Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Je Ziel!

• LeSage

Dank je wel Thomas.

maar hoe sta jij hier in?

Wat is voor jou het verschil tussen waaheid en geloof?

Hoe reinig jij je aan waarheid ipv aan geloof?

• Frans

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Dank je wel Frans.

> maar hoe sta jij hier in?

> Wat is voor jou het verschil tussen waaheid en geloof?

> Hoe reinig jij je aan waarheid ipv aan geloof?

Geloof is voor mij persoonlijk wat Gods Geest mij toelaat te begrijpen als ik er klaar voor ben, ik heb zelf weinig in te brengen omdat ‘mijn wil’ vaak verloren loopt. Maar datzelfde geloof geeft mij vertrouwen, en ondertussen zekerheid, dat juist dit mijn leven veranderd, mij begrip geeft over dingen waar ik het totaal niet mee eens ben en blijf. M.a.w<. Ik oordeel niet meer, erger me niet meer en kan vrijuit bidden zonder eerst iets goed te moeten maken, begrijp je? Het is geen gevoel van beter te zijn als wie ook, integendeel, ik ken mezelf, maar een gevoel van we zijn echt niet zo verschillend en ik heb te zwijgen en aan mezelf te werken.

• LeSage

Ik begrijp het. maar dat is geloof, wat jij zegt.

En in mijn reaktie legde ik nu juist uit dat waarheid wat anders is dan geloof. En dat de oproep is om onze ziel aan de waarheid te reinigen. Niet aan geloof.

• theo

Leven is een leerproces en geloof is dat ook.

Leven is groeien en geloof moet ook groeien.

Als geloof niet greoit dan blijf je hangen in het land Ur bij de familie van Abraham, dan blijf je het net altijd aan de ene kant uitwerpen en durf je het niet/nooit over een andere boeg te gooien.

Het geloof uit onze kleutertijd is anders dan tijdens onze pubertijd en is anders dan jong volwassene en etc. etc.

OF je moet het allemaal niet aandurven en bij de veilige vleespotten van Egypte blijven zitten.

Geloofsovertuigingen zijn waar voor de persoon in kwestie maar kan ( en moet) niet betekenen dat diezelfde geloofsovertuigingen ook verplicht waar moeten zijn voor een ander.

Zoiets?

—————————————

Aanvullende stelling:

Geloof heilzaam voor het hier en nu, heilzaam voor jezelf EN de ander. Is dat niet het geval dan is er wel iets mis met dat geloof.

• Stefan

Het geloof is uit God. En zo is de Waarheid. Het geloof is de aanzet tot verandering in de mens, die hem stuwt tot het vinden in alles van de Waarheid, omdat de her-kenning en het her-vinden zich aandient door de her-verbinding met God, dat het geloof is.

• Frans

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Ik begrijp het. maar dat is geloof, wat jij zegt. En in mijn reaktie legde ik nu juist uit dat waarheid wat anders is dan geloof. En dat de oproep is om onze ziel aan de waarheid te reinigen. Niet aan geloof.

Als je gelooft in ‘onwaarheid’ valt die binnen de kortste keren door de mand, ik kan de waarheid sinds ik die in de jaren negentig doorkreeg nog steeds niet ontkennen. Heb zelf wel veel moeten bijschaven omdat ik dwars zat.

• samuel

Zou ik ook zeggen als ik jou was Carl, maar ik ben jou niet.

Maar ben ik je broeder Carl en is je ziel gereinigd?

Daar gaat het om in deze topic, niet om je persoonlijke haat te ventileren.

De rest van de riedel kan je vast wel voor je halen Carl.

• Frans

Ja, dat is het wel voor een deel. Waarom zou ik begrip eisen voor iets waar ik een jaar terug zelf niks van begreep?

Wie geraakt is door die enen tekst die voor mij al jaren duidelijk is, daar kan ik toch maar alleen blij om zijn? diezelfde persoon heeft misschien twintig zekerheden die ik nog steeds niet zie.

• Stefan

Deze tekst is wel eens langsgekomen, over het geloof en de werken daarop volgend;

De Christelijke roeping

Gelijk ons Zijn Goddelijke kracht alles, wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft,

door de kennis van Hem, Die ons geroepen heeft tot heerlijkheid en deugd;

Waardoor ons de grootste en dierbare beloften geschonken zijn,

opdat gij daardoor de goddelijke natuur deelachtig zoudt worden,

nadat gij ontvlucht zijt het verderf, dat in de wereld is door de begeerlijkheid.

En gij, hiertoe ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd,

en bij de deugd kennis,

En bij de kennis matigheid,

en bij de matigheid lijdzaamheid,

en bij de lijdzaamheid godzaligheid,

En bij de godzaligheid broederlijke liefde,

en bij de broederlijke liefde,

liefde jegens allen.

Want zo deze dingen bij u zijn, en in u overvloedig zijn,

zij zullen u niet ledig noch onvruchtbaar laten in de kennis van onze Heere Jezus Christus.

• theo

Juist…andersom natuurlijk ook.

Maar verplicht blijven hangen en anderen beledigen omdat die ander niet wil geloven als ikke en zonder te willen leren dan blijf je in Ur of in Egypte…