nihil
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlJij bent echt de enige die de bijbeltekst op die manier uitlegt.
Iedereen snapt gewoon dat het om Joden en Grieken gaat qua afkomst en niet als religie en jij begrijpt dat niet.
Vertel eens hoe dàt nou komt, je lijkt me niet echt superdom.
Maar goed, als jij het echt niet begrijpt, vraag het dan aan iemand voor wie jij wel respect hebt.
Groet, Elen
Hallo Ellen !
Toch nog even dit;…Wat was Gods orspronkele voornemen met de aarde ?
Hij wilde toch dat Adam en Eva Gelukkig zouden worden,en had toch ook geen tijd aan hun leven gesteld?
Is het niet zo,als beiden niet ongehoorzaam waren geweest ze nu nog hadden geleeft,en wij er misschien niet waren geweest.
DE Bijbel maakt duidelijk dat onze Schepper, Jehovah God, nooit iets zonder reden doet.
Neem bijvoorbeeld de waterkringloop die hij heeft ingesteld en die het leven op aarde mogelijk maakt.
De Bijbel beschrijft deze kringloop in poëtische, maar nauwkeurige bewoordingen: „Alle rivieren stromen naar de zee, toch raakt de zee niet vol. De rivieren keren om, ze gaan weer naar de plaats vanwaar ze komen, en beginnen weer opnieuw te stromen.” Prediker 1:7, De Nieuwe Bijbelvertaling.
De Bijbel vergelijkt de betrouwbaarheid van Gods beloften met deze kringloop. Tegenwoordig weten we dat water uit de oceanen, zeeën en meren door de hitte van de zon verdampt en later in de vorm van neerslag op de aarde terugkomt.
Jehovah vestigt de aandacht op deze kringloop en verklaart: „Zo zal mijn woord dat uit mijn mond uitgaat, blijken te zijn. Het zal niet zonder resultaten tot mij terugkeren, maar het zal stellig datgene doen waarin ik behagen heb geschept, en het zal stellig succes hebben in dat waarvoor ik het heb gezonden.” Jesaja 55:10, 11.
Schoon water komt via de wolken terug op aarde om het leven erop mogelijk te maken.
Zo is ook ’het woord dat uit Gods mond uitgaat’ in staat ons in geestelijk opzicht in leven te houden. Het is zoals Jezus Christus zei: „De mens moet niet van brood alleen leven, doch van elke uitspraak die uit Jehovah’s mond voortkomt.” Mattheüs 4:4.
Als we geestelijk voedsel van God tot ons nemen, kunnen we ons leven in overeenstemming brengen met zijn voornemen. Maar voordat we dat kunnen doen, moeten we eerst weten wat Gods voornemen is.
Waarom heeft God bijvoorbeeld de aarde geschapen?
En wat betekent zijn voornemen met de aarde voor ons?
En wat was,en is nog steeds,Gods voornemen met de aarde ?
Omdat God het beste voor de mensen wilde, plaatste hij Adam en Eva, de eerste man en vrouw, in de paradijselijke Hof van Eden.
Toen gaf hij hun de opdracht kinderen te krijgen door te zeggen: „Weest vruchtbaar en wordt tot velen en vult de aarde en onderwerpt haar, en hebt de vissen der zee en de vliegende schepselen van de hemel en elk levend schepsel dat zich op de aarde beweegt, in onderworpenheid.” Genesis 1:26-28; 2:8, 9, 15.
Welke conclusie kunnen we uit deze instructies trekken?
Is het niet duidelijk dat God wilde dat de hele aarde een paradijselijk tehuis voor de mensheid zou worden? In zijn Woord staat: „Wat de hemel betreft, aan Jehovah behoort de hemel toe, maar de aarde heeft hij aan de mensenzonen gegeven.” Psalm 115:16.
Maar mensen zouden de vervulling van Gods voornemen….dat ze voor eeuwig van de aarde zouden genieten ….alleen kunnen meemaken als ze Jehovah eerden door hem te gehoorzamen. Adam deed dat echter niet, maar zondigde door ongehoorzaam aan God te worden.
