Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

bijbelteksen; nog even een samenvatting

• Stefan

Spr 4:18;.. Maar het pad van de rechtvaardigen is als het glanzende licht,

dat steeds helderder wordt tot de dag stevig bevestigd is.

Psalm 1

Welgelukzalig is de man, die niet wandelt in de raad der goddelozen,

noch staat op de weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters;

Maar zijn lust is in des HEEREN wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht.

Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken,

die zijn vrucht geeft op zijn tijd, en welks blad niet afvalt; en al wat hij doet, zal wel gelukken.

Want de HEERE kent de weg der rechtvaardigen;

maar de weg der goddelozen zal vergaan.

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15668843/bijbeltekst-ps1#msg-15668843

Jesaja 32

Ziet, een koning zal regeren in gerechtigheid, en de vorsten zullen heersen naar recht.

En die man zal zijn als een verberging tegen de wind,

en een schuilplaats tegen de vloed, als waterbeken in een dorre plaats,

als een schaduw van een zware rotssteen in een dorstig land.

En de ogen van hen, die zien, zullen niet terugzien, en de oren van hen, die horen, zullen opmerken.

En het hart der onbedachtzamen zal de wetenschap verstaan,

en de tong der stamelenden zal vaardig zijn, om duidelijk te spreken.

De dwaas zal niet meer genoemd worden milddadig, en de gierige zal niet meer mild geheten worden.

Want een dwaas spreekt dwaasheid, en zijn hart doet ongerechtigheid, om huichelarij te plegen, en om dwaling te spreken tegen de HEERE, om de ziel van de hongerige leeg te laten, en de dorstige drank te doen ontbreken.

En het ganse gereedschap van een gierigaard is kwaad;

hij beraadslaagt schandelijke verdichtselen, om de ellendigen te bederven met valse redenen,

en het recht, als de arme spreekt.

Maar een milddadige beraadslaagt milddadigheden, en staat op milddadigheden.

Joh.16:22

En gij dan hebt nu wel droefheid; maar Ik zal u weer zien,

en uw hart zal zich verblijden, en niemand zal uw blijdschap van u wegnemen.

En in die dag zult gij Mij niets vragen. Voorwaar, voorwaar Ik zeg u:

Al wat gij de Vader zult bidden in Mijn Naam, dat zal Hij u geven.

Tot nog toe hebt gij niet gebeden in Mijn Naam; bidt, en gij zult ontvangen,

opdat uw blijdschap vervuld zij.

Deze dingen heb Ik door gelijkenissen tot u gesproken; maar de ure komt,

dat Ik niet meer door gelijkenissen tot u spreken zal, maar u vrijuit van de Vader zal verkondigen.

In die dag zult gij in Mijn Naam bidden; en Ik zeg u niet, dat Ik de Vader voor u bidden zal;

Want de Vader Zelf heeft u lief, omdat gij Mij liefgehad hebt, en hebt geloofd, dat Ik van God ben uitgegaan.

Ik ben van de Vader uitgegaan, en ben in de wereld gekomen;

weer verlaat Ik de wereld, en ga heen tot de Vader. http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15690488/bijbeltekst-jesaja-32#msg-15690488

Jesaja 62

Ziet, de HEERE heeft doen horen, tot aan het einde der aarde;

zegt de dochter van Sion:

Zie, uw Heil komt; zie, Zijn loon is met Hem, en Zijn arbeidsloon is voor Zijn aangezicht.

En zij zullen hen noemen het heilige volk, de verlosten des HEEREN;

en gij zult genoemd worden de gezochte, de stad, die niet verlaten is. http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15655883/bijbeltekst-jesaja-62#msg-15655883

Joh.17:6

Ik heb Uw Naam geopenbaard aan de mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uwe, en Gij hebt ze Mij gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.

Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen,

en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben,

en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.

Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen,

die Gij Mij gegegeven hebt, want zij zijn Uwe.

1 Kor 15:47

De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit de hemel.

Gelijk de aardse is, zo zijn ook de aardsen; en gelijk de hemelse is, zo zijn ook de hemelsen.

En gelijk wij het beeld van de aardse gedragen hebben,

alzo zullen wij ook het beeld van de hemelse dragen.

Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen,

en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

Ziet, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen,

maar wij zullen allen veranderd worden;

In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan,

en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.

Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.

En wanneer dit verderfelijke onverderfelijkheid zal aangedaan hebben,

en dit sterfelijke onsterfelijkheid zal aangedaan hebben,

alsdan zal het woord geschieden, dat geschreven is:

De dood is verslonden tot overwinning.

Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning?

De prikkel nu des doods is de zonde; en de kracht der zonde is de wet.

Maar Gode zij dank, Die ons de overwinning geeft door onze Heere Jezus Christus.

Zo dan, mijn geliefde broeders! Weest standvastig, onbewegelijk,

altijd overvloedig zijnde in het werk des Heeren, als die weet, dat uw arbeid niet ijdel is in de Heere.

Dit is wat het geloof van de Zoon is en tot stand brengt in de mens tot Mens, ter verlossing en overwinning.

Dat is het Werk van de Zoon.

Mens, Ken u Zelve. Opdat God u kent.

• Eliyahu

Bs'd

Even een samenvatting van de messiaanse profetieën NIET vervuld door JC:

Wie en wat is de messias? Laten we eens kijken wat de messias zou moeten doen volgens de heilige hebreeuwse teksten:

Micha 5:1-8; “En gij, O Bethlehem Ephrata, al zijt gij klein onder de geslachten van Juda, uit u zal Mij voortkomen die een heerser zal zijn over Israel, en wiens oorsprong is van ouds, van de dagen der eeuwigheid. Daarom zal hij hen prijsgeven tot de tijd dat zij die baren zal gebaard heeft. Dan zal het overblijfsel zijner broederen terugkeren met de Israelieten. Dan zal hij staan en hen weiden in de kracht des HERE, in de majesteit van de naam des HERE, zijns Gods; en zij zullen rustig wonen, want NU zal hij groot zijn tot aan de einden der aarde, en hij zal vrede zijn. Wanneer Assur in ons land komt en wanneer hij onze paleizen betreedt, dan zullen wij tegen hem zeven herders stellen en acht vorsten uit de mensen, die het land van Assur zullen weiden met het zwaard, en het land van Nimrod in zijn poorten. En Hij zal bevrijden van Assur, wanner die in ons land komt en wanneer hij ons gebied betreedt. En het overblijfsel van Jacob zal temidden van vele volkeren zijn als de dauw van de HERE, als regenstromen op het groene kruid, dat niet wacht op de mens, noch mensenkinderen verbeidt. En het overblijfsel van Jakob zal zijn onder de natien, te midden van vele volkeren, als een leeuw onder de dieren des wouds, als een jonge leeuw onder de schaapskudden, die, wanneer hij binnendringt neerslaat, en verscheurt, zonder dat iemand redt. Uw hand zal verheven zijn boven uw tegenstanders en al uw vijanden zullen worden uitgeroeid.”

We zien hier, in het eerste vers van deze messiaanse profetie, dat wanneer de messias komt vanuit Bethlehem, dan zal hij een heerser zijn over Israel. Dat betekent dat hij een koning, of misschien een president, zal zijn, maar in elk geval een gewichtig persoon die heel wat in de melk te brokkelen heeft, en geen rondtrekkende prediker en wonderdokter. We zien ook dat na de komst van de messias de joodse oorlogen uitgevochten gaan worden en gewonnen gaan worden door de joden. We zien hier een messias die ons fysieke verlossing gaat brengen van aardse vijanden: En Hij zal bevrijden van Assur, wanneer die in ons land komt en wanneer hij ons gebied betreedt.“ ”Uw hand zal verheven zijn boven uw tegenstanders en al uw vijanden zullen worden uitgeroeid." Dat is duidelijke taal, niet voor meerdere uitleggingen vatbaar.

Zacheria 9:9-10; “Jubel luide gij dochter van Sion; juich gij dochter van Jeruzalem! Zie uw koning komt tot u, hij is rechtvaardig en zegevierend, nederig, en rijdend op een ezel, op een ezelshengst, een ezelinnejong. Dan zal ik de wagens uit Efraim en de paarden uit Jeruzalem te niet doen, ook de strijdboog wordt teniet gedaan; en hij zal volken vrede verkondigen, en zijn heerschappij zal zich uitstrekken van zee tot zee, en van de rivier tot de einden der aarde.”

Men zegt dat Jezus op een ezel reed, net zoals het gehele Midden Oosten in die dagen, maar dat is waar de vervulling van deze profetie ophoudt. De messias, wanneer hij komt, zal een zegevierende koning zijn. Gearresteerd en doodgemarteld worden is niet hetzelfde als zegevieren. Na de komst van de messias zullen de paarden, wagens, en de strijdboog worden tenietgedaan vanuit Jeruzalem, dat betekent geen oorlog meer in Jeruzalem. En de messias zal de volken vrede verkondigen, en zijn heerschappij zal zijn van zee tot zee en tot de einden der aarde. Dit was niet bepaald het geval met Jezus; hij is nooit een koning geweest, en hij had helemaal geen heerschappij.

