Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Wezenzondag

• holybol

de zon is helemaal niet humanistisch en jij moet eens wat minder zuchten

• theo

15 Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. 16 Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: 17 de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven. 18 Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug.

Goede vrijdag- Pasen- Hemelvaart- wezenzondag- Pinksteren

• holybol

oneens

• Ellen-Josee

holybol Schreef:

——————————————————-

> de zon is helemaal niet humanistisch en jij moet

> eens wat minder zuchten

Hij krijgt wel goed wat zuurstof binnen op die manier natuurlijk en dat is wel weer fijn.

Mvg, Ellen

• perihelium

Paulette Schreef:

——————————————————-

> Nee hoor! M'n pleegouders gingen wel naar de kerk.

> Niet iedere zondag, maar best wel vaak.

> En heb op een christelijke school gezeten en zelfs

> een tijdje op een zondagschool.

> Dus k weet er wel van.

> Maar ik ging naar een openbare vwo en daar is de

> klad er in gekomen, zeg maar.

> Later ga je nadenken. Enerzijds denk je d'r moet

> toch íets wezen. (Wezendag…..?) Maar als er

> iets is, is dat dan God en Jezus? In de kerk van

> mijn pleegouders was veel haat en nijd. Vond ik

> best raar, omdat Jezus zo liefdevol zou zijn, weet

> je wel? Toen dacht ik: dat geloof in Jezus werkt

> kennelijk niet echt.

> Dus troost, nee, daarvoor moet je er eerst in

> geloven, denk ik.

> Hoe is dat bij jou? Heb jij wel troost van Jezus?

> Ben jij in Jezus?

haha, Wezendag, er moet iets wezen.. :)

Heel herkenbaar je verhaal Paulette! Ik heb ook op christelijke lagere scholen gezeten en ging naar de Zondagsschool als kind (bij majoor Bosshardt) maar geloofde vroeger niet, was zelfs een grote atheïst. Een aantal jaren geleden viel ineens door eigen fouten en externe omstandigheden de grond onder mijn voeten weg en had ik alle grip die ik dacht te hebben verloren. Ik dacht altijd dat christenen zich betere mensen vinden, maar op dat moment vertelde iemand me dat we allemaal zondaren zijn en schuldig staan voor God. Omdat deze persoon me een gunst had bewezen op een manier dat ik toen nooit zou doen wilde ik niet kritisch zijn en luisterde ik voor het eerst echt naar wat iemand anders me te vertellen had. Hij gaf me een Bijbel, bad voor me en vertelde me het goede nieuws dat Jezus voor onze zonden is gestorven en als we in Hem geloven we geen vijand meer zijn van God, maar een kind van God.

Toen stelde ik toch een kritische vraag; als God bestaat wie heeft Hem dan gemaakt. Ik dacht daarmee het gesprek af te ronden want daar had toch niemand antwoord op en ik had dus gelijk met mijn ongeloof en het was toch allemaal maar onzin, maar.. op dat moment werd ik geraakt door de Geest van God en kreeg de zekerheid dat God altijd al heeft bestaan en geen maker heeft. Die nacht in bed vroeg ik me af waarom iemand die me niet kent zou helpen, iets dat ik toen nooit zou doen. Ik realiseerde dat ik fouten had gemaakt en voor mezelf had geleefd en beleed mijn zonden, gaf mezelf aan Jezus en vroeg om vergeving van mijn schuld in Zijn naam. Er is veel over te vertellen en dat doe ik graag, maar in het kort; vrij snel heb ik me laten dopen en ik heb een nieuw leven gekregen in de Heer.

Geruzie in de kerk heb ik ook meegemaakt maar we moeten niet vergeten dat christenen ook mensen zijn die fouten kunnen maken. De enige troost die we hebben voor nu en in de eeuwigheid is Jezus Christus. Als we in Hem zijn en blijven dan staat de liefde van God (niet de liefde van de wereld) voorop en is er altijd een uitweg.

Ik heb altijd grote moeite gehad met mijn relatie met mijn stiefvader maar het is zo fijn dat we een Vader in de hemel hebben die om ons geeft en het beste met ons voorheeft.

