Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Orde van dienst

• theo

Iedere kerk kent zo haar eigen tradities .

De RK heeft iedere zondag eucharistie, de gevestige kerken eens in de drie maand avondmaal maar b.v. de verg.v. gelovigen iedere zondag avondmaal.

Een kerkdienst heeft vaste “regels” tijdens een eredienst hoewel daar binnen de PKN (vroeger hervormd en gereformeerd syn en Lutherse kerk) regelmatig van afgeweken wordt wat ook niet als een probleem wordt ervaren.

Bij een doorsnee ochtenddienst ziet de orde van dienst bij de PKN er als volgt uit ( bij de lutheranen weet ik dat trouwens niet)..

Hoe gaat dit binnen jullie kerk?

(Twee schriftlezingen maar vaak ipv 2 ook wel 1 of zeer soms 3 schriftlezingen)

—————————————–

Intochtspsalm ( Persoonlijk volg ik de traditie om hier een psalm voor te kiezen, in verbondenheid met het joodse volk)

Votum & Groet

Inleiding op de dienst

Aanvangslied

Gebed om Ontferming

Lied om ontferming

Woord van Genade

Loflied

Gods leefregels ( 10 geboden of samanvatting daarvan of een lezing wat over leefregels gaat)

Gebed bij de Opening van het Woord.

Lied

Lezing OT:

Lied

Lezing NT

Lied

:

Verkondiging

Lied na de Preek:

Dankgebed-voorbeden (daarna eventueel stil gebed en afsluiten met het samen bidden van het Onze Vader)

Inzameling der gaven

Slotlied

Zegen

• perihelium

Votum en begroeting is toch wel staande? Misschien kan je naast het opnoemen wat meer vertellen over de betekenis en ‘het geheim’ van de liturgie.

• theo

perihelium Schreef:

——————————————————-

> Votum en begroeting is toch wel staande?

Jawel. Evenals trouwens bij het voorlezen of zingen van de geloofsbelijdenis waarvan de gewoonte is/was om die in de midagdienst te zeggen/zingen.

Misschien

> kan je naast het opnoemen wat meer vertellen over

> de betekenis en ‘het geheim’ van de liturgie.

Zou kunnen, wil ik ook wel doen maar mijn vraag was: Hoe ziet de orde van dienst er bij jullie uit?

• perihelium

S'avonds ga ik meestal naar de Nederlandstalige dienst van de PKN in de Engelse kerk en binnen de PKN is de liturgie, voor zover ik weet, over het algemeen hetzelfde. Ook is er een uitleidend orgelspel (hoe kan jij die nu vergeten) en soms tussendoor een muzikale improvisatie. Bij de niet gedenomineerde gemeentes waar ik naar toe ga is de liturgie veel losser en speelt aanbidding een grotere rol.

• theo

perihelium Schreef:

——————————————————-

> S'avonds ga ik meestal naar de Nederlandstalige

> dienst van de PKN in de Engelse kerk en binnen de

> PKN is de liturgie, voor zover ik weet, over het

> algemeen hetzelfde. Ook is er een uitleidend

> orgelspel (hoe kan jij die nu vergeten) en soms

> tussendoor een muzikale improvisatie.

EN orgelspel voor de dienst maar beide horen op zich niet bij de orde van dienst.

Bij de niet

> gedenomineerde gemeentes waar ik naar toe ga is de

> liturgie veel losser en speelt aanbidding een

> grotere rol.

Dat heb ik zelf ook wel meegemaakt als ik eens ging buurten maar zit er ook een zekere örde"in ?

• perihelium

theo Schreef:

——————————————————-

> perihelium Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > S'avonds ga ik meestal naar de Nederlandstalige

> > dienst van de PKN in de Engelse kerk en binnen

> de

> > PKN is de liturgie, voor zover ik weet, over

> het

> > algemeen hetzelfde. Ook is er een uitleidend

> > orgelspel (hoe kan jij die nu vergeten) en soms

> > tussendoor een muzikale improvisatie.

