Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Ds. Poot: Israël zal altijd Gods eerstgeboren zoon blijven

• perihelium

Eliyahu Schreef:

——————————————————-

> Elia Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Lukas gaat in werkelijkheid vanaf Jezus terug

> tot

> > Adam. Op één uitzondering na zijn ze vanaf

> Adam

> > tot op Salomo, de zoon van David, precies met

> > elkaar in overeenstemming. Parallel aan Salomo

> > vermeldt Lukas vervolgens Nathan, een andere

> zoon

> > van David. Tot op Nathan voert Lukas de

> > geslachtslijn van Jezus terug via de familie

> van

> > Eli, de vader van Maria, de vrouw van Jozef,

>

> Bs'd

>

> Ben ik nou gek of jullie? Één van de twee toch

> echt.

>

> Komen jullie weer met dat verhaal dat Lukas zegt

> dat Eli de vader van Maria is.

>

> MAAR DAT ZEGT HIJ HELEMAAL NIET. Hij zegt dat Eli

> de vader van JOZEF is, en niet van Maria.

>

> Komt ie weer: "En Hij, Jezus, was, toen Hij

> optrad, ongeveer dertig jaar, een zoon, naar men

> meende, van Jozef, de zoon van Eli, 24 de zoon van

> Mattat, de zoon van …. " Lukas 3:23

>

> Duidelijk???

>

> Er is geen Maria te vinden in Lukas 3.

>

> Zijn jullie blind of zo??

De vader van Jozef was Eli; de vader van Eli was Matthat

>

> > Het is het volgende feit: Geen van Jezus’

> > vijanden onder de joden heeft ooit zijn

> afstamming

> > van David in twijfel getrokken, hetzij van de

> > zijde van zijn moeder of van de zijde van zijn

> > pleegvader. Wij weten echter dat de Farizeeën

> en

> > Sadduceeën er als de kippen bij waren om Jezus

> op

> > alle mogelijke manieren in diskrediet te

> brengen.

> > Zij konden echter niet de officiële

> > geboorteregisters loochenen, die welbekend

> waren

> > onder de mensen en die voor iedereen

> toegankelijk

> > waren.

>

> Als die registers zo helder en duidelijk waren,

> waarom geven Mattheus en Lukas dan straal

> verschillende genealogiën van dezelfde persoon?

>

> Als die nooit in twijfel getrokken werden, waarom

> zegt Paulus dan: "8 Dit is een getrouw woord en

> ik wil, dat gij op dit punt een krachtig

> getuigenis geeft, opdat zij, die hun vertrouwen op

> God gebouwd hebben, ervoor zorgen vooraan te staan

> in goede werken. Die zijn schoon en voor de mensen

> nuttig; 9 maar dwaze vragen, geslachtsregisters,

> twist, en strijd over de wet moet gij ontwijken,

> want dat is nutteloos en doelloos." Tit 3

>

> Waarom zouden de gelovigen geslachtregisters

> moeten ontwijken als niemand het ooit in zijn

> hoofd haalde om die te betwisten?

>

> We zien hier dus dat al 2000 jaar geleden ze een

> problematisch punt waren. En Paulus zegt:

> "Gewoon je kop in het zand steken, dan is er niks

> aan de hand."

>

>

> Maar ja, als mensen niet in staat zijn om een

> geslachtregister te lezen, en “Maria” lezen waar

> “Josef” staat, tja, dan houdt alles op.

>

>

> En dan beweren ze nog dat de joden verblind

> zijn……… zucht.

Het verslag van Matteüs heeft geen officiële inleiding, maar begint met een genealogie die de afkomst van Jezus terugleidt naar Zijn voorouder Abraham via de koninklijke familielijn van koning David. Matteüs vermeldt 42 van de ons bekende generaties en verdeelt deze in drie groepen van veertien. De genealogie volgt de stamboom via Jozef, de wettelijke vader van Jezus en de echtgenoot van de maagd Maria uit wie Jezus geboren werd.

Lukas geeft ook een genealogie van Jezus, maar zijn verslag volgt de afkomst van Jezus via Zijn moeder

Maria. Dit verklaart het verschil in de voorouders van Eli (waarvan wordt aangenomen dat hij de

schoonvader is van Jozef, de echtgenoot van Maria) tot David. De genealogie van Lukas gaat ook verder

dan Abraham, via Noach, Seth en Adam helemaal tot God zelf, die de mensheid schiep. http://www.allaboutgod.com/dutch/bible/oktober-19.pdf

• perihelium

Eliyahu Schreef:

——————————————————-

> thomas Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Mooie inhoudelijke reactie Bart.

