Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Manifest voor jong en oud in de kerken

• Miracula

> Het doel zou moeten

> zijn op een zo goed mogelijke manier kerk te zijn.

En die manier is….?

De tijd van het christelijk geloof is voorbij.

Net zoals eens de tijd van de dinosauriërs voorbij was.

En van het trekpaard en van de stoomboot.

Inhoudelijk is het geloof al helemaal nergens meer.

Er zijn alleen nog mensen die er moeilijk afscheid van kunnen nemen.

• Miracula

Jij wilt ze naar de zondagsschool sturen, of de kindernevendienst zoals dat tegenwoordig heet? En naar catechisatie?

• LeSage

Het ambivalente is dat, als je als kerk op de gevoelens van onzekerheid inspeelt in het kader van een uitvaart, je eigenlijk gewoon verkeerd bezig bent.

Zelf ben je als theoloog ook niet zeker (we hebben immers alleen maar vermoedens gebaseerd op gevoelens van mensen van 2000-4000 jaar geleden), en vervolgens misbruik je de gevoelens van verlatenheid van nabestaanden om ‘je boodschap aan de man te brengen’.

brrrrr.

• theo

Oma is overleden.

oeps, hoe uh regelen we de uitvaart?

Oma was toch gelovig?

Ken jij een dominee?

Welnee, hoe moet ik nou een dominee kennen.

Staat het in het telefoonboek onder de -D- ?

—————

OF… zoals genoemd wordt het vierwielen christendom.

In de kinderwagen naar de kerk voor de doop.

In de trouwauto naar de kerk voor een kerkelijke inzegening omdat mijn moeder dat zo leuk vindt.

In de lijkauto naar de kerk want er moet maar een dominee bij.

• theo

Geloven moet heilzaam zijn voor het hier en nu en als mensen dat heilzame daarvan ervaren dan is geloof goed voor een mens.

• theo

De boodschap van rust en vrede in je lijf en dat de dood het laatste woord niet heeft.

• theo

Het “”wonderlijke“” is dat juist bij hoogopgeleide jongeren geloof vaak een grotere rol speelt dan onder laagopgeleiden.

• Miracula

>Geloven moet heilzaam zijn voor het hier en nu en als mensen dat heilzame daarvan ervaren dan is geloof goed voor een mens.

Is het dan vanzelfsprekend dat geloof heilzaam is???

Ik heb meer de indruk dat velen kerk en geloof de rug toekeren, juist omdat die niet heilzaam zijn of niet als zodanig worden ervaren.

• rudi bijbelstudie

weer zo´n domme opmerking, niet toevallig van een atheist. Er is juist een nieuwe Reformatie gaande die veel verder gaat dan Pinksteren.

• theo

Miracula Schreef:

——————————————————-

> >Geloven moet heilzaam zijn voor het hier en nu en

> als mensen dat heilzame daarvan ervaren dan is

> geloof goed voor een mens.

>

> Is het dan vanzelfsprekend dat geloof heilzaam

> is???

Voor veel christenen alleen maar heilzaam na dit aardse tranendal doorlopen te hebben.

Geloof als toegangsbewijs voor de hemel na de dood.

Als geloof “slechts”" alleen het bovenstaande in zou houden dan zou ik wellicht nu mijn geloof wel aan de wilgen gaan hangen.

> Ik heb meer de indruk dat velen kerk en geloof de

> rug toekeren, juist omdat die niet heilzaam zijn

> of niet als zodanig worden ervaren.

Of uit onverschilligheid en/of uit frustratie en/of ''ik red mezelf wel" of ? –Of ??— Of ??