Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Twee Jahweh's [Genesis 18 en 19]

• Florin

Hier komt de stuk die ik beloofd heb te schrijven over het feit dat er in Genesis 18 en 19 in duidelijk taal vermeld wordt dat er op z'n minst Twee Jahweh's zijn.

Jahweh laat Zich aan Avraham zien , spreekt en eet met hem . In Genesis 18:33 staat er dat Jahweh weg is gegaan nadat Hij geéindigd had tot Avraham te spreken. De grote vraag is : Waar is Jahweh naar toe gegaan ? Velen denken dat Hij teruggekeerd is naar de hemelen alhoewel het er niet staat. Ook denken zij dat omdat er in Genesis 19:1 staat dat de 2 engelen in de avond te Sedom kwamen .

De wetenschappelijke Biblia Hebraica geeft aan dat oorspronkelijk in Genesis 19:1 mogelijk niet sjenej hamalachiem/twee engelen heeft gestaan maar haánasjiem/de mannen net zoals in Genesis 19:12 en Genesis 19:16 , dus als er oorspronkelijk in Genesis 19:1 ‘En de mannen kwamen in de avond te Sedom’ heeft gestaan dan kan heel goed zijn dat Jahweh Die eerst met Avraham gesproken heeft er ook bij was !

Dat Jahweh niet was teruggekeerd naar de hemelen maar naar Sedom is gegaan, blijkt in ten eerste in duidelijk taal uit de woorden die Hij gesproken heeft in Genesis 18:20-21 waar Hij dus zegt Zelf te willen nederdalen om te zien of de inwoners van Sodom en Gomorra gedaan hebben naar het geroep dat tot Hem is gekomen en ten tweede uit het feit dat Hij Die met Lot sprak in Genesis 19 de macht had om Lot in het leven te behouden , volgens o.a. Rashi is daarom ‘mijn heer’ uit Genesis 19:18 Jahweh Zelf. In de Targoemiem staat letterlijk in Genesis 19:18 ‘Neen toch JHWH..’ en niet ‘al-na adonaj’/'neen toch mijn heer' . In de commentaar van Rashi staat er :

“Please do not, O Lord.” : Our Sages said (Shev. 35b) that this name is holy (referring to God), because it is stated in its context (verse 19):“to sustain my soul,” referring to He Who has the power to cause to die and to cause to live. And the Targum renders: Please now, my Lord.

Het is dus duidelijk dat Jahweh niet was teruggekeerd naar de hemelen maar Zelf ook naar Sedom is gegaan en dan komen we in Genesis 19:24 waar dus staat 'Toen liet Jahweh zwavel en vuur op Sodom en Gomorra regenen van Jahweh uit de hemelen' .

Conclusie : Er was dus 1 Jahweh op aarde en 1 Jahweh in de hemelen waaruit de zwavel en het vuur vandaan kwamen, Eén + Eén = Twee en niet Eén .

Florin

• CU

Vorige maand kwam je ook al hiermee aanzetten. En inderdaad, er zijn er twee, zoals ik daar ook al reageerde waar je maar niet op in ging.

Dus dan nog maar een keer waarmee je je gelijk kan halen:Het is voldoende om Ex. 29:16-18 op te slaan en te lezen, en vervolgens Jeremia 7:22 op te zoeken en te lezen.

Je kan dan niet anders concluderen dat het over twee goden gaat, de ene God die voorschrijft hoe je zijn bbq moet bereiden, en de andere God die dat gewoon ontkent.

Ik zet ze hier maar even neer (uit de NBV)

Exodus 29:16-18

16 Slacht het dier en giet het bloed tegen de zijkanten van het altaar. 17 Snijd de ram in stukken, was de ingewanden en de poten en leg ze bij de stukken vlees en de kop. 18 Verbrand de ram in zijn geheel op het altaar. Het is een brandoffer, een geurige gave die de HEER behaagt.

Jeremia 7:22

22 Toen ik jullie voorouders uit Egypte leidde, heb ik hun nooit iets gezegd of voorgeschreven over brand- en vredeoffers.

Het zal mij benieuwen wie van jullie in staat is om dit recht te praten. Maar hou er wel rekening mee dat leugenaars in de hel komen.

• perihelium

Efeziërs 4:3-6

Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft: één lichaam en één geest, zoals u één hoop hebt op grond van uw roeping, één Heer, één geloof, één doop, één God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is.

• CU

????

Je bent een roepende in de woestijn.

• Florin

CU Schreef:

——————————————————-

> Vorige maand kwam je ook al hiermee aanzetten. En

> inderdaad, er zijn er twee, zoals ik daar ook al

> reageerde waar je maar niet op in ging.

CU als je wat te melden hebt over mijn posting ga dan op in, ik ga niet op alle berichten van alle prikkers reageren.

Florin

• CU

Ach, ik dacht laat ik ook eens een wit voetje halen bij je.:D

• Frederik D

Een duidelijke alverzoeningstekst.

Al dat allen pleit duidelijk voor de alverzoening.

Waarom ben jij een alverzoener?

• Frederik D

Hoogst ongeloofwaardig.

Het OT is heel stringent: er is maar één Jahweh.

De passages zijn wat knullig maar dat mag jou niet verleiden tot polytheïsme.

Waarom wil jij per se twee Jahwehs? Om Eliyahu af te troeven?

• Florin

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Hoogst ongeloofwaardig.

>

> Het OT is heel stringent: er is maar één Jahweh.

Het is stringent dat er op z'n minst Twee Jahweh's zijn.

> De passages zijn wat knullig maar dat mag jou niet

> verleiden tot polytheïsme.

>

> Waarom wil jij per se twee Jahwehs? Om Eliyahu af

> te troeven?

Ik lees onbevooroordeeld wat er staat, er is 1 Jahweh in de hemelen en 1 Jahweh op aarde, als je niet eens bent met mijn uitleg leg uit wat er aan hapert. Wat Eliyahu gelooft moet hij weten.

Florin

• Frederik D

Er staat nergens dat er twee Jahwehs zijn, ééntje op aarde en eentje in de hemel. Het gaat in het OT altijd om dezelfde ene Jahweh, die weliswaar in de loop van het OT verandert van een mannetjesputter tot een murmureerder.