Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Profetie wordt werkelijkheid

• 'en passant'

De tekenen van het einde van de wereld

1 En Jezus ging weg en vertrok uit de tempel; en Zijn discipelen kwamen naar Hem toe om Hem op de gebouwen van de tempel te wijzen.

2 Jezus antwoordde en zei tegen hen: Ziet u dit alles? Voorwaar, Ik zeg u: hier zal niet één steen op de andere steen gelaten worden die niet afgebroken zal worden.

3 Toen Hij op de Olijfberg zat, gingen de discipelen naar Hem toe toen zij alleen waren, en zeiden: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen gebeuren? En wat is het teken van Uw komst en van de voleinding van de wereld?

4 En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Pas op dat niemand u misleidt.

5 Want velen zullen komen onder Mijn Naam en zeggen: Ik ben de Christus; en zij zullen velen misleiden.

6 U zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen; pas op, word niet verschrikt, want al die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet het einde.

7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen hongersnoden zijn en besmettelijke ziekten en aardbevingen in verscheidene plaatsen.

8 Maar al die dingen zijn nog maar een begin van de weeën.

9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en u doden, en u zult door alle volken gehaat worden omwille van Mijn Naam.

10 En dan zullen er velen struikelen en zij zullen elkaar overleveren en elkaar haten.

11 En er zullen veel valse profeten opstaan en die zullen er velen misleiden.

12 En doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillen.

13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.

14 En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.

Matthëus,24

• CU

Het gebeurt nooit.

Want als dat gebeurt, is het ook met de hemelbewoners gebeurt.

Omdat er een nieuwe hemel, en ook een nieuwe aarde komt.

• Eliyahu

Bs'd

Laten we eens kijken naar de profetische kwaliteiten van Jezus. In Matteus 4:17 claimt hij dat het koninkrijk der hemelen nabij is. Nu, bijna 2000 jaar later, is het koninkrijk er nog steeds niet.

Deze claim van Jezus dat hij spoedig terug zal komen is dik gezaaid in het Nieuwe Testament. Kijk bijvoorbeeld in Openbaring 1:1-3, Idem 3:11, Idem 22:6, 10-12, 20. Overal hier wordt gesproken over een spoedige wederkomst, en de eerste christelijke gemeenten verwachtten de wederkomst in hun dagen, zoals we kunnen lezen in I Korinthen 7:29, Romeinen 13:11-12, en I Petrus 4:7. De reden dat de eerste christelijke gemeenten de wederkomst in hun dagen verwachtten is gebaseerd op hele heldere, niet mis te verstane uitspraken van Jezus. Kijk voor een indrukwekkende profetie in Marcus 13:24-30: “Maar in die dagen, na de verdrukking, zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven. En de sterren zullen van de hemel vallen en de machten der hemelen zullen wankelen. En dan zullen zij de zoon des mensen zien komen op de wolken, met grote macht en heerlijkheid. En dan zal hij zijn engelen uitzenden en zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken, van het uiterste der aarde en het uiterste des hemels. … Voorwaar, ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt.” Zie ook Matt. 24:29-35 en Lukas 21:25-33

Dit geslacht is al bijna 2000 jaar geleden voorbij gegaan, en niemand heeft hem terug zien komen op de wolken om zijn koninkrijk van vrede te vestigen en zijn uitverkoren christenen in te zamelen.

In Matteus 16:27-28 zegt Jezus: “Want de zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid des vaders, met zijn engelen, en dan zal hij een ieder vergelden naar zijn daden. Voorwaar, ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij de zoon des mensen hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid.” Zie ook Markus 9:1

Heeft iemand hem zien komen in zijn koninklijke waardigheid? Is iedereen al vergolden naar zijn daden? Maar sommigen van hen zouden niet sterven voordat zij hem zouden hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid! Leven zij nog vandaag de dag? Zelfs Metuselem leefde niet zo lang!

Hieruit moeten we concluderen dat Jezus het niet best deed als profeet. Wat zegt de heilige Thora, die de enige eeuwige God gaf aan het joodse volk, hier over?

Deuteronomium 18:20-22: “Maar een profeet, die overmoedig genoeg is om in Mijn naam een woord te spreken, dat ik hem niet gebood te spreken, of die in de naam van andere goden spreekt, die profeet zal sterven. Wanneer gij nu bij uzelf mocht zeggen: Hoe onderkennen wij het woord dat de HERE niet gesproken heeft? Als een profeet spreekt in de naam des HERE en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de HERE niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen.”