>

> EN orgelspel voor de dienst maar beide horen op

> zich niet bij de orde van dienst.

Die staan bij ons wel op het programma.

>

>

> Bij de niet

> > gedenomineerde gemeentes waar ik naar toe ga is

> de

> > liturgie veel losser en speelt aanbidding een

> > grotere rol.

>

> Dat heb ik zelf ook wel meegemaakt als ik eens

> ging buurten maar zit er ook een zekere örde"in ?

ja daar ontkom je niet aan. Toch word regelmatig geprobeerd dat te doorbreken, wat ook weer een soort van orde geeft.

ps: heb jij een dienstboek?

• theo

perihelium Schreef:

——————————————————-

> theo Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > perihelium Schreef:

> >

> ————————————————–

>

>> >

> > EN orgelspel voor de dienst maar beide horen op

> > zich niet bij de orde van dienst.

>

>

> Die staan bij ons wel op het programma.

Dat kan ook best maar is op zich geen onderdeel van de orde van dienst.

Over evangelische gemeenten schreef je:

> ja daar ontkom je niet aan. Toch word regelmatig

> geprobeerd dat te doorbreken, wat ook weer een

> soort van orde geeft.

Dat doe ik ook wel zoals ik al eerder schreef maar hoe ziet normalter en dienst er uit?

>

> ps: heb jij een dienstboek?

Zeker wel.

• theo

Johanan? Hoe gaat dit bij jullie?

• Johanan

Wij hebben twee vergaderingen per week.

Op donderdag avond is er : De boekstudie 30 min deze gaat nu over het boek Handelingen daar zijn we haast mee klaar,en daar na gaan we het boek Jeremia bespreken .

Daar na is er de theochratische-school,ook 30 min, daar worden broeders opgeleid tot openbare spreekers en en Zusters tot

bekwame sprekers in de veld-dienst.

Dan ,30 min, de dienstvergadering,deze is bedoeld om de lectuur te bespreken en te demonstreren hoe je dat het beste kunt aanbieden

Er wordt 3x gezongen en twee maal gebeden.

Trouwens de jongste die op de school zit is 10 jr,gaaf om te zien/horen hoe kinderen de bijbel op jonge leeftijd al gebruiken.

Op zaterdag avond vaste prik 1800 uur beginnen met zingen dan een gebed en daarna de openbaren lezing over een bijbels onderwerp.

Dan een lied,en het bespreken van de studie wachttoren en dat is 45 min.

Dit tijdschrift is trouwens alleen voor de getuigen en niet voor de verspreiding.

Jaarlijks hebben we drie vergaderingen: Een grote,driedagen,dat weet je trouwens..dan een kring-vergadering twee dagen in Bennekom

eigen hal.

En een dag vergadering ook in bennekom.

Op al die vergaderingen worden alleen bijbelse onderwerpen besproken.

Een keer heb ik een internationaal congres mee gemaakt in Nurenberg Duitsland en dat duurde acht dagen,van s'morgens 9.30uur

tot in de avond 9 uur, maar ook dat is niet meer zo.

Er zijn nu nog steeds internationale congressen maar die duren maar 4a5 dagen.

Johanan.

• Daan

theo Schreef:

——————————————————-

> Johanan? Hoe gaat dit bij jullie?

Het begint met een preek over het verbod op bloedtransfusie's.

Daarna gaan ze drillen over het verstoten van kinderen + familie : Hoe je dit het beste kunt doen.

Dan nog een flinke preek over hoe de leden zoveel mogelijk centen kunnen verdienen aan de verkoop van de krantjes aan de deur.

Tussendoor wordt nog even ingewreven dat mensen die verjaardagen vieren-sinterklaas de hemel inprijzen-de kerstman vereren en de paashaas op een voetstuk plaatsen……….. de hel verdienen : Lekker pijn lijden.

Na afloop wordt elk lid gecontroleerd hoeveel centen ze in de pet stoppen en als dit niet genoeg is verdienen ze de doodstraf.

Zo gaat dat.

Theo ook weer tevreden ?