> >

> > Je ziet het goed; er is weinig tot geen

> mede-leven

> > in -het geloof-.

> >

> > Het is vaak elkaar afvangen met bijbelteksten,

> en

> > daarmee elkaar om de oren slaan.

>

> Bs'd

>

> Elkaar een beetje naar de mond praten en

> quasi-diepzinnig in de ruimte zwammen, dan noemt

> men “New Age”.

>

> Als je gelooft in de God van Israel, en in de

> bijbel, dan zullen er bijbelteksten aan te pas

> moeten komen.

Johannes 1:29-51

29 De volgende dag zag hij Jezus naar zich toe komen, en hij zei: ‘Daar is het lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt. 30 Hij is het over wie ik zei: “Na mij komt iemand die meer is dan ik, want hij was er vóór mij.” 31 Ook ik wist niet wie hij was, maar ik kwam met water dopen opdat hij aan Israël geopenbaard zou worden.’ 32 En Johannes getuigde: ‘Ik heb de Geest als een duif uit de hemel zien neerdalen, en hij bleef op hem rusten. 33 Nog wist ik niet wie hij was, maar hij die mij gezonden heeft om met water te dopen, zei tegen mij: “Wanneer je ziet dat de Geest op iemand neerdaalt en blijft rusten, dan is dat degene die doopt met de heilige Geest.” 34 En dat heb ik gezien, en ik getuig dat hij de Zoon van God is.’

35 De volgende dag stond Johannes er weer met twee van zijn leerlingen. 36 Toen hij Jezus voorbij zag komen, zei hij: ‘Daar is het lam van God.’ 37 De twee leerlingen hoorden wat hij zei en gingen met Jezus mee. 38 Jezus draaide zich om, en toen hij zag dat ze hem volgden, zei hij: ‘Wat zoeken jullie?’ ‘Rabbi,’ zeiden zij tegen hem (dat is in onze taal ‘meester’), ‘waar logeert u?’ 39 Hij zei: ‘Kom maar mee, dan zul je het zien.’ Ze gingen met hem mee en zagen waar hij onderdak had gevonden; het was ongeveer twee uur voor zonsondergang en ze bleven die dag bij hem.

40 Een van de twee die gehoord hadden wat Johannes zei en Jezus gevolgd waren, was Andreas, de broer van Simon Petrus. 41 Vlak daarna kwam hij zijn broer Simon tegen, en hij zei tegen hem: ‘Wij hebben de messias gevonden’ (dat is Christus, ‘gezalfde’), 42 en hij nam hem mee naar Jezus. Jezus keek hem aan en zei: ‘Jij bent Simon, de zoon van Johannes, maar voortaan zul je Kefas heten’ (dat is Petrus, ‘rots’).

43 De volgende dag besloot Jezus naar Galilea te gaan en daar ontmoette hij Filippus. Hij zei tegen hem: ‘Ga met mij mee.’ 44 Filippus kwam uit Betsaïda, uit dezelfde stad als Andreas en Petrus. 45 Hij kwam Natanaël tegen en zei tegen hem: ‘We hebben de man gevonden over wie Mozes in de wet geschreven heeft en over wie ook de profeten spreken: Jezus, de zoon van Jozef, uit Nazaret!’ 46 ‘Uit Nazaret?’ zei Natanaël. ‘Kan daar iets goeds vandaan komen?’ ‘Ga zelf maar kijken,’ zei Filippus. 47 Jezus zag Natanaël aankomen en zei: ‘Dat is nu een echte Israëliet, een mens zonder bedrog.’ 48 ‘Waar kent u mij van?’ vroeg Natanaël. Jezus antwoordde: ‘Ik had je al gezien voordat Filippus je riep, toen je onder de vijgenboom zat.’ 49 ‘Rabbi, u bent de Zoon van God, u bent de koning van Israël!’ zei Natanaël. 50 Jezus vroeg: ‘Geloof je omdat ik tegen je zei dat ik je onder de vijgenboom zag zitten? Je zult nog grotere dingen zien.’ 51 ‘Waarachtig, ik verzeker jullie,’ voegde hij eraan toe, ‘jullie zullen de hemel geopend zien, en de engelen van God zien omhooggaan en neerdalen naar de Mensenzoon.’

