Michiel… Schreef:
——————————————————-
> Ik vertrek met een knipoog. Het gaat jullie goed.
> En onthoud. Religie is niets om ruzie over te
> maken. Het moet mensen samenbrengen en de mens met
> God verbinden.
Ja, en daar gaat het nu om. Elkeen wilt zo graag (en doet er alles aan) om een ander met God te verbinden of te ontbinden naar zijn goeddunken en mening.
Doch vergeet dat hij genoeg werk heeft met zichzelf opdat die Verbinding zou kunnen gebeuren. Daarom is Inkeer en Stil worden belangrijker dan denken te moeten evangeliseren; en met evangeliseren bedoel ik het opdringen van de eigen mening,of dit nu gebeurt vanuit de koker van geloof of ongeloof maakt geen verschil.
Ik geloof ook dat weinigen er bij stilstaan hoe veel meegelezen wordt door mensen die helemaal niet 'prikken en niet geregistreerd zijn.
Dat er ook weinig bij stilgestaan wordt hoe groot de verantwoordelijkheid is van de schrijver/schrijfster,door wat geschreven wordt naar medeprikkers toe en hen al dan niet kwetsen, beschadigen enz….
Ik kan me heel goed voorstellen dat je het voor bekeken houdt, want de soort energie die hier dominant aanwezig is en ervaren wordt is destructief en haalt de mens naar beneden ipv hem op te heffen,te bemoedigen.
Door aan de zijlijn te staan kan je vaak gewoon waarnemen en dan zie je het spel dat gespeeld wordt en kan je erom glimlachen, ook al is het vaak intriest om te zien hoe mensen hierin verdrinken.
Afstand nemen is goed om onderstaande opnieuw te kunnen ervaren, in de eenvoud van alle dingen en elke dag.(wat Sietse schreef):
"Telkens overkomt het je weer het wonder van het gewoonste blijken van menselijkheid,
telkens lichten ze weer op gezichten aandachtig als een rimpelloos meer,
toegankelijk zo ontvankelijk als een licht glooiend landschap, gezichten van mensen die zichzelf niet willen verloochenen,
mensen die vóór alles mens willen zijn."
Uit:Mens lief ik hou van je,
Phil Bosmans
hartelijke groet,
Marith