Zeggen dat het geloof niet werkt is ongeloof, beter om tegen God te zeggen dat je zelfs als je er niks van zou merken in een goede God wil geloven. Als je dat echt meent moet je eens kijken wat je dan merkt, want door geloof in Jezus Christus ben je gemerkt met het zegel van Gods Geest. Dat wens ik je toe, in de naam van Jezus. Gods zegen!

Johannes 3:16

Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

• Ellen-Josee

Douce Schreef:

——————————————————-

> Deze traditie ken ik niet en dit soort themadagen

> waren bij mijn “richting” zeker niet in zwang.

> M.i. is het de bedoeling dat je naar je medemens

> omkijkt en niet alleen naar wezen en weduwen. Er

> zijn, zeker heden ten dage veel meer eenzamen dan

> de eerder genoemden.

> Eenzamen met hele hordes mensen om zich heen, dus

> op het eerste gezicht niet zo zichtbaar.

Gisteren nog met iemand gesproken die zich erg eenzaam voelt, maar of dat vandaag op deze speciale dag weer gebeurd?

>

> Verleden week zondag was het moederdag, is dat bij

> de PKN ook een speciale preekdag? Ben dat vergeten

> aan mijn buurman te vragen;)

In de Baptistenkerk heb ik wel meegemaakt dat de preek daarom over Maria ging, immers de moeder van Jezus.

http://www.youtube.com/watch?v=mN70R-3ao0U

>

> Was mijn reactie zinnig en volwassen genoeg (jouw

> woorden gebruikend)?:D

(tu)

>

> Douce

• Douce.

Kun je ook uitleggen waarom?

Douce

• Ellen-Josee

theo Schreef:

——————————————————-

> 15 Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn

> geboden. 16 Dan zal ik de Vader vragen jullie een

> andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je

> zal zijn: 17 de Geest van de waarheid. De wereld

> kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en

> kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij

> woont in jullie en zal in jullie blijven. 18 Ik

> laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij

> jullie terug.

>

> Goede vrijdag- Pasen- Hemelvaart- wezenzondag-

> Pinksteren

Er zijn natuurlijk ook mensen die hun overleden ouders vreselijk missen, of wiens ouders er nooit voor hen waren.

Maakt het voor die mensen nog wat uit deze dag?

• theo

Loslaten is ontzettend moeilijk, op velerlei gebied, loslaten van vriendjes op school vanwege verhuizing of vervolgonderwijs, van vrienden, van werkkring, van partner vanwege ziekte ( b.v. blijvend letsel of dementie) , loslaten van vaak ozo vertrouwde visies ( de netten niet aan de andere kant durven gooien, het niet over een andere boeg durven gooien). Loslaten i.v.m. dood is het ultieme voorgoed loslaten.

Inderdaad heb ik dit ook in de preek aangehaald.

Hemelvaartsdag- Jezus is niet meer in menselijke gedaante onder de mensen maar laat ons echter niet als wezen achter.

Pinksterfeest is in aantocht.

• perihelium

theo Schreef:

——————————————————-

> Loslaten is ontzettend moeilijk, op velerlei

> gebied, loslaten van vriendjes op school vanwege

> verhuizing of vervolgonderwijs, van vrienden, van

> werkkring, van partner vanwege ziekte ( b.v.

> blijvend letsel of dementie) , loslaten van vaak

> ozo vertrouwde visies ( de netten niet aan de

> andere kant durven gooien, het niet over een

> andere boeg durven gooien). Loslaten i.v.m. dood

> is het ultieme voorgoed loslaten.

>

> Inderdaad heb ik dit ook in de preek aangehaald.

>

> Hemelvaartsdag- Jezus is niet meer in menselijke

> gedaante onder de mensen maar laat ons echter niet

> als wezen achter.

>

> Pinksterfeest is in aantocht.

Je hoeft niet te wachten tot Pinksteren, de heilige Geest is ruim 2000 jaar geleden uitgestort en is beschikbaar voor iedereen die zijn geloof in de Here Jezus stopt. Heb je dat ook in je preek vermeld?