Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Afscheid...

• 'en passant'

Michiel… Schreef:

——————————————————-

> Ik vertrek met een knipoog. Het gaat jullie goed.

> En onthoud. Religie is niets om ruzie over te

> maken. Het moet mensen samenbrengen en de mens met

> God verbinden.

Ja, en daar gaat het nu om. Elkeen wilt zo graag (en doet er alles aan) om een ander met God te verbinden of te ontbinden naar zijn goeddunken en mening.

Doch vergeet dat hij genoeg werk heeft met zichzelf opdat die Verbinding zou kunnen gebeuren. Daarom is Inkeer en Stil worden belangrijker dan denken te moeten evangeliseren; en met evangeliseren bedoel ik het opdringen van de eigen mening,of dit nu gebeurt vanuit de koker van geloof of ongeloof maakt geen verschil.

Ik geloof ook dat weinigen er bij stilstaan hoe veel meegelezen wordt door mensen die helemaal niet 'prikken en niet geregistreerd zijn.

Dat er ook weinig bij stilgestaan wordt hoe groot de verantwoordelijkheid is van de schrijver/schrijfster,door wat geschreven wordt naar medeprikkers toe en hen al dan niet kwetsen, beschadigen enz….

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het voor bekeken houdt, want de soort energie die hier dominant aanwezig is en ervaren wordt is destructief en haalt de mens naar beneden ipv hem op te heffen,te bemoedigen.

Door aan de zijlijn te staan kan je vaak gewoon waarnemen en dan zie je het spel dat gespeeld wordt en kan je erom glimlachen, ook al is het vaak intriest om te zien hoe mensen hierin verdrinken.

Afstand nemen is goed om onderstaande opnieuw te kunnen ervaren, in de eenvoud van alle dingen en elke dag.(wat Sietse schreef):

"Telkens overkomt het je weer het wonder van het gewoonste blijken van menselijkheid,

telkens lichten ze weer op gezichten aandachtig als een rimpelloos meer,

toegankelijk zo ontvankelijk als een licht glooiend landschap, gezichten van mensen die zichzelf niet willen verloochenen,

mensen die vóór alles mens willen zijn."

Uit:Mens lief ik hou van je,

Phil Bosmans

hartelijke groet,

Marith

• theo

Daarom, geliefde broeders en zusters is het goed om naast je geloof eveneens te kunnen relativeren EN de humor niet te veronachtzamen/vergeten !!!

• Douce.

Er hoort hier op het bord bij het stil worden en inkeer een veelheid van woorden, die zijn weerga niet kent. Daarvan heb ik tot dusver niets begrepenB)

Overigens is dit bord niet besteed aan tere zieltjes en eerlijk gezegd de Bijbel ook niet.

Douce

• Douce.

Zonder humor en relativeren, maak je nodeloos het leven moeilijker dan het is:)

Douce

• 'en passant'

theo Schreef:

——————————————————-

> Daarom, geliefde broeders en zusters is het goed

> om naast je geloof eveneens te kunnen relativeren

> EN de humor niet te veronachtzamen/vergeten !!!

(tu):)

• 'en passant'

Douce Schreef:

——————————————————-

> Er hoort hier op het bord bij het stil worden en

> inkeer een veelheid van woorden, die zijn weerga

> niet kent. Daarvan heb ik tot dusver niets

> begrepenB)

> Overigens is dit bord niet besteed aan tere

> zieltjes en eerlijk gezegd de Bijbel ook niet.

>

> Douce

Als iedereen maar eens in zijn eigen tuin gaat spitten dan wordt het stil ;)

En Michiel lijkt me nu niet een ‘teer’ zieltje, maar ziet wel dat je op die manier eindeloos kan doorgaan en je er helemaal niet beter van wordt.

Marith

• Douce.

Michiel bedoel ik niet met een teer zieltje, maar meer diegenen (zie jouw eigen posting:)) die meelezen en zich mogelijk gekwetst voelen.