• Eliyahu

Bs'd

Wie en wat is de messias? Laten we eens kijken wat de messias zou moeten doen volgens de heilige hebreeuwse teksten:

Micha 5:1-8; “En gij, O Bethlehem Ephrata, al zijt gij klein onder de geslachten van Juda, uit u zal Mij voortkomen die een heerser zal zijn over Israel, en wiens oorsprong is van ouds, van de dagen der eeuwigheid. Daarom zal hij hen prijsgeven tot de tijd dat zij die baren zal gebaard heeft. Dan zal het overblijfsel zijner broederen terugkeren met de Israelieten. Dan zal hij staan en hen weiden in de kracht des HERE, in de majesteit van de naam des HERE, zijns Gods; en zij zullen rustig wonen, want NU zal hij groot zijn tot aan de einden der aarde, en hij zal vrede zijn. Wanneer Assur in ons land komt en wanneer hij onze paleizen betreedt, dan zullen wij tegen hem zeven herders stellen en acht vorsten uit de mensen, die het land van Assur zullen weiden met het zwaard, en het land van Nimrod in zijn poorten. En Hij zal bevrijden van Assur, wanner die in ons land komt en wanneer hij ons gebied betreedt. En het overblijfsel van Jacob zal temidden van vele volkeren zijn als de dauw van de HERE, als regenstromen op het groene kruid, dat niet wacht op de mens, noch mensenkinderen verbeidt. En het overblijfsel van Jakob zal zijn onder de natien, te midden van vele volkeren, als een leeuw onder de dieren des wouds, als een jonge leeuw onder de schaapskudden, die, wanneer hij binnendringt neerslaat, en verscheurt, zonder dat iemand redt. Uw hand zal verheven zijn boven uw tegenstanders en al uw vijanden zullen worden uitgeroeid.”

We zien hier, in het eerste vers van deze messiaanse profetie, dat wanneer de messias komt vanuit Bethlehem, dan zal hij een heerser zijn over Israel. Dat betekent dat hij een koning, of misschien een president, zal zijn, maar in elk geval een gewichtig persoon die heel wat in de melk te brokkelen heeft, en geen rondtrekkende prediker en wonderdokter. We zien ook dat na de komst van de messias de joodse oorlogen uitgevochten gaan worden en gewonnen gaan worden door de joden. We zien hier een messias die ons fysieke verlossing gaat brengen van aardse vijanden: En Hij zal bevrijden van Assur, wanneer die in ons land komt en wanneer hij ons gebied betreedt.“ ”Uw hand zal verheven zijn boven uw tegenstanders en al uw vijanden zullen worden uitgeroeid." Dat is duidelijke taal, niet voor meerdere uitleggingen vatbaar.

Zacheria 9:9-10; “Jubel luide gij dochter van Sion; juich gij dochter van Jeruzalem! Zie uw koning komt tot u, hij is rechtvaardig en zegevierend, nederig, en rijdend op een ezel, op een ezelshengst, een ezelinnejong. Dan zal ik de wagens uit Efraim en de paarden uit Jeruzalem te niet doen, ook de strijdboog wordt teniet gedaan; en hij zal volken vrede verkondigen, en zijn heerschappij zal zich uitstrekken van zee tot zee, en van de rivier tot de einden der aarde.”

Men zegt dat Jezus op een ezel reed, net zoals het gehele Midden Oosten in die dagen, maar dat is waar de vervulling van deze profetie ophoudt. De messias, wanneer hij komt, zal een zegevierende koning zijn. Gearresteerd en doodgemarteld worden is niet hetzelfde als zegevieren. Na de komst van de messias zullen de paarden, wagens, en de strijdboog worden tenietgedaan vanuit Jeruzalem, dat betekent geen oorlog meer in Jeruzalem. En de messias zal de volken vrede verkondigen, en zijn heerschappij zal zijn van zee tot zee en tot de einden der aarde. Dit was niet bepaald het geval met Jezus; hij is nooit een koning geweest, en hij had helemaal geen heerschappij.

