Malakh Schreef:
——————————————————-
> Maar dat is het boek nog steeds voor de meeste
> gelovigen die het bijbelboek openbaring hèèl
> serieus nemen, het is een troostboek omdat het ook
> vertelt van een betere tijd, en dat is waar de
> meeste eindtijdgeobsedeerden (zoals je ze noemt
> naar uitkijken, zoals in Opb 21:4: En hij zal alle
> tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet
> meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite
> zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn
> voorbijgegaan.
Eens.
> In mijn optiek is dat in ieder geval nog niet
> verwezenlijkt, maar dit terzijde. Wat de meeste
> religieuzen echter daarbij “vergeten” is het feit
> dat hun God ook een massa genocide voor ogen heeft
> waarbij hij miljoenen mensen de dood zal injagen
> of de hel in zal jagen… Waar ik het dan weer
> niet over eens ben.
We zitten wel min of meer op één lijn wat dit aangaat..
Het valt ook niet mee, moeten we de gekke wezens die in Openbaring voorkomen niet letterlijk nemen en de vreselijke dingen die zouden staan gebeuren wel?
Waarom dan? Met welke redenen en argumenten het ene symbolisch opvatten en het andere plotseling letterlijk?
Het boek begint met de woorden dat Johannes een visioen krijgt, een visioen en geen preciese beschrijving over hoe het er 2000 jaar later voor zal staan.
Het gaat over troost inderdaad.
Angstpreken en spreken verlamt mensen ook, dan komen mensen niet meer in beweging voor zichzelf en de naaste.
Dit najaar zal de wereld vergaan…. waarom zou ik me nu dan nog druk maken, mijn kozijnene in de verf zetten, mijn naaste helpen.
Angstpreken maakt mensen moedeloos en tot verplichte volgelingen God of Jezus of de geloofsgemeenschap want anders zwaait er wat.
Dan is er geen sprake van liefde tot en voor God en medemens maar ga je, als vergelijk- als een sloofje aan het werk of met iemand naar bed want anders krijg je een pak slaag.
> Openbaring maakt ook duidelijk dat de profetie¨en
> gelden voor de dag des heren, wat betekent de "dag
> des heren" voor u?
De dag des Heren komt, waarin alle onrecht verdwenen zal zijn en alle tranen gewist worden.
ECHTER…we hebben de opdracht om, zolang het zover nog niet is op onze eigen wijze, met de door God aan ons geschonken talenten een klein stukje zichtbaar te maken van dat koninkrijk van God, er aan (mee) te werken.
>
> 2* ik geloof niet in een hiernamaals voor de
> doden, maar dat ze zullen opstaan…
Nou ja, ook dat is “”gewoon“” verschillend theologisch de bijbel uitleggen.