Ten einde dit probleem te omzeilen bedacht het christendom de ‘tweede komst’. Maar nergens in de Hebreeuwse bijbel staat het geschreven dat de messias komt, en dan gedood wordt, en dan duizenden jaren later weer komt in een tweede komst. Al de messiaanse profetieen zeggen heel duidelijk dat als de messias komt hij zijn taak gelijk vervult, en niet duizenden jaren later. Ziet u in de bovenstaande profetieen dat er een hiaat van 2000 jaar of meer is tussen de komst van de messias en de verlossing van de vijanden? In de volgende messiaanse profetie van Jeremia kan u zien dat het onmogelijk is om 2000 of meer jaar te plaatsen tussen de komst van de messias en de verlossing:

Jeremia 33:14-16; “Zie, de dagen komen, luidt het woord des HERE, dat ik het goede woord in vervulling zal doen gaan, dat ik over het huis van Juda en het huis van Israel gesproken heb. IN DIE DAGEN EN TE DIEN TIJDE zal ik aan David een spruit der gerechtigheid doen ontspruiten, die naar recht en gerechtigheid in het land zal handelen. IN DIE DAGEN zal Juda verlost worden en Jeruzalem veilig wonen.”

Volgens het christendom is de spruit der gerechtigheid al 2000 jaar geleden ontsproten aan David. Maar helaas; er was geen verlossing voor Judah en Jeruzalem woonde niet veilig: 40 jaar na de dood van Jezus, in het jaar 70, werd Jeruzalem totaal verwoest door de romeinen, de tweede tempel werd platgebrand, en het joodse volk verstrooid over de aardbodem. En Jeremia zegt toch heel duidelijk dat ten tijde dat de messias komt, IN DIE DAGEN, dan zal Jeruzalem veilig wonen en zal Juda verlost worden.

Jesaja 11; “En er zal een rijsje voortkomen uit de tronk van Isai, (de vader van koning David) en een scheut uit zijn wortelen zal vrucht dragen. En op hem zal de geest des HERE rusten, de geest van wijsheid en verstand, de geest van raad en sterkte, de geest van kennis en vreze des HERE; ja, zijn lust zal zijn in de vreze des HERE. Hij zal niet richten naar hetgeen zijn ogen zien, noch rechtspreken naar hetgeen zijn oren horen; want hij zal de geringen in gerechtigheid richten, en over de ootmoedigen des lands in billijkheid rechtspreken, maar hij zal de aarde slaan met de roede zijns monds en met de adem zijner lippen de goddeloze doden. Gerechtigheid zal de gordel zijner lenden zijn en trouw de gordel zijner heupen. Dan zal de wolf bij het schaap verkeren en de panter zich nederleggen bij het bokje; het kalf, de jonge leeuw en het mestvee zullen tezamen zijn, en een kleine jongen zal ze hoeden; de koe en de berin zullen samen weiden, haar jongen zullen zich tezamen nederleggen, en de leeuw zal stro eten als het rund; dan zal een zuigeling bij het hol van de adder spelen en naar het nest van een giftige slang zal een gespeend kind zijn hand uitsrekken. Men zal geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg.”

Hier hebben we meer van hetzelfde; een messias die de goddelozen zal doden: “hij zal de aarde slaan met de roede zijns monds en met de adem zijner lippen de goddeloze doden”, waarna we de betere wereld krijgen; de wolf die bij het schaap verkeert, en de panter die zich neerlegt bij het bokje. Ook voor deze profetie hoef je waarachtig geen atoomgeleerde te zijn om te zien dat hij niet vervuld is door Jezus. Conclusie: Hij was niet de messias.

• Eliyahu

Bs'd

Nog even een samenvatting waarom JC een valse profeet was:

Laten we eens kijken naar de profetische kwaliteiten van Jezus. In Matteus 4:17 claimt hij dat het koninkrijk der hemelen nabij is. Nu, bijna 2000 jaar later, is het koninkrijk er nog steeds niet.

