Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Het achterlaten van het oude

• baldu

“Word de lucht”

In het binnenste van deze nieuwe liefde… sterf

Je weg begint aan de andere zijde

Word de lucht

Neem een bijl naar de gevangenismuur.

Ontsnap

Loop naar buiten als iemand die plotseling in kleur geboren wordt

Doe het nu

Je bent bedekt met dikke bewolking

Beweeg je eronder vandaan

Sterf… en wees stil

Stilte is het betrouwbaarste teken dat je gestorven bent.

Je oude leven was een panische vlucht voor stilte

De sprakeloze volle maan komt nu op.

Jelaluddin Rumi

Jezus zei: “de Sabbat is er voor de mens, niet de mens voor de Sabbat”

Hij vertelde dit, omdat Hij zag hoevelen geketend waren doordat mensen anderen

iets leerden, wat hun eigenlijk niet vrij, maar gevangenen maakte.

Om hen te bevrijden, moest Hij hen attenderen op het feit dat die zaken slechts een vlucht waren

voor de goddelijke werkelijkheid.

Baldu

• samuel

14 Want de liefde van Christus dringt ons, 15 daar wij tot het inzicht gekomen zijn, dat één voor allen gestorven is. Dus zijn zij allen gestorven. En voor allen is Hij gestorven, opdat zij, die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem, die voor hen gestorven is en opgewekt.

16 Zo kennen wij dan van nu aan niemand naar het vlees. Indien wij al Christus naar het vlees gekend hebben, thans niet meer. 17 Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen.

apostel Paulus in het boek 2 Korinthiërs hoofdstuk 5

• Frans

Met alle respect voor wijze gezegden Baldu, maar er is weer pas gevraagd om specifiek bijbelonderwerpen te bespreken. Het lijkt me dan ook wijs om daar minstens een bijbelse uitspraak ,ter vergelijking bijvoorbeeld, aan te koppelen.

Zo lijkt het meer op reclame voor een andere leer.

• baldu

Hallo Frans

Niets is wat het lijkt

Weet je, als men probeert me te vertellen wat ik te doen en te laten heb denk ik aan:

'de sabbat is er voor de mens, niet de mens voor de sabbat'

en ga ik door met wat ik doe, nadat ik dat aan mijn hart getoetst heb

In bovengenoemd gezegde, dat Jezus benoemde jegens de Farizeers die Hem dachten te moeten wijzen

op een verordening Gods, verlegt Jezus kaders die door mensen gemaakt zijn, zogenaamd voor God

Deze mensen legden wetten op die zo niet bedacht waren, en werden tot letterknecht in plaats van

knechten van God.

Als men dan ook probeert voor te schrijven wat we te doen en te laten hebben, past dat precies in de

bijbelse teksten die hierover gaan.

Baldu

Frans Schreef:

——————————————————-

> Met alle respect voor wijze gezegden Baldu, maar

> er is weer pas gevraagd om specifiek

> bijbelonderwerpen te bespreken. Het lijkt me dan

> ook wijs om daar minstens een bijbelse uitspraak

> ,ter vergelijking bijvoorbeeld, aan te koppelen.

>

> Zo lijkt het meer op reclame voor een andere leer.

• 'en passant'

Frans Schreef:

——————————————————-

> Met alle respect voor wijze gezegden Baldu, maar

> er is weer pas gevraagd om specifiek

> bijbelonderwerpen te bespreken. Het lijkt me dan

> ook wijs om daar minstens een bijbelse uitspraak

> ,ter vergelijking bijvoorbeeld, aan te koppelen.

>

> Zo lijkt het meer op reclame voor een andere leer.

Het gaat over ‘sterven’ dus , of rein worden van hart of achterlaten van het oude, of worden als een kind, of ‘ziende’ worden enz…enz…

Maar het gaat ook over de ‘uitverkiezing: ’in deze nieuw liefde' betekent niets anders dan de Liefde van God of Christus of Genade ..

De bijbel staat er vol van! Maar …'wie ore heeft die hore' zegt Jezus ook altijd

26 Jezus heeft gezegd: De splinter in het oog van uw broeder gij ziet hem maar

de balk in uw eigen oog gij ziet hem niet. Als gij de balk uit uw oog verwijderd zult

hebben dan zult gij klaar zien

om de splinter uit het oog van uw broeder te verwijderen.

Evangelie van Thomas

Wat wil zeggen : wanneer je vanonder je eigen wolk vandaan komt :)

• Frederik D

Wellicht is het aan ons om zijn leer te vergelijken met de bijbelse leer.

Zelf kan ik niets met dat gezweef van Baldu, die ooit trouwens een orthodox christen was. Zijn karakter was altijd vriendelijk. Ook als christen. In wezen is hij niets veranderd. En aldus geloof ik dat jij in wezen ook niets bent veranderd. Qua karakter veranderen mensen haast nooit. Of neem Allen. Nog steeds hetzelfde karakter toen hij ongelovig was. En gelukkig dezelfde smaak.

• Frans

Ik probeer je ook geen ‘letter’ op te leggen, je mag denken en geloven wat jij wil, interpreteren wat jij wil en dus ook geloven wat jij wil.

Er is enkel door de moderator een herinnering gegeven om bijbelse onderwerpen als basis te geven en daarover mag vrij gediscussieerd worden.

Sommige richtingen zeggen dan waarschijnlijk dat regels dienen om overtreden te worden, dat kan ook, ik laat het wel weer los.

• 'en passant'

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Wellicht is het aan ons om zijn leer te

> vergelijken met de bijbelse leer.

Exact!

• Frans

Hij heeft zijn bericht aangepast zag ik, dus zeker een vriendelijk karakter.

• Eliyahu

Frans Schreef:

——————————————————-

> Hij heeft zijn bericht aangepast zag ik, dus zeker

> een vriendelijk karakter.

Bs'd

Dat kan wel zo zijn, maar iets zinnigs komt er niet uit als hij zijn mond open doet.