Wat was het gevolg?
Alle nakomelingen van Adam, ook alle mensen die nu leven, hebben zonde en de dood geërfd, zoals de Bijbel zegt: ’Door één mens is de zonde de wereld binnengekomen en door de zonde de dood, en aldus heeft de dood zich tot alle mensen uitgebreid omdat zij allen gezondigd hadden.’ Romeinen 5:12.
Het gevolg is dat alle mensen uiteindelijk sterven en dat de aarde nu geen wereldwijd paradijs is.
Maar dan de ham vraag;… Is Gods voornemen met de aarde misschien veranderd?
Nee, want we hebben al gezien dat God zei: „Mijn woord dat uit mijn mond uitgaat, . . . zal niet zonder resultaten tot mij terugkeren”, maar „het zal stellig succes hebben in dat waarvoor ik het heb gezonden.” Bovendien heeft God beloofd: „Al mijn welbehagen zal ik doen” Jesaja 45:18; 46:10; 55:11.
En het is Gods „welbehagen”, zijn voornemen, dat de hele aarde een paradijs wordt, bevolkt met mensen die hem voor eeuwig in geluk dienen, zoals oorspronkelijk zijn bedoeling was. Psalm 37:29; Jesaja 35:5, 6; 65:21-24; Openbaring 21:3, 4.
Hoe wil jij dan deze schriftplaatsen anders uitleggen?….Ps 37:11;…zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.
Psalm 37:29;… De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.
Spreuken 2:21, 22;… Want de oprechten zijn het die op de aarde zullen verblijven, en de onberispelijken zijn het die erop zullen overblijven. 22 Wat de goddelozen betreft, zij zullen van de aarde zelf worden afgesneden; en wat de verraderlijken betreft, zij zullen ervan worden weggerukt.
Psalm 104:5;… Hij heeft de aarde op haar vaste plaatsen gegrondvest; Ze zal tot onbepaalde tijd, of voor eeuwig, niet aan het wankelen worden gebracht.
Het voornemen van Jehovah om de aarde in een paradijs te veranderen zal worden vervuld!
Jehovah gaf blijk van zijn onovertroffen wijsheid en liefde door een voorziening te treffen om mensen te redden van de erfzonde en de gevolgen daarvan, namelijk onvolmaaktheid en uiteindelijk de dood.
Dat deed hij door de geboorte van een zoon mogelijk te maken die vrij was van de zonde die alle anderen van de eerste mens, Adam, hadden geërfd. Hierdoor kon voorzien worden in wat de losprijs wordt genoemd, en kunnen mensen die zich aan Gods maatstaven houden, eeuwig leven Mattheüs 20:28; Efeziërs 1:7; 1 Timotheüs 2:5, 6.
Je kend de volgende geschiedenis Ja toch
Jehovah’s engel Gabriël maakte aan een maagd, Maria, bekend dat ze door een wonder een kind zou baren, hoewel ze ’geen gemeenschap had gehad met een man’. God bracht door een wonder het leven van zijn eerstgeboren Zoon vanuit de hemel over naar een eicel in de baarmoeder van Maria. Via de werking van Gods heilige geest werd ze zwanger. Lukas 1:26-35.
Jezus werd zo’n negen maanden later geboren als een volmaakt mens, die te vergelijken was met de eerste mens, Adam. Na verloop van tijd kon hij zijn volmaakte menselijke leven als offer geven. Daarmee fungeerde Jezus als ’de tweede Adam’ en verschafte hij voor iedereen die getrouw is aan God de basis om losgekocht te worden van zonde en de dood. 1 Korinthiërs 15:45, 47.
De grote liefde die God hiermee voor ons heeft getoond, dient ons beslist te raken! Zoals de Bijbel zegt: „God heeft de wereld zozeer liefgehad dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die geloof oefent in hem, niet vernietigd zou worden, maar eeuwig leven zou hebben” Johannes 3:16.
