Bij welk kerkgenootschap ben je geweest?
Zoveel hoofden zoveel zinen.
In een “zware”kerk moet een preek minstens drie kwartier duren, als de dominee in die preek (in elke preek) niet verkondigt dat de mens ozo zondig is dan is de preek niet goed evenmin als de dominee Heer zegt ipv HEERE. Natuurlijk alleen psalmen zingen en doorgaans ook op hele noten.
In een evangelische kerk alleen opwekkingsliederen en een preek van een half uur afhankelijk welke evangelische gemeente.
Gastvrijheid: Een veelgehoorde klacht dat een gast niet welkom wordt geheten en zich daardoor ook niet welkom voelt. Met vreemde blikken aangekeken worden: Wie zou dat zijn?
Ik merk het zelf in onze gemeente dat er mensen zijn die na lange afwezigheid wel weer naar de kerk zouden willen gaan maar zich ongemakkelijk voelen: Wat zullen de mensen wel niet denken/zegen. Of dat terecht is laat ik in het midden want het gevoel van de persoon in kwestie kan best anders zijn dan de werkelijkheid.
Wel heb ik meegemaakt dat iemand na lange tijd weer eens in de kerk kwam en ergens ging zitten warna er iemand even later binnen kwam die zei dat het haar/zijn plekkie was.
In onze PKN kerk is het doorgaans de gewoonte om een dienst niet langer dan een uur te laten duren en de preek ca 10 a 20 minuten duurt.
Mijn preken zijn dooraans 15 a 20 minuten maar beslist niet langer dan 20 minuten.
Veel zingen? Ik geef in verhouding tot andere voorgangers wel vrij veel liederen te zingen .
Bedenk echter ook: Er is geen enkel kerkgenootschap waar de voorganger het iedere kerkganger naar de zin maakt.
De dominee is te licht of te zwaar of moeilijk of te makkelijk of te langdraderig of te kort van stof.
EVENWEL: Zeker in een kerk bij een kerkdienst zou een gast zich welkom moeten voelen, of die gast het nou met de orde van dienst en de preek en de keuze van de liederen eens is of niet.
Wij (van oorsprong) stugge gereformeerden hebben daar (in het verleden) nogal eens een steekje laten vallen.
Maar ik voel me ook niet thuis in een zwartekousenkerk en niet een al te uitbundige evangelisch getinte kerk en niet bij de verg, van gelovigen.
Voor een “zoeker”is het dus misschien even zoeken maar scheer alles niet over één kam.
Overigens ben ik in diverse kerkgenootschappen wel bij kerkdiensten geweest maar nog nooit bij een samenkomst van JG en dat staat nog wel op mijn verlanglijstje.