LeSage Schreef:
——————————————————-
>Thomas schreef; De dood bestaat niet, maar de Verlossing is het einde van de persoon, schrijf je. Als dit eindigt te bestaan, en er blijft niets over wat bestaat, wat heeft het allemaal dan voor zin? Wat is dán de zin van ‘'het volle leven’'?
Als er Verlossing is, wat wordt er dan verlost? Wat Leeft er dan als het einde van het bestaan daar is? Niets?
> Dat is inderdaad de vraag waar ik ook nog niet
> echt uit ben, Thomas.
> Toen ik nog volop achter het idee van
> reincarnatie stond, bestond dat probleem niet.
>
> Maar ik heb ingezien dat er niet zoiets bestaat
> als een LeSage, maar dat LeSage niets meer is dan
> een reactie van materie op andere materie.
> Reincarnatie is dan ongeveer net zoveel wishfull
> thinking als welk ander geloof ook.
Je schrijft eerst dat de persoonlijkheid een reactie is van materie op materie; zeg maar vanuit stof tot stof.. Dat is toch de re-incarnatie? Het natuurlijke blijft hierin namelijk rond wentelen in het natuurlijke; de sferen zijn uit het natuurlijke opgebouwd.
En dat is geen wishfull thinking, maar de wereld waarin de mens ronddoolt. De ziel met zijn (nieuwe) persoonlijkheden steeds weer in het lichaam komend, en persoonlijkheden oplossend bij het vergaan van het lichaam. Wat overblijft is het saldo/lading/ziel van oorzaak en gevolg lessen en ervaringen van het doorlopen leven in dat lichaam; karma..En het karma zal weer een lichaam bezielen.
> Maar nogmaals: je hebt gelijk - ook ik heb geen
> antwoord op de zinloosheid die het gevolg is van
> materialistisch denken.
Vandaar steeds maar weer de bijbeltkesten erbij gehaald, waar wél de antwoorden staan, mits ze gezien worden.
Misschien zullen we gewoon
> moeten accepteren dat het niet het leven is dat
> zinloosheid als een vraag ervaart die beantwoord
> moet worden, maar dat wij dat juist zelf zijn uit
> angst voor het Einde.
Het leven zoals je dit wilde ‘'vol vullen’' is het leven in de Matrix; de slaaptoestand van de mens in de wereld van de illusie, de droom.
> Doe es een gedachtenexperiment.
Stel dat het eind
> van Thomas helemaal niet erg zou zijn…… zou
> jij dan een zin nodig hebben?
Een zin nodig hebben? Wat bedoel je daarmee?
Een zin om te leven? Ja, het einde van Thomas is begonnen met het leren inzien van wie ik ben.. Het; mens, ken u Zelve.
Het einde/overgave van de oude mens, is het begin van de Weg, en daarmee de Weg zelf.