Douce Schreef:
——————————————————-
> De mens als laatste als “kroon” op de schepping
> misschien?
Hoezo dat?
waarin is de mens de kroon op de schepping?
Douce: uit de Bijbel mag je aannemen, gezien geschapen naar Gods beeld en gelijkenis dat dat zo is.
brááf gezien Douce. geheel volgens de traditionele opvatting.
Douce: is daar iets mis mee? Moet dan alles op de schop, heeft dat jou wat opgeleverd? Mij niet!!
En het is waar - er staat geschreven dat de mens naar Gods beeld geschapen is. Maar dan valt er in de kontekst van deze draad (verhouding mens/dier in de schepping) toch wel iets over te zeggen.
1. nergens wordt gesteld dat planten en dieren niet naar Gods beeld geschapen zouden zijn. Misschien is dat juist wel zo. “Ook” zo, net als de mens.
Douce: wie het weet mag het zeggen, maar dan maak je wel je eigen Bijbel.
2. Ofschoon: ALS de mens naar Gods beeld geschapen zou zijn - waar blijkt dat dan uit? Wat is dan 'God", dat wij daarop zouden lijken?
Douce: Als je naar jezelf en naar de medemens kijkt i.p.v. naar God, blijkt het nergens uit.
3. Evolutie heeft dier en mens gevormd. Daaruit blijkt toch al dat God in de schepping dichter bij het dier (en dus ook: de instincten in de mens) staat dan bij de mens? En als zou blijken dat er geen evolutionaire band is tussen mens en dier …. blijkt dar de voorkeur van God voor het dier niet uit het feit dat hij éérst het dier schiep, en pas later de mens?
Douce: Dat is geheel op jouw conto, voor mij blijkt hieruit helemaal niet dat God dichter bij het dier staat en 100% evolutie is niet bewezen.
Nee, uit niets blijkt dat, omdat het dier eerder is geschapen verbind jij er allerlei dingen aan.
> Nog een ander aspect is dat de mens de
> heerschappij over de dieren heeft gekregen.
> E.e.a.
> wil uiteraard helemaal niet zeggen dat je dan maar
> raak kunt rotzooien, zoals wel eens door
> ongelovigen over christenen wordt gedacht.
???
Denken ongelovigen over christenen dat de goddelijke gunst aan de mens om heerschappij te voeren over de dieren mag leiden tot raak rotzooien?
Je hebt he thier over ongelovigen…..hoe komen zij aan zo'n gedachte?
Douce: dat staat er niet LeSage en zo bedoel ik het zeker niet.
> Integendeel, als mens heb je ook/juist daarin een
> opdracht.
Ik vraag het me af. Volgens mij gaat het in die ‘opdracht’ enkel en alleen om de gedachte van een oude joodse schrijver die in het zg. 2e scheppingsverhaal dan ook nergens terug te vinden is.
Zo staat de bijbel volgens mij (maar wie ben ik) vol met begrippen als ‘heerschappij voeren over’ waar de HG ‘liefdevolle zorg’ zou hebben geïnspireerd, als de bijbelboeken echt door een HG zouden zijn geinspireerd.
Dat denk ik …. maar nogmaals: wie ben ik.
Douce: Tja, de Tale Kanaäns kun je altijd aanvallen en bevechten naar eigen goeddunken. Dat wordt dan ook meestal gedaan kijkend door de (veelal politieke) bril van de 21e eeuw. Er wordt dan totaal voorbij gegaan aan de Majesteit van God die mens en dier schiep in een bepaald licht, niet ten behoeve van de bio-industrie.
Ja, inderdaad wie ben jij en/of wie ben ik om God ter verantwoording te roepen m.b.t. zijn plannen. Ik heb dat wel getracht, maar ben er niet echt beter van geworden, wel wijzer.
Het worden als een kind met het vertrouwen van een kind is zo gek nog niet.
Douce