Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Parlementslid erkent op TV dat Iraanse bom bedoeld is om Israël 'af te maken'

• Malakh

Maar hoe zie je dan openbaring waar er toch enkele onheilspellende voorspellingen worden gedaan? (Even voor de duidelijk ik geloof niet dat die zo noodzakelijk door God worden veroorzaakt maar vooral door mensen)

Wat bedoel je met je tweede punt dat iedereen zijn eigen eindtijd meemaakt?

• theo

Malakh Schreef:

——————————————————-

> Maar hoe zie je dan openbaring waar er toch enkele

> onheilspellende voorspellingen worden gedaan?

> (Even voor de duidelijk ik geloof niet dat die zo

> noodzakelijk door God worden veroorzaakt maar

> vooral door mensen)

Het boek Openbaring is geschreven tijdens de vreselijke tijd van de eerste vervolgingen. Uitzichtloos, wanhoop, radeloosheid.

Dit komt nooit meer goed.

Dan krijgt Johannes visioenen om ondanks alle verdrukking en ellende het eens anders gaat worden, dit gaat zo niet door, er komt verandering.

Kort door de bocht: Een troostboek voor de mensen van TOEN.

Prangende vraag is of wij lezers na 2000 jaar die ontzettend moeilijke visioenen nog begrijpen.

Draken en zeer vreemde wezens vol ogen die er toch ook wel weer uitzien als gewone dieren en Jezus met een zwaard in zijn mond etc. etc.

Het boek letterlijk verplaatsen naar 2012 (en voorgaande eeuwen zo'n beetje alle jaren waarin mensen leefden ) klopt niet. Het is geen waarzeggerij, geen glazen bol op de kermis.

Dat gaat altijd gepaard met : GELOOF OF JE KOMT IN DE HEL !!

>

> Wat bedoel je met je tweede punt dat iedereen zijn

> eigen eindtijd meemaakt?

Ieder mens maakt zijn/haar eigen einde mee, vroeg of laat verwisselen wij allemaal het tijdelijke voor het eeuwige.

Je druk maken over het einde van de wereld, als obsessie ipv je druk maken over het hier en nu en je eigen zieleheil.

• Ellen-Josee

Moet je dan niet als de sodeju naar Edom moven?

• Malakh

Maar dat is het boek nog steeds voor de meeste gelovigen die het bijbelboek openbaring hèèl serieus nemen, het is een troostboek omdat het ook vertelt van een betere tijd, en dat is waar de meeste eindtijdgeobsedeerden (zoals je ze noemt naar uitkijken, zoals in Opb 21:4: En hij zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn voorbijgegaan.

In mijn optiek is dat in ieder geval nog niet verwezenlijkt, maar dit terzijde. Wat de meeste religieuzen echter daarbij “vergeten” is het feit dat hun God ook een massa genocide voor ogen heeft waarbij hij miljoenen mensen de dood zal injagen of de hel in zal jagen… Waar ik het dan weer niet over eens ben.

Openbaring maakt ook duidelijk dat de profetie¨en gelden voor de dag des heren, wat betekent de “dag des heren” voor u?

2* ik geloof niet in een hiernamaals voor de doden, maar dat ze zullen opstaan…

• Eliyahu

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> Moet je dan niet als de sodeju naar Edom moven?

Bs'd

Ik vertrouw die edomieten niet .

• theo

Malakh Schreef:

——————————————————-

> Maar dat is het boek nog steeds voor de meeste

> gelovigen die het bijbelboek openbaring hèèl

> serieus nemen, het is een troostboek omdat het ook

> vertelt van een betere tijd, en dat is waar de

> meeste eindtijdgeobsedeerden (zoals je ze noemt

> naar uitkijken, zoals in Opb 21:4: En hij zal alle

> tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet

> meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite

> zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn

> voorbijgegaan.

Eens.

> In mijn optiek is dat in ieder geval nog niet

> verwezenlijkt, maar dit terzijde. Wat de meeste

> religieuzen echter daarbij “vergeten” is het feit

> dat hun God ook een massa genocide voor ogen heeft

> waarbij hij miljoenen mensen de dood zal injagen

> of de hel in zal jagen… Waar ik het dan weer

> niet over eens ben.

We zitten wel min of meer op één lijn wat dit aangaat..

Het valt ook niet mee, moeten we de gekke wezens die in Openbaring voorkomen niet letterlijk nemen en de vreselijke dingen die zouden staan gebeuren wel?

Waarom dan? Met welke redenen en argumenten het ene symbolisch opvatten en het andere plotseling letterlijk?

Het boek begint met de woorden dat Johannes een visioen krijgt, een visioen en geen preciese beschrijving over hoe het er 2000 jaar later voor zal staan.

Het gaat over troost inderdaad.

Angstpreken en spreken verlamt mensen ook, dan komen mensen niet meer in beweging voor zichzelf en de naaste.

Dit najaar zal de wereld vergaan…. waarom zou ik me nu dan nog druk maken, mijn kozijnene in de verf zetten, mijn naaste helpen.

Angstpreken maakt mensen moedeloos en tot verplichte volgelingen God of Jezus of de geloofsgemeenschap want anders zwaait er wat.

Dan is er geen sprake van liefde tot en voor God en medemens maar ga je, als vergelijk- als een sloofje aan het werk of met iemand naar bed want anders krijg je een pak slaag.

> Openbaring maakt ook duidelijk dat de profetie¨en

> gelden voor de dag des heren, wat betekent de "dag

> des heren" voor u?

De dag des Heren komt, waarin alle onrecht verdwenen zal zijn en alle tranen gewist worden.

ECHTER…we hebben de opdracht om, zolang het zover nog niet is op onze eigen wijze, met de door God aan ons geschonken talenten een klein stukje zichtbaar te maken van dat koninkrijk van God, er aan (mee) te werken.

>

> 2* ik geloof niet in een hiernamaals voor de

> doden, maar dat ze zullen opstaan…

Nou ja, ook dat is “”gewoon“” verschillend theologisch de bijbel uitleggen.

• CU

Welnee. Het is pure ophitsing te menen dat Iran een atoombom zou gooien op Israël.

Als dat zou gebeuren , dan vagen ze hun eigen gelovigen weg.

• samuel

CU Schreef:

——————————————————-

> Welnee. Het is pure ophitsing te menen dat Iran

> een atoombom zou gooien op Israël.

>

> Als dat zou gebeuren , dan vagen ze hun eigen

> gelovigen weg.

Martelaren voor de islam heten deze dan! Als er al zelfmoordterroristen uit geloof en deze zijn martelaren, dan maakt het voor degenen die sterven door een atoombom, een ere zaak. Houd er maar rekenschap mee dat Iran het doet.