Hier gebiedt God het joodse volk om valse profeten, dat zijn profeten wiens profetieen niet uitkomen, terecht te stellen.

Jezus is een perfect voorbeeld van een profeet wiens profetie niet uitkwam.

• Richard II

Jammer dat het allemaal van die vage uitspraken zijn.

Hij had concreet de val van Gadaffi en Saddam Hoessein met naam en toenaam moeten voorspellen, de komst en ondergang van de euro, de komst van de personal computer, internet en supersonische verkeersvliegtuigen, de eerste mens op de maan en het broeikaseffect. Als hij dat bijna 2000 jaar geleden concreet en gedetailleerd had aangekondigd, dan zou iedereen hem nu geloven. Maar ja, dat heeft hij niet gedaan.

• Frans

Het is Nostradamus niet, Hij gaf de raad aan ons om de dingen te bedenken die boven zijn, waarmee hij niet satellieten bedoelde.

• Richard II

Nou ja, hij heeft wel concreet voorspeld dat hij weer op aarde terug zou keren toen de mensen uit zijn tijd nog leefden.

Dit is een van de weinige voorspellingen, misschien wel zijn enige, die concreet was en controleerbaar.

En uitgerekend die voorspelling bleek onjuist.

• Frans

Dat zou zo zijn als je ‘geslacht’ of een andere vertaling op jouw manier interpreteert. Ik vind het fijn dat je die dingen in vraag stelt hoor, begrijp me niet verkeerd, maar dingen letterlijk nemen als ze te pas komen en dan bij anderen kritiek geven als ze dingen letterlijk nemen klopt niet echt hè. Ik zal ook nooit beweren antwoorden op alles te hebben, dat is trouwens de kracht van het atheïsme, gelovigen ‘kunnen’ niet alles bewijzen, geloof weet je wel ?

• Richard II

Ik kan me niet voorstellen dat die voorspelling van Jezus anders bedoeld is dan zoals ik hem interpreteer. In een van de evangeliën geeft Jezus zelfs aan dat van demensen die om heen staan zijn terugkeer nog gaan meemaken. Wat heb je bovendien aan een voorspelling die pas over 2000 jaar of nog veel later uitkomt. Wat heb jij eraan als Jezus vandaag zou voorspellen dat hij in het jaar 9026 n.Chr. terugkeert. Niets toch?

Eindtijdprofeten komen ook altijd met voorspellingen over een korte tijdspanne, over enkele jaren of decennia wellicht. Jezus was ook gewoon een eindtijdprofeet, een soort Xander(nieuws) zeg maar.

Het voordeel van ongelovig zijn is dat je noch de letterlijke, noch de symbolische uitleg van de bijbel serieus neemt.

Dus neem ik allebei op de korrel, zoals het uitkomt.

Overigens is iets niet kunnen bewijzen geen excuus om het dan maar te geloven.

• theo

Marith Schreef:

——————————————————-

> De tekenen van het einde van de wereld

Dat hebben de vertalers er boven gezet, is dus geen bijbeltekst.

Jezus dacht inderdaad net als Johannes die het boek Openbaring schreef dat het einde van de wereld in zicht was.

Maar “”vertaal“” het maar naar het nu.

Ik zal het tussen de regels door proberen.

>

> 1 En Jezus ging weg en vertrok uit de tempel; en

> Zijn discipelen kwamen naar Hem toe om Hem op de

> gebouwen van de tempel te wijzen.

Zie je die vernufrige waterlinie van de Nederlanders? Zie je het machtige Duitse leger? Zie je de onoverwinnerlijke macht van de Amerikanen? Zie je het kremlin? Zie die schitterende kerken en de glazen Cathedral in Amerika?

> 2 Jezus antwoordde en zei tegen hen: Ziet u dit

> alles? Voorwaar, Ik zeg u: hier zal niet één

> steen op de andere steen gelaten worden die niet

> afgebroken zal worden.

Die waterlinie zal een lachertje blijken, het Duitse leger wordt verslagen, De amerkaanse macht en het Kremlin zullen tot niets worden.

> 3 Toen Hij op de Olijfberg zat, gingen de

> discipelen naar Hem toe toen zij alleen waren, en

> zeiden: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen

> gebeuren? En wat is het teken van Uw komst en van

> de voleinding van de wereld?

> 4 En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Pas op dat

> niemand u misleidt.

Laat je niet beinvloeden door al dat machtsvertoon en die schitterende kerken..

> 5 Want velen zullen komen onder Mijn Naam en

> zeggen: Ik ben de Christus; en zij zullen velen

> misleiden.

