Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

uiterlijk

• theo

Oei oei oei, een bijbelkritisch artikel op een bijbel discussie bord. Mag dat wel?

• samuel

12 En ik keerde mij om, ten einde de stem te zien, die met mij sprak. En toen ik mij omkeerde, zag ik zeven gouden kandelaren, 13 en te midden van de kandelaren iemand als eens mensen zoon, bekleed met een tot de voeten reikend gewaad, en aan de borsten omgord met een gouden gordel; 14 en zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol, als sneeuw, en zijn ogen als een vuurvlam; 15 en zijn voeten waren gelijk koperbrons, als in een oven gloeiend gemaakt, en zijn stem was als een geluid van vele wateren. 16 En Hij had zeven sterren in zijn rechterhand en uit zijn mond kwam een tweesnijdend scherp zwaard; en zijn aanzien was gelijk de zon schijnt in haar kracht.

17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste, 18 en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.

Openbaring 1

Hier heb je een omschrijving van Jezus in Zijn heerlijkheid.

• ¥ Lotje ¥

ow sorry dat was van Wikipedia . waarom? om dat ik nieuwsgierig was . Als jij in de bijbel leest en je zet een topic of wie ook waarom doen ze dat?? toch ook om er iets van te weten??? nou bij mij ook zo . maar gezien … jij weet het ook niet Heb je wel eens bij stil gestaan dat eigenlijk niemand weet hoe Jezus er uit zag???? Want dat denk ik . En weet je ook dat er meer mensen zijn die willen weten hoe Jezus er uit zag . .???????. want links en rechts kwam ik die vragen echt wel tegen hoor . bepaalde mensen hebben het ook over een doek etc…… en ook willen weten hoe Jezus er uit zag. nou ik zie wel een afbeelding van je als je het gevonden heb .

• perihelium

theo Schreef:

——————————————————-

> Oei oei oei, een bijbelkritisch artikel op een

> bijbel discussie bord. Mag dat wel?

Waarom zou je er kritisch op zijn als je positief staat tegenover de Bijbel?

• Boris

http://www.youtube.com/watch?v=ejnz-H5RW34

.

• perihelium

¥ Lotje ¥ Schreef:

——————————————————-

> ow sorry dat was van Wikipedia . waarom? om dat ik

> nieuwsgierig was . Als jij in de bijbel leest en

> je zet een topic of wie ook waarom doen ze dat??

> toch ook om er iets van te weten??? nou bij mij

> ook zo . maar gezien … jij weet het ook niet Heb

> je wel eens bij stil gestaan dat eigenlijk niemand

> weet hoe Jezus er uit zag???? Want dat denk ik .

> En weet je ook dat er meer mensen zijn die willen

> weten hoe Jezus er uit zag . .???????. want links

> en rechts kwam ik die vragen echt wel tegen hoor .

> bepaalde mensen hebben het ook over een doek

> etc…… en ook willen weten hoe Jezus er uit

> zag. nou ik zie wel een afbeelding van je als je

> het gevonden heb .

Dit komt ook van de wiki en geeft wat meer info:

In de vroege christelijke kunst, in de catacomben en in de vroege Romeinse kerken als de Basilica di Santa Prassede, wordt hij vaak afgebeeld als ‘de goede herder’ met een gladgeschoren gezicht, als een Apollo: een stralende jongeman in een wit gewaad. Dit was echter niet gebruikelijk onder joodse mannen rond de eerste eeuw. Ook andere variaties van Jezus' uiterlijk uit die eerste eeuwen zijn bekend.

Vanaf ongeveer de 6e eeuw komt er een soort standaardisatie van de portrettering van Jezus tot stand en verschijnt de Jezus die tegenwoordig nog meestal wordt afgebeeld: een Europees uitziende man met volle baard en snor met halflange haren. Naar de huidige inzichten van historici droegen joodse mannen rond de eerste eeuw zo inderdaad vaak hun haar en baard. Voor degenen die de omstreden lijkwade van Turijn als authentiek beschouwen, geeft de daarop aanwezige afbeelding een Jezus weer die tamelijk lang was voor die tijd (tussen 180 en 190 cm) en krachtig gebouwd. Het gezicht lijkt veel op het traditionele Jezusportret. Of Jezus er werkelijk zo heeft uitgezien is onmogelijk na te gaan.

• Nicole

http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?lStrAction=&oId=17689

• Frederik D

Dat weet niemand, dunkt me. En de oude Joden waren wellicht geen graf-aanbidders.

• theo

Beste Peri, omdat kritisch bijbellezen/studie je dwingt tot nadenken ipv domweg achter het geleerde/je leermeesters aan te lopen .

• Nicole

Niet dat ik het ermee eens ben maar goed, jij wilt een afbeelding van Jezus zien