Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jezus Sirach

• Sietse 45

1 ALLE wijsheid is van de Here, en is met hem in der eeuwigheid.

2 Wie zal het zand der zee en de droppelen van de regen en de dagen der eeuwen tellen?

3 Wie zal de hoogte des hemels, en de breedte der aarde, en de afgrond, en de wijsheid naspeuren?

4 De wijsheid is eer dan alle dingen geschapen, en het verstand der kloekheid is van de eeuwen af.

5 Het woord Gods, die in de allerhoogste plaatsen woont, is de fontein der wijsheid, en haar wegen zijn eeuwige geboden.

6 Wie is de wortel der wijsheid ontdekt geweest? en wie heeft haar kloeke werken gekend?

7 Eén is er wijs, zeer vreselijk, zittende op zijn troon.

8 De Here zelf heeft haar geschapen, en heeft haar gezien en heeft haar geteld.

9 En heeft haar uitgegoten over al zijn werken; zij is bij alle vlees naar zijn gave, en hij verleent haar degenen die hem lief hebben.

10 De vreze des Heren is eer, en roem, en vrolijkheid, en een kroon der verheuging.

11 De vrees des Heren vermaakt het hart, en geeft vrolijkheid en vreugde, en een lang leven.

12 Die de Here vreest die zal het welgaan in de laatste dagen, en in de dag van zijn dood zal hij gezegend worden.

13 Het begin der wijsheid is de Here vrezen, en zij is met de gelovigen tezamen geschapen in 's moeders lichaam.

14 Bij de mensen heeft zij een eeuwig fundament gelegd, en bij hun zaad zal zij worden vertrouwd.

15 De verzadiging der wijsheid is de Here vrezen, en zij maakt hen dronken van haar vruchten.

16 Haar gehele huis vervult zij met haar wellustigheden, en haar schuren van haar gewas;

17 En beide zijn het gaven Gods tot vrede.

18 De kroon der wijsheid is de Here vrezen, doende voort spruiten vrede en volkomen gezondheid, en de roem verbreidt hem voor degenen, die hem liefhebben.

19 De wijsheid giet de wetenschap en de kennis van het verstand uit als een plasregen en verhoogt de heerlijkheid der genen, die haar vasthouden.

20 De wortel der wijsheid is de Here vrezen, en haar takken zijn een lang leven.

21 De vreze des Heren verdrijft de misdaden, en bijblijvende keert zij toorn af.

22 Een toornig man zal niet kunnen gerechtvaardigd worden, want de hevigheid zijns toorns is hem ten val.

23 Een lankmoedig man zal een tijdlang verdragen, en ten laatste zal hem de vrolijkheid vergelden.

24 Hij zal zijn woorden een tijdlang verbergen, maar de lippen van velen zullen zijn verstand verhalen.

25 In de schatten der wijsheid zijn gelijkenissen der wetenschap, maar de godsdienstigheid is de zondaar een gruwel.

26 Hebt gij lust tot wijsheid, zo bewaar de geboden, en de Here zal u deze verlenen,

27 Want de vreze des Heren is wijsheid en tucht, en zijn wel behagen is geloof en zachtmoedigheid.

28 Als gij behoeftig zijt, zo wantrouw de vreze des Heren niet, en ga niet tot hem met een dubbel hart.

29 Maar de geveinsden niet met monden der mensen: en neem acht op uw lippen.

30 Verhef uzelf niet, opdat gij niet valt, en schande brengt over uw ziel.

31 Want de Here zal al uw verborgen dingen openbaren, en u in het midden der vergadering ter nederwerpen.

32 Omdat gij tot de vreze des Heren niet met waarheid zijt gekomen, en uw hart vol is van bedrog.

http://www.statenvertaling.net/bijbel/jezu/1.html

• LeSage

(…..)

28 Als gij behoeftig zijt, zo wantrouw de vreze des Heren niet, en ga niet tot hem met een dubbel hart.

29 Maar de geveinsden niet met monden der mensen: en neem acht op uw lippen.

Een hele interessante tekst.

