Marith Schreef:
——————————————————-
> samuel Schreef:
> ————————————————–
> —–
>
> >
> > Jij beweert dat Petrus met zijn woorden Ananias
> en
> > Saffira doodde niet ik!
>
> Nee, dat lees jij zo, ze waren al dood schreef
> ik(levende doden), in zonde nog en niet Gewekt.
Ik zal het stukje even hier neerzetten en je quote vet gedrukt weergeven:Re: exegese
Gepost door: Marith ()
Datum: 08 oktober 2012 12:45
LeSage Schreef:
——————————————————-
> > waarom wil je hierover uitleg?
>
> gewoon, voor het spel van argumenteren.
smiling smiley dat dacht ik al.
Doch, het is een doods en vicieus cirkelend tijdverdrijf, want wat niet gezien kan of wil worden, wordt niet gezien, ondanks ellenlange argumentering
>
> > Wat betekent dit overigens treffend citaat voor
> > jou?
>
> Voor mij betekent het citaat niet zoveel - ik zou
> iets dergelijks heel anders hebben geformuleerd.
> Ik geloof nl niet in zondeloosheid. Goed en kwaad
> zijn als geel en blauw, die samen de kleur groen,
> de kleur van het leven, het menselijk bestaan
> vormen.
mee eens
Goed en kwaad zijn niet goed en kwaad uit
> zichzelf, maar ze zijn dat omdat wij die begrippen
> zo kwalificeren.
mee eens
Dat is het dualistische of aardse begrip van goed en kwaad
> Voorbeeld: iemand doden. Dat kan goed zijn, als
> het erom gaat jezelf of je naaste te beschermen.
> Het kan kwaad zijn als het geen enkele reden heeft
> om iemand te doden, of om diefstal of een andere
> slechte reden.
een mens die zichzelf opoffert om zijn naaste te beschermen tot in de dood…..hoe noem je dit dan?
> Zo zie je maar hoe zonde en niet-zonde in elkaar
> over gaan.
in jouw voorbeeld zijn beide handelingen ‘in zonde’ (om die term te gebruiken) of aards, van het vlees, dualistisch….
Een aardig bijbels voorbeeld is de
> opdracht van Jezus om lief te hebben, te zegenen
> ie ons vervloeken, en te bidden voor wie ons
> ‘vervolgen’.
Ja, het totaal tegenovergestelde van de wet ‘oog om oog, tand om tand’ die nog steeds heerst in het gros van de mensheid.
Is de eigenschap van Egoïsme.
Kijk eens naar dit prikbord hoe mensen reageren tov elkaar, winking smiley
Echter nog geen haar daarna worden
> Ananias en Saffira dor God gedood vanwege een
> leugentje.
staat dat er, dat zij door God gedood werden? Ze vielen dood neer door de woorden van Petrus…
Is dat het liefhebben van een vijnd?
> Vervalt God hierdoor tot zonde?
de zondige staat van de mens is zijn onwetendheid en onbewustheid door zijn val en verblijf in deze zware stof die deze fysieke wereld is.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/10/2012 13:09 door Marith.
Nee dus, dat vul jij in voor jezelf, en dat staat er ook niet maar wel dit:Ananias en Saffira
Handelingen 5
1 En een zeker man, met name Ananias, met zijn vrouw Saffira, verkocht een eigendom, 2 hield iets van de opbrengst achter, met medeweten van zijn vrouw, en bracht een zeker deel en legde het aan de voeten der apostelen. 3 Maar Petrus zeide: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld om de heilige Geest te bedriegen en iets achter te houden van de opbrengst van het stuk land? 4 Als het onverkocht gebleven was, bleef het dan niet van u, en was, na de verkoop, de opbrengst niet te uwer beschikking? Hoe kondt gij aan deze daad in uw hart plaats geven? Gij hebt niet tegen mensen gelogen, maar tegen God. 5 En bij het horen van deze woorden viel Ananias neder en blies de adem uit. En een grote vrees kwam over allen, die het hoorden. 6 En de jonge mannen stonden op en legden hem af, en zij droegen hem uit en begroeven hem.
7 En het geschiedde na verloop van ongeveer drie uur, dat zijn vrouw binnenkwam, onkundig van wat er gebeurd was. 8 En Petrus antwoordde haar: Zeg mij, hebt gij het stuk land voor zoveel verkocht? En zij zeide: Ja, voor zoveel. 9 En Petrus zeide tot haar: Hoe hebt gij kunnen overeenkomen om de Geest des Heren te verzoeken? Zie, de voeten van hen, die uw man hebben begraven, zijn aan de deur en zij zullen ook u uitdragen. 10 En zij viel terstond neder voor zijn voeten en blies de adem uit; en de jonge mannen kwamen binnen en vonden haar dood en zij droegen haar uit en begroeven haar bij haar man. 11 En een grote vrees kwam over de gehele gemeente en over allen, die dit hoorden.
Ze behoorden tot de groep die samenkwam.
> >
> > Het verschil is Jezus de Christus is de Heer en
> > Petrus zijn dienstknecht die door de leiding
> van
> > de heilige Geest zijn Heer diende.
>
> En is het dus de Geest van Christus of het Licht
> dat al wat reeds dood is of wat duister is
> verdrijft.
Nu ga je weer hoogdravend doen terwijl je ergens op gewezen wordt!
> Dood is niet letterlijk te begrijpen,anders viel
> iedereen hier ter plekke dood die de
> dienstknechten van de Heer hier aanwezig niet
> dienen, dewelke onder de leiding van de heilige
> Geest hun Heer dienen….
Wie weet, de Bijbel zegt duidelijk raak Mijn gezalfden niet aan en doe Mijn profeten niets aan!
Dood is in dit geval letterlijk bij Ananias en Saffira dat kan je ook duidelijk lezen in de tekst, dus voor jezelf invulling eraan geven is niet echt bijdehand.
Nu nog de vraag beantwoorden wie Ananias en Saffira doodde. Was dat Petrus met zijn woorden? Of Wie of wat was dat?
>
> >
> > Overigens lees eens Openbaring 1 : 17 En toen
> ik
> > Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en
> Hij
> > legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees
> niet
> > bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste, 18 en
> de
> > levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben
> > levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de
> > sleutels van de dood en het dodenrijk.
Heb je het gelezen?