Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

bijbelteksen; nog even een samenvatting

• Stefan

De wet van de Here is; de werking van de Geest in de mens ondergaan; het geloof en de werken dáár uit..

De werken der wet, is de werking en dus de werken vanuit de oude mens; de handhaving van de oude natuur ten koste van Zijn wil.

Het zijn verschillende werkingen, oude en Nieuwe tongen, vlees en bloed of Geest; de ene of de andere heer.

• Stefan

Ben ik zo onduidelijk?

• LeSage

thomas Schreef:

——————————————————-

> De wet van de Here is; de werking van de Geest in

> de mens ondergaan; het geloof en de werken dáár

> uit..

Nee dat is inlegkunde. Zo bekijk je het OT door de ogen van het NT, sorry, door de ogen van Paulus.

Lees het OT. Zonder de bril van Paulus.

>

> De werken der wet, is de werking en dus de werken

> vanuit de oude mens; de handhaving van de oude

> natuur ten koste van Zijn wil.

Dat is wat Paulus vindt.

Waar het om gaat is rechtvaardigheid, en er zijn voor je naaste.

Daar hoef je geen merkwaardige ideeen van oude mens en nieuwe mens over te hebben. Gewoon vanuit je kracht als mens leven.

>

> Het zijn verschillende werkingen, oude en Nieuwe

> tongen, vlees en bloed of Geest; de ene of de

> andere heer.

ik heb het uitgeprobeerd, en heb geen verschil kunnen merken. Ogf het moet zijn een totaal verkeerd begrip vn het OT omdat ook ik het ooit las door de bril van Paulus

• LeSage

Eliyahu staat het joodse geloof voor, en Abrahm Mozes en Elia zijn daar de iconen van. Zij hebben niks met Christus, oude mens en nieuwe mens enz. Zij staan voor bevrijding, rechtvaardigheid.

Al die andere ideeen zijn pas in de tijd van het NT ontstaan.

• LeSage

Jeremia 7:22

want Ik heb tot uw vaderen, toen Ik hen uit het land Egypte leidde, niet gesproken noch hun een gebod gegeven ter zake van brandoffer en slachtoffer, 23 maar dit gebod heb Ik hun gegeven: Hoort naar mijn stem, dan zal Ik u tot een God en zult gij Mij tot een volk zijn, en wandelt op de ganse weg die Ik u gebied, opdat het u welga

Zie jij hier iets van vormendienst?

Lees jij hier iets over oude mens?

Lees jij hier iets over nieuwe mens?

• Stefan

Die tekst kan zo bij de topic-teksten.

Het heeft geen zin meer voor mij verder te reageren LeSage. Voor mij spreekt alles duidelijk.

• LeSage

waarom prik je als je geen dialoog wilt?

• Stefan

Het is goed zo LeSage. We hebben het er vaak genoeg over gehad, en als de mens persé zichzelf wil redden, moet hij dat doen.

• Stefan

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15724540/15725433/re-bijbelteksen;-nog-even-een-samenvatting#msg-15725433

Waarom prik jij hier nog?

• LeSage

Omdat ik nog steeds denk dat jij open staat voor argumenten die een ander zicht werpen op de teksten die je aanhaalt.