Ten einde dit probleem te omzeilen bedacht het christendom de ‘tweede komst’. Maar nergens in de Hebreeuwse bijbel staat het geschreven dat de messias komt, en dan gedood wordt, en dan duizenden jaren later weer komt in een tweede komst. Al de messiaanse profetieen zeggen heel duidelijk dat als de messias komt hij zijn taak gelijk vervult, en niet duizenden jaren later. Ziet u in de bovenstaande profetieen dat er een hiaat van 2000 jaar of meer is tussen de komst van de messias en de verlossing van de vijanden? In de volgende messiaanse profetie van Jeremia kan u zien dat het onmogelijk is om 2000 of meer jaar te plaatsen tussen de komst van de messias en de verlossing:

Jeremia 33:14-16; “Zie, de dagen komen, luidt het woord des HERE, dat ik het goede woord in vervulling zal doen gaan, dat ik over het huis van Juda en het huis van Israel gesproken heb. IN DIE DAGEN EN TE DIEN TIJDE zal ik aan David een spruit der gerechtigheid doen ontspruiten, die naar recht en gerechtigheid in het land zal handelen. IN DIE DAGEN zal Juda verlost worden en Jeruzalem veilig wonen.”

Volgens het christendom is de spruit der gerechtigheid al 2000 jaar geleden ontsproten aan David. Maar helaas; er was geen verlossing voor Judah en Jeruzalem woonde niet veilig: 40 jaar na de dood van Jezus, in het jaar 70, werd Jeruzalem totaal verwoest door de romeinen, de tweede tempel werd platgebrand, en het joodse volk verstrooid over de aardbodem. En Jeremia zegt toch heel duidelijk dat ten tijde dat de messias komt, IN DIE DAGEN, dan zal Jeruzalem veilig wonen en zal Juda verlost worden.

Jesaja 11; “En er zal een rijsje voortkomen uit de tronk van Isai, (de vader van koning David) en een scheut uit zijn wortelen zal vrucht dragen. En op hem zal de geest des HERE rusten, de geest van wijsheid en verstand, de geest van raad en sterkte, de geest van kennis en vreze des HERE; ja, zijn lust zal zijn in de vreze des HERE. Hij zal niet richten naar hetgeen zijn ogen zien, noch rechtspreken naar hetgeen zijn oren horen; want hij zal de geringen in gerechtigheid richten, en over de ootmoedigen des lands in billijkheid rechtspreken, maar hij zal de aarde slaan met de roede zijns monds en met de adem zijner lippen de goddeloze doden. Gerechtigheid zal de gordel zijner lenden zijn en trouw de gordel zijner heupen. Dan zal de wolf bij het schaap verkeren en de panter zich nederleggen bij het bokje; het kalf, de jonge leeuw en het mestvee zullen tezamen zijn, en een kleine jongen zal ze hoeden; de koe en de berin zullen samen weiden, haar jongen zullen zich tezamen nederleggen, en de leeuw zal stro eten als het rund; dan zal een zuigeling bij het hol van de adder spelen en naar het nest van een giftige slang zal een gespeend kind zijn hand uitsrekken. Men zal geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg.”

Hier hebben we meer van hetzelfde; een messias die de goddelozen zal doden: “hij zal de aarde slaan met de roede zijns monds en met de adem zijner lippen de goddeloze doden”, waarna we de betere wereld krijgen; de wolf die bij het schaap verkeert, en de panter die zich neerlegt bij het bokje. Ook voor deze profetie hoef je waarachtig geen atoomgeleerde te zijn om te zien dat hij niet vervuld is door Jezus. Conclusie: Hij was niet de messias.

• perihelium

Eliyahu Schreef:

——————————————————-

> Bs'd

>

>

> Wie en wat is de messias?

Jezus is de Messias!

> Laten we eens kijken wat

> de messias zou moeten doen volgens de heilige

> hebreeuwse teksten:

>

> Micha 5:1-8; "En gij, O Bethlehem

Is Bethlehem niet ‘broodhuis’ in het Herbreeuws?

Johannes 6:49-66

Uw voorouders hebben in de woestijn manna gegeten en toch zijn zij gestorven. Maar dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald; wie dit eet sterft niet. Ik ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald; wanneer iemand dit brood eet zal hij eeuwig leven. En het brood dat ik zal geven voor het leven van de wereld, is mijn lichaam.’

Nu begonnen de Joden heftig met elkaar te discussiëren: ‘Hoe kan die man ons zijn lichaam te eten geven!’ Daarop zei Jezus: ‘Waarachtig, ik verzeker u: als u het lichaam van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in u. Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en hem zal ik op de laatste dag uit de dood opwekken. Mijn lichaam is het ware voedsel en mijn bloed is de ware drank. Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, blijft in mij en ik blijf in hem. De levende Vader heeft mij gezonden, en ik leef door de Vader; zo zal wie mij eet, leven door mij. Dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald. Het is niet het brood dat uw voorouders aten; zij zijn gestorven, maar wie dit brood eet zal eeuwig leven.’ Dit alles zei hij in de synagoge van Kafarnaüm toen hij daar onderricht gaf.

