Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Gnosis, oude kennis zonder kruis.

• BOAZ

En juist nu, voor de mensen van déze tijd, met het bewustzijn van nu, is het van groot belang ons opnieuw door deze oude kennis te laten inspireren. Ze is er voor ons, zodat we het opnieuw kunnen verstaan. In veel van deze teksten treedt Jezus op als verlosser, niet door voor onze zonden aan het kruis te sterven, maar door als wijsheidsleraar ons te helpen ontwaken uit deze droom van onwetendheid en illusie. Ken je Zelf, dan ken je het Al.

http://www.willemglaudemans.nl/gnosis/

Boaz.

• Frederik D

Net als jij vind ik de gnosis grote lariekoek.

Het Al bestaat niet. En als het al zou bestaan, dan valt het nooit te kennen via het Zelf. En het Zelf bestaat ook niet.

Maar waarom voelen zovelen zich aangetrokken tot die kneiboel van bigotte begripsverwarringen, sleetse subjectiviteiten en potsierlijke projecties?

En zou er op jouw geloof ook geen kritiek uitgeoefend kunnen worden?

Overigens is het ego van de gnostici zeer groot, ondanks hun kruistocht tegen het ego.

• Douce.

Met je laatste zin ben ik het, na heel veel analyses hier, wel eens.

Maar, jouw ego is ook niet een vuiltje in het oog vriend…………….:)

Douce

• Sietse 45

(tu) :D:D:D (tu)

• BOAZ

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Net als jij vind ik de gnosis grote lariekoek.

>

> Het Al bestaat niet. En als het al zou bestaan,

> dan valt het nooit te kennen via het Zelf. En het

> Zelf bestaat ook niet.

>

> Maar waarom voelem zovelen zich aangetrokken tot

> die kneiboel van bigotte begripsverwarringen,

> sleetse subjectiviteiten en potsierlijke

> projecties?

:D

>

> En zou er op jou geloof ook geen kritiek

> uitgeoefend kunnen worden?

Dat vind dagelijks plaats op PB.

>

> Overigens is het ego van de gnostici zeer groot,

> ondanks hun kruistocht tegen het ego.

Dat is wel erg opvallend en geen illusie;)

Boaz.

• M*j*r**

BOAZ Schreef:

——————————————————-

> In veel van deze teksten treedt Jezus op

> als verlosser, niet door voor onze zonden aan het

> kruis te sterven, maar door als wijsheidsleraar

> ons te helpen ontwaken uit deze droom van

> onwetendheid en illusie. Ken je Zelf, dan ken je

> het Al.

Waar in de bijbel zegt Jezus letterlijk dat Hij voor onze zonden aan het kruis zal gaan sterven?

Heeft Hij dat 3 jaar lang lopen verkondigen?

Wat zegt de bijbel en Jezus zelf?

Luc. 4

De taak van Jezus

42 En toen het dag geworden was, vertrok Hij en ging naar een eenzame plaats. En de scharen zochten Hem en kwamen tot Hem en trachtten Hem tegen te houden, opdat Hij niet van hen zou heengaan. 43 Maar Hij sprak tot hen: Ook aan de andere steden moet Ik het evangelie van het Koninkrijk Gods verkondigen, want daartoe ben Ik uitgezonden. 44 En Hij predikte in de synagogen van Judea.

Zo zie je maar weer. De werkelijke leer van Jezus is in de loop der eeuwen verdrongen door de leer van “Hij is voor onze zonden aan het kruis gestorven” .

• BOAZ

Efeze 2:11 Bedenkt daarom dat gij, die vroeger heidenen waart naar het vlees, en onbesneden genoemd werdt door de zogenaamde besnijdenis, die werk van mensenhanden aan het vlees is, 12 dat gij te dien tijde zonder Christus waart, uitgesloten van het burgerrecht Israëls en vreemd aan de verbonden der belofte, zonder hoop en zonder God in de wereld. 13 Maar thans in Christus Jezus zijt gij, die eertijds veraf waart, dichtbij gekomen door het bloed van Christus.

14 Want Hij is onze vrede, die de twee één heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, de vijandschap, weggebroken heeft, 15 doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen, 16 en de twee, tot één lichaam verbonden, weder met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft. 17 En bij zijn komst heeft Hij vrede verkondigd aan u, die veraf waart, en vrede aan hen, die dichtbij waren; 18 want door Hem hebben wij beiden in één Geest de toegang tot de Vader. 19 Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Christus Jezus zelf de hoeksteen is. 21 In Hem wast elk bouwwerk, goed ineensluitend, op tot een tempel, heilig in de Here, 22 in wie ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in de Geest.

Boaz.

• M*j*r**

Efeze. Dat is wat Paulus zegt. En geen kruis en zonden.

Ik vroeg dus wat Jezus zelf zegt.

• M*j*r**

Ingaan in het Koninkrijk der hemelen

13 Gaat in door de enge poort, want wijd is en breed de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die daardoor ingaan; 14 want eng is de poort, en smal de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn er, die hem vinden.

15 Wacht u voor de valse profeten, die in schapevacht tot u komen, maar van binnen zijn zij roofgierige wolven. 16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen: men leest toch geen druiven van dorens of vijgen van distels? 17 Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, of een slechte boom goede vruchten dragen. 19 Iedere boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. 20 Zo zult gij hen dan aan hun vruchten kennen.

21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

Tweeërlei fundament

24 Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots. 25 En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest. 26 En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand. 27 En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het viel in, en zijn val was groot.

Indruk op de scharen

28 En het geschiedde, toen Jezus deze woorden geëindigd had, dat de scharen versteld stonden over zijn leer, 29 want Hij leerde hen als gezaghebbende en niet als hun schriftgeleerden.

Dus niks geen kruis en opgenomen zonde.

• BOAZ

1 Korinthiers 1:18 Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods. 19 Want er staat geschreven:

Verderven zal Ik de wijsheid der wijzen, en het verstand der verstandigen zal Ik verdoen.

20 Waar blijft de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze tijd? Heeft God niet de wijsheid der wereld tot dwaasheid gemaakt? 21 Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven. 22 Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, 23 doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid, 24 maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, (prediken wij) Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods. 25 Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.

Boaz.