Voor mij is er niets wat meer voldoening geeft dan de vrije wil die ik van hem heb gekregen te gebruiken om hem te eren door in overeenstemming met zijn voornemen te leven.”
Wij kunnen hetzelfde doen door te onderzoeken wat Gods wil is en daar dan naar te leven. Het is waar dat we op dit moment nog niet volledig voordeel kunnen trekken van het loskoopoffer, dat voor ons de mogelijkheid opent om tot menselijke volmaaktheid te groeien in een nieuwe, rechtvaardige wereld. Maar ondertussen is het dringend nodig dat we de spirituele behoefte vervullen die God in elk van ons heeft gelegd.
Ik begrijp wat de zin van mijn bestaan is en wat ik met mijn leven aan moet.
In tegenstelling tot de gedachten van onvolmaakte mensen geeft Gods kijk op de zin van het leven zoals die in de Bijbel staat, echt voldoening.
We bestaan omdat Jehovah een voornemen had toen hij ons schiep: dat we zijn naam eren, een goede band met hem opbouwen en op die manier onze spirituele behoefte vervullen. Zowel nu als tot in alle eeuwigheid kunnen we de vervulling ervaren van de geïnspireerde uitroep: „Gelukkig het volk dat Jehovah tot God heeft!” Psalm 144:15.
Johanan
Ja dat is natuurlijk een erg mooie en voor de mens begrijpelijke beschouwing van wie God is en wat God wil.
Maar zoals ik dezelfde heilige Schrift bekijk (natuurlijk ook geleid door bijbelleraren) wijkt mijn Godsbeeld toch af van het jouwe en dus ook mijn inzicht over eeuwig leven.
De tekstplaatsen die je gaf komen mij als frequent bijbellezer natuurlijk bekend voor, ik kan niet op alles ingaan maar er zijn ook andere.
Wat voor mij op de eerste plaats komt is dat Jezus God is die als mens naar deze wereld is gekomen (wij hebben daar al eens over gediscussieerd) dat de Here Jezus in deze positie ondergeschikt was aan zijn Vader hoorde bij zijn taak om alles te dragen voor de mensheid. Dus ook te weten wat het is om ondergeschikt te zijn en zelfs om zonder God te zijn.
Wat betreft Psalm 37: 29 Dat heb ik nagekeken ook in de grondtekst (Hebreeuws) en de betekenis van dat ‘eeuwig’ is niet de tijdspanne van zoals Yahweh eeuwig is. Dus je kunt bedenken dat het hier om een paar wereldse eeuwen gaat.
Wat betreft het hierna leven wil ik je de volgende teksten meegeven:
Marcus 12: 24 Jezus antwoordde: ‘Dwaalt u niet? U kent blijkbaar de Schriften niet en evenmin de macht van God. 25 Want wanneer de mensen uit de dood opstaan, trouwen ze niet en worden ze niet uitgehuwelijkt, maar zijn ze als engelen in de hemel. - evenals Lucas 20
Ook staat er in de Schrift dat wij ‘over engelen zullen oordelen’ (1Kor 6: 3), dus niet alleen over aardse zaken zullen wij oordelen.
Ook de volgende bijbeltekst is interessant: Openbaring 6: 9 Toen het lam het vijfde zegel verbrak, zag ik aan de voet van het altaar de zielen van al degenen die geslacht waren omdat ze over God hadden gesproken en vanwege hun getuigenis. 10 Ze riepen luid: ‘O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult u de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?’ 11 Ieder van hen kreeg witte kleren. Verder werd hun gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat ook de andere dienaren, hun broeders en zusters die net als zij zouden worden gedood, zich bij hen gevoegd zouden hebben.
Mijn conclusie is dat er al mensen bewust in de hemel bij het Lam zijn terwijl hun broeders nog leven in de wereld. Dus er is geen eeuwenlange doodslaap.
