Paulus vocht tegen zijn wellust.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlthomas Schreef:
——————————————————-
> Ja, ik schreef het als reactie op Douce haar
> mening van ‘moed der wanhoop’ en nog eentje
> daarop.
>
> Daar voelde ik mij op aangesproken, maar ik kan de
> ‘wijze van vermanen’ niet peilen.
>
> En nu jouw opmerking..dat deed mij afvragen waar
> dat dan uit op te maken is, die wanhoop. Vandaar.
>
> Die eenzaamheid van de enkeling, en triestheid van
> het onbegrip is wel voelbaar blijkbaar. Oké dan,
> gedeelde smart is halve smart..
Je schreef:Ik doelde op pb, waardoor de moed een goede moed zal zijn, wil de wereld overwonnen worden.
De laatste tijd, na een reactie uit ‘'de oude mens’', komt deze tekst wel eens boven; Gij richt voor mij een dis aan, voor de ogen van wie mij benauwen..
..en dat ervaren is wel bijzonder. Dat maakt de moed inderdaad als een samensmelting met wat is.
Daar gaat het toch om nietwaar, die zin het klonk als Troost in mijn oren.
Ik goochelde even op die zin: http://belofte.blogspot.com/2009/06/gij-richt-voor-mij-een-dis-aan-voor-de.html
Marith
Marith Schreef:
——————————————————-
> thomas Schreef:
> ————————————————–
> —–
> > wanhoop
> > 1) Desperatie 2) Ellende 3) Ongunst 4)
> > Radeloosheid 5) Vertwijfeling
> >
> > Tja, alweer iemand die dit tegen me zegt. Hoe
> komt
> > dat toch.
> >
> > Ik zou er wanhopig van worden.
>
> Hoe bedoel je?
> Scheef je dit zelf niet ergens?
> Ik zie geen wanhoop zoals je beschrijft,eerder
> standvastigheid gepaard gaand met de eenzaamheid
> die een enkeling niet vreemd is
Standvastigen op het pad der zelfverlossing soms met een andere eenzame dolende, om wanhopig van te worden:?
Boaz.
>
> Marith
Misschien heb ik het verkeerd begrepen wat je bedoelt, http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/14777005/14780986/re-uitnodiging-of-afwijzing#msg-14780986
''De moed der wanhoop moet niet, ook niet op pb.'' en dat moest nog een keer begrepen worden, maar dat deed ik niet.
Ik schreef maar dat ik wanhopig was en dat je dat goed door had. Tja..wat moet ik er mee.
Sorry, als ik er helemaal naast zit, Douce, ik heb dat wel vaker; HSP denk ik..8-)
Een roos is een roos is een roos, zei Gertrude Stein al. Met andere woorden: een roos is geen fiets, geen cola, geen Zelf, geen Al en geen wat niet al.
Maar hoe zit het met de sluiers van jouw teksten? Mag ik jouw teksten verstaan als een handleiding om onhandig aan je fiets te knutselen?
De Bijbel is geen gnostiek geschrift. Aanvaard dat eens. En de IKEA-gids is ook geen gnostiek geschrift.
M*j*r** Schreef:
——————————————————-
> Heb je Boaz weer met z'n zelfverlossing. Zelf niet
> wetende wat hij daar mee bedoelt.
> Boaz weet niet meer hoe hij moet reageren, dus
> gooit hij zelfverlossing maar weer in de ring. Ken
> je nog andere woordjes?
Zelfverlossing is de leer van de gnostici, dat geven zij zelf toe!
Het Evangelie van de Waarheid
Lezing:
Het Evangelie der Waarheid is stellig een van de diepzinnigste en meest meditatieve teksten uit de Nag Hammadi geschriften. Het werd waarschijnlijk geschreven door Valentinus. Het is een verlossingstekst bij uitstek, doordat het ons de weg wil wijzen naar de verlossende kracht in onszelf. De tekst spreekt rechtstreeks tot het hart. Jezus treedt hierin op als de wijsheidsleraar die ons door zijn goddelijk voorbeeld eraan herinnert wie wij in diepste wezen zijn: een Volmaakte Schepping van een Volmaakte Vader. Daarmee raakt dit evangelie aan de fundamenten van de gnostiek.
http://www.rozenkruis.nl/loct/groningen/het-evangelie-van-de-waarheid
Boaz.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?