Nee dat niet Theo ik noem jou als voorbeeld er zijn tig mensen die dat prediken, Frans ziet dat als een aanval maar ik niet stel gewoon een feit vast.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlFrans Schreef:
——————————————————-
> Stelling:
>
> Zou het niet zomaar kunnen dat de gevestigde
> kerken leeglopen omdat het voor veel zogenaamde
> gelovigen niet meer nodig is de Zondagse schijn op
> te houden aangezien de algemene mentaliteit buiten
> de kerk zo veranderd is dat geloof nu in het
> algemeen eerder als vijandig wordt beschouwd ?
De sociale controle is er inderdaad niet meer.
Maar het schijnt ook ingebakken te zitten in de huidige west Europese cultuur.
In Amerika hebben de conservatieve kerken alsmede de evangelische kerken niet met legloop te maken als ik de media mag geloven.
Buiten Europa schijnen kerken te groeien.
In Nederland maken de vele evangelische stromingen ook een tamelijk bloeiende periode mee momenteel.
Dus zo zwart wit is het allemaal niet.
Als ik naar mijn eigen jeugd kijk op het platteland was het volkomen normaal voor ons kinderen om door de week 2 keer naar school en zondags 2 keer naar de kerk.
Het hoorde zo en daarom gebeurde het.
Geloof was onderdeel van het leven van jongs af aan.
Met de sociale controle daarbij zoals ik eerder schreef.
De huidige westerse mens heeft alle technische gemakken, melk en brood komt uit de fabriek en niet meer van de koe en het graan en we leven in een maakbare samenleving.
Dat laatste was een kreet van de PVDA jaren geleden en het is m.i. een loze kreet.
“”Ik red me wel, ik heb niemand nodig en een ander heeft mij ook niet nodig en God is een illusie“”
“Ik maak mijn opleiding af, dan ga ik aan het werk en koop een huis, ga samenwonen en dan nemen we later kinderen”".
Geloven in een God schijnt daar voor velen niet (meer) bij te horen.
Evenwel, hoezeer de kerkelijke betrokkenheid afneemt…er zijn nog nooit zoveel boeken verkocht als in onze tijd over zingeving- in de breedste zin des woords.
Mensen komen er toch achter dat het leven meer is dan vreugde en zonneschijn en voor de wind zeilen.
Dat de kerk geen antwoorden (meer) heeft voor velen mogen of moeten we misschien jammer vinden maar het schijnt in de huidige cultuur te passen.
Overigens gaan iedere zondag nog miljoenen mensen naar de kerk.
Mijn aard is positief: Ga enthousiast door met de mensen die wel betrokken zijn en jammer niet (te veel) over mensen die niet meer komen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?