Als ik weinig mee doe aan oeverloze discussies (die geen zoden aan de dijk blijken te zetten), dan is het omdat ik stil in mijn eigen tuintje bezig ben Daar heb ik erg weinig woorden voor nodig in tegenstelling tot vele anderen. Ik ben namelijk niet verslaafd aan godsdienst en alle uitwassen daarvan. Het is een innerlijk proces en teveel gehakketak doet, dat wil zeggen bij mij, daar slechts afbreuk aan. Vandaar dat ik Michiel heel goed begrijp.

Ik blijf de mening toegedaan dat stilte en inkeer niets te maken heeft met een tsunami van woorden.

Douce

• 'en passant'

Douce Schreef:

——————————————————-

> Michiel bedoel ik niet met een teer zieltje, maar

> meer diegenen (zie jouw eigen posting:)) die

> meelezen en zich mogelijk gekwetst voelen.

> Als ik weinig mee doe aan oeverloze discussies

> (die geen zoden aan de dijk blijken te zetten),

> dan is het omdat ik stil in mijn eigen tuintje

> bezig ben Daar heb ik erg weinig woorden voor

> nodig in tegenstelling tot vele anderen. Ik ben

> namelijk niet verslaafd aan godsdienst en alle

> uitwassen daarvan. Het is een innerlijk proces en

> teveel gehakketak doet, dat wil zeggen bij mij,

> daar slechts afbreuk aan. Vandaar dat ik Michiel

> heel goed begrijp.

>

> Ik blijf de mening toegedaan dat stilte en inkeer

> niets te maken heeft met een tsunami van woorden.

>

> Douce

Ok ,is helder nu ,het is inderdaad een proces en geen opgelegd voorschrift. Ik had het eigenlijk over de beschadiging dat het kan toebrengen aan mensen die zich in de arena begeven omdat hier op de man gespeeld wordt, persoonlijk dus. Het lijkt wel dat het een hobby geworden is om anderen onderuit te halen. Het is dus inderdaad niet voor doetjes.

Verder ben ik het helemaal met jou eens :)

Marith

• Frans

Marith Schreef:

——————————————————-

> Ok ,is helder nu ,het is inderdaad een proces en geen opgelegd voorschrift. Ik had het eigenlijk over de beschadiging dat het kan toebrengen aan

> mensen die zich in de arena begeven omdat hier op de man gespeeld wordt, persoonlijk dus. Het lijkt wel dat het een hobby geworden is om anderen onderuit te halen.

> Het is dus inderdaad niet voor doetjes.

> Verder ben ik het helemaal met jou eens :)

>

> Marith

Ik wil wel graag even kwijt dat ik vind dat mensen die niet houden van persoonlijke aanvallen daarom nog geen doetjes zijn. Ik noem dat liever respectvolle en serieuze mensen.

• 'en passant'

Frans Schreef:

——————————————————-

> Marith Schreef:

> ————————————————–

> —–

>

> > Ok ,is helder nu ,het is inderdaad een proces en

> geen opgelegd voorschrift. Ik had het eigenlijk

> over de beschadiging dat het kan toebrengen aan

> > mensen die zich in de arena begeven omdat hier

> op de man gespeeld wordt, persoonlijk dus. Het

> lijkt wel dat het een hobby geworden is om anderen

> onderuit te halen.

> > Het is dus inderdaad niet voor doetjes.

> > Verder ben ik het helemaal met jou eens :)

> >

> > Marith

>

> Ik wil wel graag even kwijt dat ik vind dat mensen

> die niet houden van persoonlijke aanvallen daarom

> nog geen doetjes zijn. Ik noem dat liever

> respectvolle en serieuze mensen.

Klopt en dat heb ik ook niet gezegd. Want niet iedereen gaat in de persoonlijke aanval,het komt ook altijd uit dezelfde hoek,zelfs al lijkt er geen reden toe, toch kiezen ze hiervoor, als hobby :-) Ik had het eerder over zij die misschien niet voldoende weerbaarheid hebben of niet voldoende olie hebben in de lamp die dient als ‘bescherming’. En dat kan mensen beschadigen. Dat wou ik aanstippen.

Marith