra druk op zijn buik kwam te staan
Ik kan me zo voorstellen dat toen mensen Judas van het touw wilden afhalen door die druk zijn buik uit elkaar klapte en zijn darmen daarbij naar buiten kwamen dat een enorme indruk heeft gemaakt op de omstanders.
Leuk om in dit soort tegenstrijdigheden eens de grondtekst te raadplegen.
David