Velen zullen komen die zeggen: IK heb de macht, IK ben jullie verlosser.

> 6 U zult horen van oorlogen en geruchten van

> oorlogen; pas op, word niet verschrikt, want al

> die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet

> het einde.

Laat je niet ontmoedigen of bang maken.

> 7 Want het ene volk zal tegen het andere volk

> opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere

> koninkrijk; en er zullen hongersnoden zijn en

> besmettelijke ziekten en aardbevingen in

> verscheidene plaatsen.

> 8 Maar al die dingen zijn nog maar een begin van

> de weeën.

Denk maar niet dat zoiets nieuw is, het was en is en blijft , al die onmin en ellende en ruzies en oorlogen.

> 9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking

> en u doden, en u zult door alle volken gehaat

> worden omwille van Mijn Naam.

Je zult door medemensen als waardeloos worden geacht, discriminatie van vrouwen en zwarten en homo's. Of denk je dat jou dat niet zal kunnen overkomen. Vandaag de joden naar de gaskamers maar morgen de christenen en overmorgen alle blonde meiden en volgende week alle Friezen en daarna alle Nederlanders. Domweg omdat zoveel mensen die de liefde verkondigen zoals ik ( Jezus) voorsta en die navolgen door talloze harde nietsontziende egositische mensen in de tang worden genomen.

> 10 En dan zullen er velen struikelen en zij zullen

> elkaar overleveren en elkaar haten.

> 11 En er zullen veel valse profeten opstaan en

> die zullen er velen misleiden.

> 12 En doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal

> de liefde van velen verkillen.

Veel mensen zullen de Hitlers en slimme gehaaide politeke leiders navolgen en anderen verraden voor eigen gewin en ten koste van anderen. Dan zal de liefde en de medemenselijkheid verkillen.

> 13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal

> zalig worden.

Wie echter gewoon fatsoenlijk en eerlijk door blijft gaan, wie de eurotekentjes niet hoger acht dan mijn boodschap van liefde zal het wel redden.

Bij sommigen zal het zo zijn dat het ten koste van hun leven zal gaan maar het gaat nooit ten koste van hunzelf, hun eigen ik. God laat geen mensen los hoe uitzichtloos hun wereld ook lijkt. In leven en in sterven zijn en blijven ze geborgen in Gods handen.

> 14 En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel

> de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor

> alle volken; en dan zal het einde komen.

Mijn (Jezus) boodschap van liefde zal niet stoppen, die is eindeloos.

Maar er komt vroeg of laat een einde aan ELKE machthebber.

>

> Matthëus,24

Het hoofdstuk gaat nog door ook maar gelukkig heb je die niet geknipt en geplakt anders zat ik hier nog wel even te typen.

• Frans

Richard II Schreef:

——————————————————-

> Ik kan me niet voorstellen dat die voorspelling van Jezus anders bedoeld is dan zoals ik het interpreteer.

> In een van de evangeliën geeft Jezus zelfs aan dat van de mensen die om Hem heen staan zijn terugkeer nog gaan meemaken.

Math. 24

33 Zo moet ook gij, wanneer gij dit alles ziet, weten, dat het nabij is, voor de deur.

34 Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt.

35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.

36 Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen.

37 Want zoals het was in de dagen van Noach, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn.

Geef me die tekst eens waar dat staat dan.

> Wat heb je bovendien aan een voorspelling die pas over 2000 jaar of nog veel later uitkomt.

> Wat heb jij eraan als Jezus vandaag zou voorspellen dat hij in het jaar 9026 n.Chr. terugkeert. Niets toch?

Persoonlijk ? Het zal dan ook niet voor mij bedoelt zijn, gelukkig hebben velen na mij dan nog die kans gekregen.

> Eindtijdprofeten komen ook altijd met voorspellingen over een korte tijdspanne, over enkele jaren of decennia wellicht. Jezus was ook

> gewoon een eindtijdprofeet, een soort Xander(nieuws) zeg maar.

Eindprofeten plakken er een datum op, dat is juist wat in de bijbel als onmogelijk wordt verklaard, alleen God weet dat.

> Het voordeel van ongelovig zijn is dat je noch de letterlijke, noch de symbolische uitleg van de bijbel serieus neemt.

> Dus neem ik allebei op de korrel, zoals het uitkomt.

Dat laatste is duidelijk.

> Overigens is iets niet kunnen bewijzen geen excuus om het dan maar te geloven.

Nee, alsjeblief niet. Maar zo denk ik er ook niet over.