Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Theologie en bijbelwetenschap

• Frederik D

In zekere zin is het ouderwetse telefoonboek wetenschap, zij het weinig interessante wetenschap.

Theologie heeft geen echt objectief object. En dat wreekt zich. Bijbelwetenschap heeft wel een echt object, namelijk de Bijbel en verwante teksten en verwante archeologische vondsten.

• keessie

Die is naar de maan geweest, jij weet echt niet veel.

• Douce.

Keessie toch……………die man (intussen Professor) heet Wubbo….wel bij de les blijven he?

Wibo (van der Linde) was zo'n Tros (??) coryfee de vader van Kay, die je nu weer (te) vaak op de tv ziet i.v.m. zijn activiteiten als spindoctor/adviseur van diverse politici.

Douce

• keessie

ik zal er op letten Douce, komt vast door de warmte dat mijn bovenkamer een beetje van slag is :)-D hier is het wel weer voor :)o

• Ferry

Theologie heeft misschien wel te veel objecten. In feite is het niet anders dan een verzamelnaam voor verschillende disciplines, zowel filologische, filosofische als historische vakken. De theologie in engere zin (de Locus de Deo in de dogmatiek) heeft inderdaad een minder nauwkeurig omschreven object, maar in die zin wordt het woord theologie alleen in de Romana gebruikt.

• Frederik D

Ook gereformeerde theologen hebben zich over God uitgelaten, verondersteld dat jij met Romana de zaken van de RK kerk bedoelt.

• theo

Theologie behoort objectief te zijn maar dat is het veelal niet.

Theologische opleidingen van reformatorische aard zijn van andere orde dan die met een evangelische snit en weer anders dan die van de RK en weer anders dan die van Brooklyn, gereformeerd ( nu PKN) anders dan ger.vrijgemaakt. etc. etc.

Geloofswaarheden spelen( helaas?) vaak een rol in wetenschappelijke bijbelstudies en DAT zou eigenlijk niet zo moeten zijn.

De HBO opleiding theologie inLeeuwarden die ik heb gedaan staat bekend als objectief, eigen geloofswaarheden prima maar geen lesstof, ook de docenten hebben ons nooit (hun eigen) geloofswaarheden als maatgevend doorgegeven.

Dezelfde opleiding in Ede heeft meer evangelische trekjes en is echt van een andere orde.

Wel dezelfde studie, dezelfde studie boeken maar de “sfeer”is daar anders en een wat minder objectief wetenschappelijk karakter.

• Ferry

Ook natuurkundigen hebben zich over God uitgelaten. Mijn punt is dat theologie niet hetzelfde is als ‘wetenschap over God’, anders dan in de RKK

• Frederik D

Okay.

Hoe het zij, bijbelwetenschap is een echte wetenschap, weliswaar iets minder hard dan de fysica maar toch een echte wetenschap. De geleerden buigen zich over elkaars hypotheses. Er is dus discussie.

Je kunt naast de Bijbel de diverse godsbeelden in West Europa door de eeuwen heen bestuderen. Dat lijkt mij eerder cultuurwetenschap dan theologie. Maar wellicht definieer ik theologie enger dan jij het doet. En misschien moet men niet strijden over begrippen.

• AlouetteX

Wat voegt theologie toe aan historie?

Wat voegt theologie toe aan filologie?