Veel leerlingen die het gehoord hadden zeiden: ‘Dit zijn harde woorden, wie kan daarnaar luisteren?’ Jezus wist wel dat zijn leerlingen protesteerden en zei tegen hen: ‘Ergeren jullie je hieraan? Maar als jullie nu de Mensenzoon zouden zien opstijgen naar waar hij eerst was? De Geest maakt levend, het lichaam dient tot niets. Wat ik gezegd heb is geest en leven. Maar sommigen van jullie geloven niet.’ Jezus wist namelijk vanaf het begin wie er niet geloofden en wie hem zou uitleveren. ‘Daarom heb ik jullie gezegd,’ zei hij, ‘dat iemand alleen bij mij kan komen als het hem door de Vader gegeven is.’ Toen trokken veel leerlingen zich terug en gingen niet verder met hem mee.

• Stefan

Is Bethlehem niet ‘broodhuis’ in het Herbreeuws?

Wow..

Een mooi gegeven, in relatie met Christus en de Hemelse spijzen..;)

• Eliyahu

perihelium Schreef:

——————————————————-

> Eliyahu Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Bs'd

> >

> >

> > Wie en wat is de messias?

>

>

>

> Jezus is de Messias!

Bs'd

Gezien het feit dat hij de messiaanse profetieen niet vervuld heeft, kunnen we concluderen dat hij dat niet was.

• Stefan

thomas Schreef:

——————————————————-

> Mooie inhoudelijke reactie Bart.

>

> Je ziet het goed; er is weinig tot geen mede-leven

> in -het geloof-.

>

> Het is vaak elkaar afvangen met bijbelteksten, en

> daarmee elkaar om de oren slaan.

Ik moet toch even bakzeil halen betreft het ‘'weinig tot geen mede-leven’'. Dat ontbreekt vooral in diegenen die ‘'voorop menen te lopen’' met de bijbel in de hand, waar enig mee-leven van zou worden verwacht.

Dat is niet erg, maar wel opvallend. En dat is opvallend, omdat men meent voor te staan wat des bijbels is, maar dit zich nog niet kan in-leven, en daardoor herkennen in de ander.

• perihelium

thomas Schreef:

——————————————————-

> thomas Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Mooie inhoudelijke reactie Bart.

> >

> > Je ziet het goed; er is weinig tot geen

> mede-leven

> > in -het geloof-.

> >

> > Het is vaak elkaar afvangen met bijbelteksten,

> en

> > daarmee elkaar om de oren slaan.

>

>

> Ik moet toch even bakzeil halen betreft het

> ‘'weinig tot geen mede-leven’'. Dat ontbreekt

> vooral in diegenen die ‘'voorop menen te lopen’'

> met de bijbel in de hand, waar enig mee-leven van

> zou worden verwacht.

>

> Dat is niet erg, maar wel opvallend. En dat is

> opvallend, omdat men meent voor te staan wat des

> bijbels is, maar dit zich nog niet kan in-leven,

> en daardoor herkennen in de ander.

Bakzeil halen is een scheepsvaartterm om zelf vaart te minderen om een ander voorrang te verlenen. http://www.encyclo.nl/begrip/Bakzeil%20halen

• bart.klinton

Eliyahu Schreef:

> Lees hier waarom JC niet God, niet goddelijk, niet

> de zoon van God, en niet de messias was:

> http://bergzion.notlong.com

ik krijg een slecht gevoel bij die tekst waar je naar linkt.

Het is niet aan mij om mij uit te spreken over de Joden verder, ze gaan hun weg maar.

Roepende in de woestijn komt er bij mij boven……

Ze hebben dorst maar willen niet aannemen……

Tja, wat zegt een mens dan

• bart.klinton

in plaats van de “wapenuitrustig Gods” te doorgronden…….

ZO blijven ze nog wel een tijdje de lasten der ontkenning met zich meedragen, maar het is hun keuze.

Iets zielig vinden, is onbegrip hebben over hoe de zaken in elkaar zitten.

Alles wat gebeurd heeft een reden. Ieder moment van het leven biedt een opportunity, om vanuit een ervaring… een “klik” te krijgen,.

Om te beseffen bijvoorbeeld dat het mogelijk aan de eigen projectie gelegen heeft waar men de gevolgen van ondervindt.

Open naar je zelf durven kijken is de grootste deugd