Dan nog het oorspronkelijke plan van God. In mijn ogen hoeft dat geen statisch plan te zijn. Wij kennen wel de situatie waarin Abraham God probeert om te praten Sodom en Gomorra niet te vernietigen. En ik denk ook dat dit met de Schepping zo is. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de mens in het Paradijs zou leven. Maar toen de mens eenmaal door de zonde uit het Paradijs was verdreven is de mens door zoveel heen gegaan, dat een terugkeer naar precies die toestand geen optie is. Ik wil je prachtige droom niet verstoren om eeuwig op je rug in het groene gras te mogen liggen genietend van de vogeltjes en heerlijke vruchten terwijl je beschaafde gespekken voert met je geliefden. Maar ik denk dat er heel wat christenen zullen zijn, die daarvoor gillend wegrennen, waaronder moi!
Wij willen niet zo'n opiumachtige toestand, wij willen in de nabijheid van Yeshua zijn en hem loven en prijzen. Door hem hebben wij de liefde en de genade van Yahweh leren kennen.
Zoals Paulus zegt in 2 Kor 5: 6 Dus wij blijven altijd vol goede moed, ook al weten we dat zolang dit lichaam onze woning is, we ver van de Heer wonen. 7 We leven in vertrouwen op God; wat komen gaat is nog niet zichtbaar. 8 We blijven vol goede moed, ook al zouden we ons lichaam liever verlaten om onze intrek bij de Heer te nemen. 9 Daarom ook stellen wij er een eer in te doen wat God wil, zowel in dit bestaan als in ons bestaan bij hem. 10 Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus verschijnen, zodat ieder van ons krijgt wat hij verdient voor wat hij in zijn leven heeft gedaan, of het nu goed is of slecht.
Dus als je de hele Bijbel als gezaghebbend beschouwd dan moeten deze teksten je toch aan het denken zetten.
Ellen-Josee Schreef:
——————————————————-
> Jij bent echt de enige die de bijbeltekst op die
> manier uitlegt.
Ik leg helemaal niets uit. Ik zeg dat ik het niet met je eens ben en stel jou een vraag.
> Iedereen snapt gewoon dat het om Joden en Grieken
> gaat qua afkomst en niet als religie en jij
> begrijpt dat niet.
Ja, dat zeg ik dus ook, Joden en Grieken. Jij maakt er een religie van door te zeggen dat het “lichaam van Christus” alleen christenen zijn.
En dat zegt Paulus helemaal niet.
Je hoeft je nl. helemaal geen christen te noemen of te zijn om tot het “lichaam van Christus” te behoren.
Ef.4
10 Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengen.
11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars,
12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus,
13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.
14 Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt,
15 maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus. 16 En aan Hem ontleent het gehele lichaam als een welsluitend geheel en bijeengehouden door de dienst van al zijn geledingen naar de kracht, die elk lid op zijn wijze oefent, deze groei des lichaams, om zichzelf op te bouwen in de liefde.
Hierboven staat iets over de opbouw van het “lichaam van Christus”. Het lijkt mij niet dat je persé een christen moét zijn. En zeker niet zoals jij stelt “alle” christenen, want niet “alle” christenen “redden” vers 13.
Vervolgens zeg je “Mensen die de Joodse religie aanhangen of Grieken die in de Griekse goden geloven zoals Apollo, Hermes en Ahprodite worden door Paulus niet bedoeld. ”
Jij kan niet beoordelen of een Jood die de Joodse religie aanhangt niet tot het lichaam van Christus behoort. Daar gaat God nl. over en God kent geen aanziens des persoons zoals in de bijbel staat. God ziet het hart aan.
Jij lijkt mij ook niet superdom, dus dan ook mijn vraag. Wat begrijp je er niet van.
> Vertel eens hoe dàt nou komt, je lijkt me niet
> echt superdom.
>
> Maar goed, als jij het echt niet begrijpt, vraag
> het dan aan iemand voor wie jij wel respect hebt.
O, maar ik begrijp heel goed wat jij bedoelt. Ik zie het alleen een tikkie anders.
Dat je je nu een slachtofferrol aanmeet door te zeggen dat ik geen respect voor je heb, slaat natuurlijk nergens op.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?