Deze claim van Jezus dat hij spoedig terug zal komen is dik gezaaid in het Nieuwe Testament. Kijk bijvoorbeeld in Openbaring 1:1-3, Idem 3:11, Idem 22:6, 10-12, 20. Overal hier wordt gesproken over een spoedige wederkomst, en de eerste christelijke gemeenten verwachtten de wederkomst in hun dagen, zoals we kunnen lezen in I Korinthen 7:29, Romeinen 13:11-12, en I Petrus 4:7. De reden dat de eerste christelijke gemeenten de wederkomst in hun dagen verwachtten is gebaseerd op hele heldere, niet mis te verstane uitspraken van Jezus. Kijk voor een indrukwekkende profetie in Marcus 13:24-30: “Maar in die dagen, na de verdrukking, zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven. En de sterren zullen van de hemel vallen en de machten der hemelen zullen wankelen. En dan zullen zij de zoon des mensen zien komen op de wolken, met grote macht en heerlijkheid. En dan zal hij zijn engelen uitzenden en zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken, van het uiterste der aarde en het uiterste des hemels. … Voorwaar, ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt.” Zie ook Matt. 24:29-35 en Lukas 21:25-33

Dit geslacht is al bijna 2000 jaar geleden voorbij gegaan, en niemand heeft hem terug zien komen op de wolken om zijn koninkrijk van vrede te vestigen en zijn uitverkoren christenen in te zamelen.

In Matteus 16:27-28 zegt Jezus: “Want de zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid des vaders, met zijn engelen, en dan zal hij een ieder vergelden naar zijn daden. Voorwaar, ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij de zoon des mensen hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid.” Zie ook Markus 9:1

Heeft iemand hem zien komen in zijn koninklijke waardigheid? Is iedereen al vergolden naar zijn daden? Maar sommigen van hen zouden niet sterven voordat zij hem zouden hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid! Leven zij nog vandaag de dag? Zelfs Metuselem leefde niet zo lang!

Hieruit moeten we concluderen dat Jezus het niet best deed als profeet. Wat zegt de heilige Thora, die de enige eeuwige God gaf aan het joodse volk, hier over?

Deuteronomium 18:20-22: “Maar een profeet, die overmoedig genoeg is om in Mijn naam een woord te spreken, dat ik hem niet gebood te spreken, of die in de naam van andere goden spreekt, die profeet zal sterven. Wanneer gij nu bij uzelf mocht zeggen: Hoe onderkennen wij het woord dat de HERE niet gesproken heeft? Als een profeet spreekt in de naam des HERE en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de HERE niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen.”

Hier gebiedt God het joodse volk om valse profeten, dat zijn profeten wiens profetieen niet uitkomen, terecht te stellen.

Jezus is een perfect voorbeeld van een profeet wiens profetie niet uitkwam.

• Stefan

Heeft iemand hem zien komen in zijn koninklijke waardigheid? Is iedereen al vergolden naar zijn daden?

Exact, Eliyahu.

Hoe kan dat opgewekt worden, als het Woord, en daarmee het geloof geen grond krijgt..;)

• Eliyahu

thomas Schreef:

——————————————————-

> Heeft iemand hem zien komen in zijn koninklijke

> waardigheid? Is iedereen al vergolden naar zijn

> daden?

>

> Exact, Eliyahu.

>

> Hoe kan dat opgewekt worden, als het Woord, en

> daarmee het geloof geen grond krijgt..;)

Bs'd

???????????????????????????????????????

• Stefan

Tja.. je kunt wel fel strijden, maar weet je ook waartegen dan?

• Eliyahu

thomas Schreef:

——————————————————-

> Tja.. je kunt wel fel strijden, maar weet je ook

> waartegen dan?

Bs'd

Ja natuurlijk, ik strijd fel tegen valse messiassen, valse profeten, afgodendienst, en leugen en bedrog.

• LeSage

Met name gwricht op het Ps 1 citaat:

paulus is duidelijk. Wie het van de wet verwacht, verwacht het niet van Christus.

En wie het van Christus verwacht, verwacht het niet van de wet.

Dat is overigens ook de grootste ketterij van het paulinische denken t.a.v. het jodendom. Dat nog eens overwegende vraag ik mij af of Paulus ooit wel de betekenis van psalmen als Psalm 1 en Psalm 119 heeft ervaren.

maar ja. Wie ben ik …..

• Stefan

Je strijd is de strijd tegen de vorm, van vlees en bloed, van toen en daar.

Het is echter de Geest in en door de vorm. Net als de letter de vorm is waarin de Geest kan spreken tot hen, die verstaan wat de Geest tot de Gemeente zegt.

Het is steeds weer; wat is de Boodschap welke de mens werkelijk veranderen kan van vlees en bloed, in de openbaring van de belofte van de topic-teksten.

• LeSage

waren Abraham, Mozes, Elia etc. mensen die de vorm voorstonden?