Allereerst stelt die tekst behoeftigheid bij ons vast, en dat betekent een brok ongeloof bij degene die zichzelf behoeftig vindt. Want door jezelf behoeftig aan iets te vinden, bijvoorbeeld een andere auto of zo, zeg je eigenlijk dat God kennelijk niet in al je noden voorziet, en wij God er even op moeten wijzen dat wij er ook nog zijn.

En dat terwijl je juist vanmorgen in de kerk nog precies het omgekeerde hebt gejubeld.

Dan ga je dus bidden om die andere auto - of om een partner of om een leuke baan of whatever ….. En bovendien eindig je het gebed ook nog eens met “….om Jezus' wil”, of: “…..in Jezus' naam” want, bijgelovig als we zijn, we hebben ergens gelezen dat alles wat wij aan God vragen in de naam van Jezus, het zál ons gegevn worden.

hoeveel veins-elementen zitten er wel niet in onze manier van bidden?

• Frans

LeSage Schreef:

——————————————————-

> hoeveel veins-elementen zitten er wel niet in onze manier van bidden?

Ik durf te zeggen ‘geen’, wat voor zin zou dat hebben om jezelf voor de gek te houden ?

• LeSage

Niets natuurlijk.

Maar een mens denkt soms niet na, frans.

Ik durf te stellen dat het bidden-om-iets altijd een vorm van blasfemie is. Heeft God immers al niet her en der in de bijbel laten schrijven dat Hij in al onze noden voorziet?

Waarom zouden we dan nog om iets bidden? Bid jij eigenlijk nog wel eens om iets?

• Sietse 45

Daar geef ik je gelijk in Frans.

• Frans

Bidden zie ik dan ook niet als vragen voor het één en ander, het kan wel zolang het naar Zijn wil is, maar bidden is voor mij echt veel meer, ik zaag en klaag of ben blij en dankbaar, naargelang te situatie, en dat deel ik. Hij is tenslotte mijn vader.

• David

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Ik durf te stellen dat het bidden-om-iets altijd

> een vorm van blasfemie is. Heeft God immers al

> niet her en der in de bijbel laten schrijven dat

> Hij in al onze noden voorziet?

God wil eerst in ons eigen belang erkend worden als degene waar we van afhankelijk zijn.

En die erkenning doe je o.a door erom te bidden maar ook door God te loven en te danken.

• LeSage

Frans Schreef:

——————————————————-

> Bidden zie ik dan ook niet als vragen voor het

> één en ander, het kan wel zolang het naar Zijn

> wil is,

Hoe kan iets vragen nu Zijn Wil zijn? (In Christus) heeft Hij je toach al alles gegeven?

maar bidden is voor mij echt veel meer, ik

> zaag en klaag of ben blij en dankbaar, naargelang

> te situatie, en dat deel ik. Hij is tenslotte mijn

> vader.

• LeSage

Hoe kom je aan die gedachte, Frans?

Waarom zou dat voor God of ons belangrijk zijn?

• David

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Hoe kom je aan die gedachte, Frans?

> Waarom zou dat voor God of ons belangrijk zijn?

De beloftes die God geeft in de bijbel hebben als voorwaarde dat we aandachtig naar God luisteren, onze ogen op Hem gericht houden.e Hem gehoorzaam zijn.

Adam en Eva veroorzaakten de zondeval omdat ze niet meer God gehoorzaam wilden zijn.

Gehoorzaamheid is dus de absolute voorwaarde om te handhaven maar ook om te herstellen.

Die gehoorzaamheid is dus alleen mogelijk als we God ook als autoriteit van de Almachtige en Alwetende te erkennen en dat doen we o.a door gebed.

Maar ook Jezus draagt ons op om God te bidden en te aanbidden.

Bid en aanbid jij God dan niet.

Je kan maar één Heer dienen